Full version: Koltrast i holk?
Monarda
Någon som lyckats med det konststycket? Och hur har ni placerat den i så fall? Har skickat efter denna holk men vet inte riktigt var jag ska sätta den. Den är väldigt öppen och jag är rädd att det blir en enkel match för skatorna om jag sätter den i ett träd. Under takfoten kanske skulle fungera.

http://www.vivara.se/product/id=67/f%C3%A5...olk_mexico.html
gunsta
Jättefin holk, bra idé att sätta den under takfoten. 2011 hade vi en koltrast som häckade under en del av verandataket som anslöt till taket på torpet, boet var öppet men det hade tak över sig s a s. Såg ut att vara utvalt med stor omsorg - trevliga hyresgäster. Lycka till smile.gif
Huggorm
Den skall gärna placeras inne i ett tätt buskage, men den behöver inte sitta mer än en meter upp
KRT
Jag tycker att koltrastar alltid tycks bygga bo på de konstigaste ställen, gärna nära huset. Hos mina föräldrar bygger de alltid i ett uthus med tre väggar, dvs en sida öppen, oftast uppe på en trave betongmarksten som står staplade i ett hörn.
Hos grannen byggde de i en ampel som hängde på väggen (inget tak över). På bild har jag sett hur koltrastar har byggt i cykelkorgar, saker som hänger på väggar, blomkrukor av alla de slag etc.
Baserat på detta tror jag den ska sitta inte alltför högt upp (1-2 m), gärna lite skyddat (typ ett hörn, bakom en buske, eller inne i ett vedskjul om man har ett sådant smile.gif
Jag tror att takfoten är lite för högt upp och kanske lite för öppet också....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon