Peztis
Måste ta och fylla på fågelbordet men det börjar bli tomt i mitt förråd, ser jag. Jag har en del olika sorters fröer osv som jag alltid glömmer bort att laga mat av, tänker på matvete, bulgur, quinoa osv. Kan man ge fåglarna det? Havregryn? Fast det blir väl bara gegga om man inte blandar det med kokosfett el liknande.
kerstinbern
När det är kallt så behöver fåglarna främst fett. De fröer som du nämner har mycket låg fetthalt, havregrynen är väl bäst, och kan ätas av t ex gulsparvar. Det man dock kan göra är tillverka egna talgbollar, då kan dessa fröer användas som utfylland. Man bör ha en fetthalt på ca 20%
Christa
Om grodden är kvar så borde väl matvete funka till olika sorters sparvar?

Peztis
Jag brukar göra egna talgbollar med kokosfett men nu har jag inget hemma.
Läste att man kunde hälla matolja på havregrynen för fetthaltens skull, då blir det bra och populärt. Nu har jag gjort det och blandat ned det och torkade äpplen i margarin, det ligger på altan och stelnar nu så jag kan lägga ut det imorgon.
Motti
Här bad vi att få allt späck när vi fick julgrisen så jag sätter ut späck på träden ,allt fet och kött du putsar bort på kött kan du stoppa i ett nät och hänga upp ,jag slänger även ut russin nötter och stödfodra med solrosfrön ett och annat äpple åker ut också .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon