Full version: Rullkompost
Monarda
Vad tror ni om det här? Verkar ju enkelt, men kan det verkligen funka. Tycker också den ser liten ut för att hålla 156 liter.

http://www.wexthuset.com/kompostering/komp...ix-composter-p3
EKLO
Funkar ju lika bra med en plastsäck. Nils Åkerstedt som skrivit böckerna om sina odlingar i sand förordar ju att bara använda "grönmassa" som gödsel, han lägger en blandning av sand och organiskt klipp i en plastsäck ett år eller två, och får sen en massa att gödsla med (men jord blir det väl inte i vanlig mening kanske). Hur som helst verkar en plastsäck vara ett bra alternativ till den där 250-kronorsgrejen, tror jag?!
Chili Linkan
Kompost och jord är två helt skilda saker, bara för reda ut begreppen lite. Har du bra kompost och använder denna som jord kommer du få problem med övergödning.

Tycker den ser lite liten ut för att hålla 156l men det kan den nog göra... Jag jämför med vanliga oljefat som håller 200l. Damen på bilden kanske är väldigt liten dessutom? biggrin.gif
Sen undrar jag hur väderbeständing den är, dvs hur länge den kommer att hålla ihop...
Gunilla T
CITAT (Chili Linkan @ 15-01-2013, 06:30) *
Kompost och jord är två helt skilda saker, bara för reda ut begreppen lite. Har du bra kompost och använder denna som jord kommer du få problem med övergödning.

Vad är det för skillnad mellan färdig trädgårdskompost och jord? ...och vilka näringsämnen i trädgårdskomposten kan förorsaka övergödning?
Eva 33c
CITAT (Chili Linkan @ 15-01-2013, 06:30) *
Har du bra kompost och använder denna som jord kommer du få problem med övergödning.

Fast det är väl inte en absolut sanning, för näringsinnehållet i en kompost beror ju en hel del på vad du lagt i den. En hushållskompost blir som regel mer näringsrik än en kompost på torra löv tex. Och även åldern på materialet, hur länge komposten fått ligga, påverkar innehållet av näring, eftetsom vissa av dem är ganska flyktiga. Halvfärdig kompost från hushållskomposten kan man använda som gödsel och bara lägga ovanpå jorden. Helt färdigbrunnen kompost som legat ett tag kan man plantera i.
Jord är ju inte heller nånting entydigt. Den består som regel av olika proportioner av mullämnen (nedbrutet organiskt material) och mineraler, som sand och annat i olika storleksfraktioner. Köpejord i påsar och kompostmaterial består nästan helt av mullämnen till skillnad från lerjorden på min tomt...
Chili Linkan
Ur en renodlad lövkompost får du ganska näringsfattig lövmull som är ett mycket bra jordförbättrings medel (utfyllnad).

Hushållskompost och en någorlunda varierad trädgårdskompost blir näringsrik och skulle du använda endast detta i dina krukor tex skulle det i dem flesta fall inte sluta så bra.

Att gammal kompost mister sin näring säger sig självt, antingen blir den urvattnad eller så är växter där och suger upp näringen. Även för mycket kemikalier i din kompost tar död på mycket näringsämnen så som stora mängder besprutad frukt och grönt. Dina egna bekämpnings medel och så vidare, då har du en inte alls lika "kraftfull" slutprodukt.
EKLO
Hm. Jag är sannerligen inte expert på detta, men jag läser mkt böcker i ämnet, och där verkar de flesta överens om att när en kompost (oavsett innehåll mer eller mindre) är ordentligt nedbruten till jord/mull - då är inte näringsvärdet särskilt högt, men jorden blir ju väldigt bra av andra skäl, håller vatten och dränerar och lagrar tillförd näring bra t ex. Alla jag läst verkar överens om detta, men säger också att en hushållskompost ger ngt mer näringsämnen nedbruten, men inte så mkt.

Intresserad av var du hämtat din info Chili Linkan - kanske nyare böcker än mina? Eller också tänker du på en inte särskilt nedbruten hushållskompost?
Gunilla T
CITAT (Chili Linkan @ 15-01-2013, 12:11) *
Ur en renodlad lövkompost får du ganska näringsfattig lövmull som är ett mycket bra jordförbättrings medel (utfyllnad).

Hushållskompost och en någorlunda varierad trädgårdskompost blir näringsrik och skulle du använda endast detta i dina krukor tex skulle det i dem flesta fall inte sluta så bra.

Att gammal kompost mister sin näring säger sig självt, antingen blir den urvattnad eller så är växter där och suger upp näringen. Även för mycket kemikalier i din kompost tar död på mycket näringsämnen så som stora mängder besprutad frukt och grönt. Dina egna bekämpnings medel och så vidare, då har du en inte alls lika "kraftfull" slutprodukt.

Men du skrev att kompost och jord är två vitt skilda saker så min fråga var/är; vari ligger skillnaden mellan kompostjord/jord?

Vilka näringsämnen i trädgårdskomposten riskerar övergödning?

Förövrigt har jag aldrig använt bekämpningsmedel i trädgården...
Chili Linkan
Det som kallas för jord är vanligtvis en färdigblandad produkt som vi odlar i. En bra sådann innehåller däremot kompost. I naturen sker det helt automatiskt.

Kompost är bara kompost.
Kompost tillför vi jorden för att berika den men mikroliv och näringsämnen, man kan även tillföra komposterbart material direkt på växtplatsen med några olika metoder. Har du en bra kompost och friska jordar behöver du inget som helst gödsel i form av koskit och liknande. Då jobbar mikroliven med att frigöra spårämnen som sedan plantorna kan ta upp. Leta lite på nätet eller köp en bra bok om kompost.

Mvh
Gunilla T
CITAT (Chili Linkan @ 16-01-2013, 09:36) *
Det som kallas för jord är vanligtvis en färdigblandad produkt som vi odlar i. En bra sådann innehåller däremot kompost. I naturen sker det helt automatiskt.

Kompost är bara kompost.
Kompost tillför vi jorden för att berika den men mikroliv och näringsämnen, man kan även tillföra komposterbart material direkt på växtplatsen med några olika metoder. Har du en bra kompost och friska jordar behöver du inget som helst gödsel i form av koskit och liknande. Då jobbar mikroliven med att frigöra spårämnen som sedan plantorna kan ta upp. Leta lite på nätet eller köp en bra bok om kompost.

Mvh

Jord kan endast tillverkas av naturen och det sker genom kretsloppet. Den jord som vi(eventuellt) köper på säck är också tillverkad av naturen. Den billiga jorden i plastsäckarna har som huvudbeståndsdel mörk torv. Mörk torv är eg. en restprodukt vid torvbrytning - den ligger överst och starkt nedbruten och finkornig och består till största delen delvis förmultnad spagnum och kärrväxter.

Den ljusare torven är dyrare och mer eftertraktad - ligger djupare ner, är dyrare att bryta och svagt nerbruten vilket betyder att den inte sjunker ihop lika fort. Bra jord alltså men kostar mer.

I en väl blandad trädgårdskompost är de viktigaste ämnena kol och kväve och (syretillgång).. All nedbrytning förbrukar kväve och avger kol som bildar koldioxid.

Kompostjorden är i första hand jordförbättring och skall inte förväxlas med gödsling, håller oftast ett neutralt pH värde. Vill man ha mer näringsrik kompost tillförs t.ex. stallgödsel .

Hushållskomposten är, precis som Eva skrev mer näringsrik än traditionell trädgårdskompost.

Minsta lilla växt som växer i våra trädgårdar förbrukar näring, dessutom sker urlakning av näringsämnen så det är helt nödvändigt att vårgödsla samt gärna även fylla på mullhalten. Jobbar man systematiskt varje vår med att tillföra organiskt material får man på sikt en väldigt fin och mullrik jord med ett rikt mikroliv och en förmåga att hålla fukten bättre.

Det finns inget näringsämne i sådan koncentration i trädgårdskompost att det skulle förörsaka övergödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon