Full version: Belle Doria
Kajsa

Belle Doria, en ros från Belgien före 1847 och läckert spräcklig.
Rosen är inte med i LÅG rosbibeln men Help me find skriver att den kan bli högre, mer än 1.5 m men min är lägre. Frös en del vintrarna 09 - 11 ( då inga blommor ) men fryser aldrig normala år.

AOT/Roslistan skriver zon 5 och att den doftar gott
strandskatan
Riktigt söt! Jag tycker det är roligt att titta på dina bilder fast jag inte har plats till fler rosor, och rosengalenskapen har tack och lov gått över, det verkar som det ofta fungerar så: man blir helt gripen, vill ha varenda ros någon presenterar och gräver ner rosor på de mest omöjliga ställen där det inte finns en chans att de ska kunna trivas, så småningom kommer man som tur är till sans och vett igen - med något enstaka återfall.
Bassam
Hej

Det är viktigt att växter kan klara kyla på platsen men om andra miljö passar inte så växter trivs inte, de kan leva men de kan inte nå sin normal storlek.

H.Bassam
oliv
CITAT (strandskatan @ 15-01-2013, 23:19) *
Riktigt söt! Jag tycker det är roligt att titta på dina bilder fast jag inte har plats till fler rosor, och rosengalenskapen har tack och lov gått över, det verkar som det ofta fungerar så: man blir helt gripen, vill ha varenda ros någon presenterar och gräver ner rosor på de mest omöjliga ställen där det inte finns en chans att de ska kunna trivas, så småningom kommer man som tur är till sans och vett igen - med något enstaka återfall.

Samma här. Måste inse att det inte finns fler platser för rosor i min trädgård, har flyttat runt på befintliga så att de förhoppningsvis ska trivas bättre, en gallica till de få soliga platserna, en remontant till en fuktigare plats. Men visst är de vackra... Återfall kan det bli om det skulle finnas en ros som doftar massor, har färgskiftningar i vit/aprikos och trivs i halvskugga. smile.gif Jag tror inte jag behöver bekymra mig ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon