Full version: Identifiera - Fikus?
popper
[attachment=74336:v_xt2.jpg]
Kan ni möjligen veta vilken denna min växt är?
Har haft den länge och antagit att det är en fikus men vet faktiskt ej.

Den är i nuläget ca 90 cm hög, skulle säkert kunna bli större med större kruka.
Om bilden är alltför diffus får jag försöka ta en bättre, har bara mobilkamera.

Faka: den vill ha vatten ofta, typ varje- varannan dag och måttligt mycket. Men förstås också för att den har lite för liten kruka nu för sin storlek.

Tack så mycket på förhand! Hälsningar Maria i Stockholm. wink.gif

här är en redigerad bild av samma växt.
popper
...och här är den andra bilden redigerad. Kanske det hjälper.
Anma
Paraplyaralia tror jag att det är.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 12-01-2013, 21:50) *
Paraplyaralia tror jag att det är.

Tror jag med!
Rebecca
Nääe, jag tror inte ett dugg på paraplyaralia. Inte alls likt.
popper
Hej!
så trevligt, redan svar! biggrin.gif biggrin.gif

Iaf, ser likheten då jag tittar på bilder på nätet. Men -

- Parapl. verkar ha åtta blad, iaf på vissa bilder - denna har sex.
- Här -> http://www.odla.nu/fragor-svar/k/krukvaxte...eter-krukvaxten står det att parapl. har grön stam- denna har träartad stam, det var därför jag trodde det var en fikus, det ser ut som en fikusstam.
-Tycker att bladen på parapl. ser ganska tjocka / bastanta ut och blanka, lite åt suckulent-hållet eller som en garderobsblomma. Men denna har tunna blad, de genomlyses om man har ljus bakom. Bifogar ny bild på bladen.
Iaf är den mkt olik bladen på denna bild: http://stadstradgardsbloggen.blogspot.se/2...aplyaralia.html
och väldigt olik dessa blad http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=95075 (menar de två översta bilderna)
Eller kan de ha förtunnats av att ha för liten kruka och därmed lite näring?
- Tycker också att dessa blad är mer avlånga, liksom indianfjäder-formade, sedan har de "räfflor" (kan inte termerna:) ), syns på fotot.
KRT
Jag har en likadan på jobb, men jag har inte en susning om vad det är, bortsett från att det inte är en paraplyaralia. Jag köpte min på IKEA för säkert 5 år sedan, har aldrig planterat om den och periodvis får den väldigt lite vatten - men den överlever ändå.
Fast nu fick jag dåligt samvete, kanske ska ta hem den o plantera om iaf smile.gif
popper
ok, då är det fler som inte vet då smile.gif
ja den är väldigt tålig. Tycker den är mkt snygg också. Hoppas den vill växa ännu mer sen, den känns alldeles hemtam.
Anma
Paraplyaralia har inte suckulentaktiga blad. De är tunna.
Ditt exemplar ser ut som en paraplyaralia som är lite misskött, för lite näring och/eller för lite/mycket ljus.
Finns lite olika sorters paraplyaralior, jag har haft en brokbladig bland annat. Mina har dessutom varit vedartade i stammen när de blivit äldre.
Men som sagt, jag kan ha fel.
Om det är något annat lär någon hitta på vad det är. smile.gif

teo
Gissar mer på strandkastanj (Pachira aquatica)
KRT
CITAT (teo @ 13-01-2013, 08:58) *
Gissar mer på strandkastanj (Pachira aquatica)

Det låter bekant, undra om det inte var så det stod på lappen....
tepa
Hej

Genast jag såg bilden så tänkte jag på en vi hade på jobbet för något år sen, Strand nånting hette den...kom inte på vad förrns teo skrev Strandkastanj! DET är det nog....

Hälsn Tepa
gunsta
Jag tror också att det är en strandkastanj, den växten kan ibland se med stammar som är hopflätade.
Woodii
Tycker också det ser ut som en Pachira aquatica. Det är ingen paraplyaralia i alla fall!
Aqvakul
CITAT (Woodii @ 17-01-2013, 16:33) *
Tycker också det ser ut som en Pachira aquatica. Det är ingen paraplyaralia i alla fall!

Tittar man närmre så är det uppenbarligen så...
popper
Tack så jättemycket för hjälpen!
Det verkar mycket troligt att det är strandkastanj.
Tack Teo och alla andra som svarat!
Blev bara inte av att jag loggade in tidigare.

Ha en bra odlingsvår!
ÅsbyAnna
Absolut Pachira aquatica, Strandkastanj!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon