Ann i Göteborg
13-01-2013, 17:35
det blev blött på nya ställen i trädgården i somras. Mycket regn i kombination med nedtagna björkar tror jag.
Vill inte ha stora björkar igen men finns buskar eller mindre träd som vill ha mycket vatten som jag kan plantera istället?
Huggorm
13-01-2013, 17:41
Det beror på hur blött det är. Om där står vatten i princip hela sommaren så finns det knappt något som kan växa, men är det bara blött i perioder när det regnat finns det mycket att välja mellan. Desto mer bladmassa, desto mer vatten dricker de, så gröna och frodiga buskar är att föredra. Kanske fläder och olvon? Men träd och buskar dricker bara mycket vatten när de har löv och det är varmt. På vår, vinter och höst kommer de inte påverka vattenmängden.
Rebecca
13-01-2013, 17:44
Mja, klibbal skulle kanske funka. Blir ju inte fasligt stora men ändå ett träd...
Vanligt problem i Göteborgstrakten, dräneringen. Kunde björk växa där så kan säkert många andra växa där också. Det finns många mindre träd och buskar, allt från prydnadsaplar till himalyabjörkar, och ju fler träd och buskar du planterar, desto större avdustning från marken skapas.
Om björkarna som fälldes var stora tar det dock tid innan markerna blir av med samma mängd vatten. En vuxen björk kan ta upp 1 kubik vatten per dygn under bladsäsong. En buske eller ett mindre träd betydligt mindre, särskilt innan de uppnår full storlek.
Hej,
Jag har ett liknande problem - blött och nedtagen stor björk. Undrar därför: Jag har en massa små vilda björkar som "häck" intill detta område, som insynsskydd mot en stig som går förbi huset. Denna "häck" klipper jag flera gånger om året, men stammarna är emellanåt ganska stabila, 10-15 cm omkrets. Gör detta nytta mot min blötmark, eller är det bara när de får en stor krona som mängden vatten ger tydligt resultat?
Chili Linkan
13-01-2013, 23:08
Jag har en fråga angående detta jag med. Jag har en väldans stor björk som är över 70år den tar upp stor plats och stjäl all kvällssol. Skulle vilja ta ner den men är lite orolig för att jag skall få det för vått. Jag är även orolig för att den skall bli dålig och murkna med husskador som följd, detta har ju hänt andra i närheten.
Den ser ju väldigt frisk ut men kan man kontrollera detta på nått säkert sätt?
Jag kan inte omfamna denna björk (är 1.92 lång så har långa armar) så jag är lite orolig när jag läser detta att om jag tar ner den kommer jag få problem med vatten. Vad tror ni? 5-6 meter ovanför björken i svag lutning kanske 0,3-0,5m högre i nivå är en liten skogsdunge dock.
Hej
Jag tycker det är bättre om du gör förbättring till marken, sedan kan välja många av träd för din trädgård.
obs:
mitt förslag låter svårt, men det är bra förslag för framtiden.
H.Bassam
Huggorm
14-01-2013, 05:37
CITAT (Chili Linkan @ 13-01-2013, 23:08)

Jag har en fråga angående detta jag med. Jag har en väldans stor björk som är över 70år den tar upp stor plats och stjäl all kvällssol. Skulle vilja ta ner den men är lite orolig för att jag skall få det för vått. Jag är även orolig för att den skall bli dålig och murkna med husskador som följd, detta har ju hänt andra i närheten.
Den ser ju väldigt frisk ut men kan man kontrollera detta på nått säkert sätt?
Jag kan inte omfamna denna björk (är 1.92 lång så har långa armar) så jag är lite orolig när jag läser detta att om jag tar ner den kommer jag få problem med vatten. Vad tror ni? 5-6 meter ovanför björken i svag lutning kanske 0,3-0,5m högre i nivå är en liten skogsdunge dock.
En så stor björk bör du vara rädd om
Chili Linkan
14-01-2013, 10:12
Tänkte så jag med Huggorm! Och det är orsaken till att den fortfarande står där, min granne är väl den som är mest sugen på att jag ska ta ner den.
Men kan jag på nått sätt veta om den är frisk in uti? Jag tar heldre ner den än att den kommer självmant så att säga, för mina lekmansögon ser den ju helt frisk ut...
Huggorm
14-01-2013, 20:38
Om de är ruttna inuti brukar det synas även utanpå i form av ruttna stumpar efter avsågade grenar. Ibland kan man även se stora, svarta, kladdiga svampangrepp, och då börjar det bli allvarligt
Stora träd suger upp massor av vatten och kan torka upp en del på sommaren.
Tyvärr hjälper de inte på höst och vår när vi har som blötast.
Stora träd nära hus och byggnader brukar vara orsaken till sättningar och skador i grund och dränering.
Bästa åtgärden är att ta ner träden och få en jämn fuktighet i marken när det gäller hus och grunder.
Åtgärden mot blöt mark är dränering ell utdikning.
CITAT (Chili Linkan @ 14-01-2013, 10:12)

Tänkte så jag med Huggorm! Och det är orsaken till att den fortfarande står där, min granne är väl den som är mest sugen på att jag ska ta ner den.
Men kan jag på nått sätt veta om den är frisk in uti? Jag tar heldre ner den än att den kommer självmant så att säga, för mina lekmansögon ser den ju helt frisk ut...
Hej!
Ta kontakt med en arborist. De kan hjälpa dig med en bedömning av risken.
Ta kontakt med en proffesionell arborist. Det står inte var du bor Chili Linkan men det finns flera bra arborister både här och där. I mitt företag har jag kontakt med flera bra och duktiga arborister i Skåne.
//ciczi
Ann i Göteborg
17-01-2013, 20:42
Tack för era tips. Jag skall kolla nu till våren hur blött det är. Och som ni säger så hjälper ju inte träden till när de inte har löv. Tack o lov bra många meter från huset, men om fläder är törstiga så kan ett lite vildväxande fläderbuskage passa bra.
Chili Linkan
18-01-2013, 21:13
Ja tack man kanske skall kontakta en arborist då! Eller så hugger jag ner det, får mer ljus till mina odlingar och ved till vintern, men jag har en viss kärlek till den björken endå, det är trots allt en ståtlig pjäs. Får fundera fram till våren på detta. Har nu lagt till min hemstad
Många är rädda för sina träd när de blir lite högre. Jag tror att det kan bero på att vi har tappat kunskapen om hur de visar att de har brister. Det finns en hel del som lekman som man kan kika på innan man anlitar arborister!
Med björk kikar man under bladsäsong i toppartiet, det som växer rätt från stammen och allra högst upp. Om grenar dör där och inte blir bladbärande är det ofta ett tecken på rotröta, som är vanligt på björk i hög ålder. Då kan det vara läge att kontakta arborist för att höra vad han/hon tror. Mer långtgående rotröta eller stamskador brukar visa sig som glesare bladutspring, att grenverket förtunnas och att björken "beskär sig själv" utifrån medan den behåller bladmassa längre in på grenarna. Normalt är att björkar tappar en hel del kvist men på en skadad, svag björk blir det tydligt inte bara på marken utan också i kronan.
Sedan kikar man på stamskador och beskärningsskador, dvs om trädet står öppet någonstans. Finns flera sådana eller några stora, så kan det vara läge att kontakta arborist så att denne kan lyssna och kika på hur långt vedröta gått.
Ett annat tecken på att björk börjar känna sig åldersstigen och med strukturella problem är om den börjar skjuta små skott från stammen nedanför kronan.
Det är aldrig 100% riskfritt med träd men vi behöver dem och det är därför gott att lära känna dem. Ungefär som att det aldrig är riskfritt att gå över en gata, men vi kan lära oss trafiken och därmed minska riskerna. Dock är riskerna för skada i trafiken långt högre än med våra träd!
Mia i trädgården
11-02-2013, 19:57
Vilken bra och trevlig knällskurs i "hur mår björken"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.