mara
[attachment=74349:odla.png]

Hej allihopa! Den här fina plantan står en meter in i rummet från ett norrfönster och har varit nöjd och fin under hela sommaren och hösten, men nu den senaste veckan har den börjat sloka som fasen. Den fäller sina fina glansiga blad och grenarna viker sig nära basen.

Bredvid den stod tidigare en paraplyaralia som gick en snabb död till mötes när den på en vecka gick från att vara pigg och snygg till att multna ihop helt och hållet.

Vad tror ni? Är det ett angrepp av ohyra eller är den övervattnad och rutten, eller något helt annat?

Tusen tack på förhand!
teo
Påminner om en Narrfikus (Clusia)
Chili Linkan
Clusia är det tummenupp.gif tycker dem va svårskötta, hade min ett bra tag och höll sig väldans fin, sen som på en vecka gick den från att se toppen ut till att vara helt död.
vanjalarsa
HEj
TYcker inte att Clusian är svår. Men står den för mörkt? För mycket vatten i förhållande till ljusbristen ?
Ställ den i ett ljust fönster .KLipp av det som är fult. Vattna inte FÖR mycket! Drag är tex inte bra för nån växt. Blev Paraplyaralian utsatt för drag ? Då går den en säker död till mötes.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

ps du kan nog inte klippa bort det dåliga eftersom det är så mycket......
Chili Linkan
Jag har dragit överallt, inga andra växter som klagat på det som Clusian gjorde, om det nu var det...
mara
Tack för era svar! Nu har jag flyttat den från byrån till fönstret, och med de smått längre dagarna kanske den repar sig. Vi ska vattna den mindre också! Tusen tack! Håller tummarna för att den repar sig.

thanks.gif
gunsta
Instämmer i tråden - en Clusia är det - dom är känsliga för kyla, det är i vart fall min erfarenhet. Hade en mycket ståtlig Clusia en gång i tiden som dog p g a för låg temperatur (kanske i kombination med för mycket vatten) - saknar den faktiskt.

Lycka till Mara med din och hoppas Clusian repar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon