Alba
Den 15 mars stängs Messenger ner. Användare kommer att flyttas över till Skype.

Skype är väl för telefonen.........eller ?

I så fall är det ju inget alternativ.

blogg tkj

Odlas chatt använder Java och med Java är det problem lite då och då med skadlig programvara.

Odla är inte heller ett bra alternativ.
Anma
Messenger går samman med skype, alltså kommer du att kunna använda messenger på samma sätt som idag.
Messenger går samman med skype

Annars finns det en chattfunktion i facebook som alternativ.
Jubbe063
Skype kan du använda på samma sätt som Messenger. Du behöver inte använda skype som telefon om du inte vill.
Alba
CITAT (Anma @ 16-01-2013, 10:51) *
Messenger går samman med skype, alltså kommer du att kunna använda messenger på samma sätt som idag.

Omoderna jag har ju inte FB.

CITAT (Jubbe063 @ 16-01-2013, 10:52) *
Skype kan du använda på samma sätt som Messenger. Du behöver inte använda skype som telefon om du inte vill.

Men så bra om det är så.
Anma
CITAT (Alba @ 16-01-2013, 10:54) *
Omoderna jag har ju inte FB.
Men så bra om det är så.

Kolla min länk! smile.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 16-01-2013, 10:51) *

Messenger kommer att stängas ner men ännu så länge funkar det och det fungerar också idag att chatta mellan Skype -Msn. Jag har installerat Skype och använder där chattfunktionen på samma sätt som på Msn men jag kan ochså videochatta eller ringa gratis till andra som har Skype. Kan även ringa till andra men då kostar det. Det finns vissa funktioner i Skype som jag tycker jag saknar i jämförelse med Msn, bl.a. att man inte kan dela bilder på sammma sätt så att man ser dom i chattfönstret samt att möjligheten att lägga in egna smiliesar inte finns utan det finns bara några trista som hör till.

När man installerar Skype så försvinner Msn från datorn.

Här finns lite mer att läsa http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.486199/sa...a-msn-messenger
Alba
Tack för info och länken Stintan. Jag ska läsa mer där.
sommarhumla
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 11:04) *
Messenger kommer att stängas ner men ännu så länge funkar det och det fungerar också idag att chatta mellan Skype -Msn. Jag har installerat Skype och använder där chattfunktionen på samma sätt som på Msn men jag kan ochså videochatta eller ringa gratis till andra som har Skype. Kan även ringa till andra men då kostar det. Det finns vissa funktioner i Skype som jag tycker jag saknar i jämförelse med Msn, bl.a. att man inte kan dela bilder på sammma sätt så att man ser dom i chattfönstret samt att möjligheten att lägga in egna smiliesar inte finns utan det finns bara några trista som hör till.

När man installerar Skype så försvinner Msn från datorn.

Här finns lite mer att läsa http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.486199/sa...a-msn-messenger

Stintan, du som har gjort flytten till Skype...visst är det så att de kontakter/vänner som man har nu/kan chatta med på messenger automatiskt "följer" med till Skype?? Inte behöver man lägga till dem igen?

Jag har läst dina länkar men ibland är det bara så där jäkla tryggt att få veta från någon annan som gjort det man själv står i begrepp att samla mod för att göra sweatingbullets.gif
*Stintan*
CITAT (sommarhumla @ 17-01-2013, 10:30) *
Stintan, du som har gjort flytten till Skype...visst är det så att de kontakter/vänner som man har nu/kan chatta med på messenger automatiskt "följer" med till Skype?? Inte behöver man lägga till dem igen?

Jag har läst dina länkar men ibland är det bara så där jäkla tryggt att få veta från någon annan som gjort det man själv står i begrepp att samla mod för att göra sweatingbullets.gif

Ja mina kontakter jag hade på msn finns nu på min kontaktlista i Skype utan att jag behövde göra något. De flesta av dem har inte ännu installerat Skype men jag kan chatta med dom ändå och under deras namn i kontaktlistan står det "via Messenger".

Jag har inte min Skype kopplad till Facebook vilket man kan om man vill men det har inte jag något behov av.
Pirum
Det är ju Microsoft som äger både Messenger och Skype, så rimligen borde det funka ganska ok. Ett generellt tips kan vara att inte byta så snabbt som möjligt, utan kanske om en månad, så att eventuella problem vid övergången kan hinna fixas av Microsoft. Brukar själv vänta med uppdateringar till exempelvis Iphoto eller OSX eftersom Apple ibland strulat till det och sedan kommit med en fix några dagar senare.

Tycker på tal om ingenting att Microsoft beter sig lite underligt, de avvecklar tjänst efter tjänst och program efter program känns det som. Windows 7 skickas väl utan e-postprogram, utan kalender, osv, som fanns i Windows Vista. Inte heller har Windows något bra fotohanteringsprogram, håhåjaja. Windows 8 har ju en del appar, men det är väl oftast skrivbordsprogrammen man vill ha. Kan tillägga att jag alltså bytt till Windows 8 och är för det mesta nöjd, men förstår inte alla förändringar Microsoft gjort
Alba
CITAT (Pirum @ 17-01-2013, 11:41) *
Det är ju Microsoft som äger både Messenger och Skype, så rimligen borde det funka ganska ok. Ett generellt tips kan vara att inte byta så snabbt som möjligt, utan kanske om en månad, så att eventuella problem vid övergången kan hinna fixas av Microsoft. Brukar själv vänta med uppdateringar till exempelvis Iphoto eller OSX eftersom Apple ibland strulat till det och sedan kommit med en fix några dagar senare.

Tycker på tal om ingenting att Microsoft beter sig lite underligt, de avvecklar tjänst efter tjänst och program efter program känns det som. Windows 7 skickas väl utan e-postprogram, utan kalender, osv, som fanns i Windows Vista. Inte heller har Windows något bra fotohanteringsprogram, håhåjaja. Windows 8 har ju en del appar, men det är väl oftast skrivbordsprogrammen man vill ha. Kan tillägga att jag alltså bytt till Windows 8 och är för det mesta nöjd, men förstår inte alla förändringar Microsoft gjort

Jag kör messenger så länge det går.

Det är lite förvirrande med MS. De byter namn på sina produkter och de plockar bort och tvingar oss in på andra .
Hotmail blev Windows Mail och sen Windows Live Mail och nu Outlook.............eller hur det nu var. unsure.gif
Tikka
Jag har installerat Skype oxå o det gick bra att logga in med samma inlogg som för messenger...alla kontakter hänger med. Jag chattar på skype men har testat videosamtal en gång o det va lite skoj faktiskt smile.gif
Jag har inte heller FB.
Ibland loggar jag ändå in på messenger för att visa foton tex för den jag chattar med.
Alla har ju inte skype än som jag har som vänner....
sommarhumla
Tack Stintan, nu känner jag mig säkrare inför att "flytta" happy.gif
*Stintan*
CITAT (Alba @ 17-01-2013, 19:05) *
Jag kör messenger så länge det går.

Det är lite förvirrande med MS. De byter namn på sina produkter och de plockar bort och tvingar oss in på andra .
Hotmail blev Windows Mail och sen Windows Live Mail och nu Outlook.............eller hur det nu var. unsure.gif

Ja jag tycker att det är väldigt irriterande att MS stänger ner bra program och ändrar hit och dit. I synnerhet när det är något sämre man tvingas
byta till.
Alba
Ja Outlook är då ingen förbättring.
*Stintan*
CITAT (Alba @ 18-01-2013, 14:43) *
Ja Outlook är då ingen förbättring.

Hade Outlook Express för en massa år sen innan det las ner och jag saknar det fortfarande. Outlooken som fanns i officepaketet gillade jag inte alls. Menar du att det finns en annan Outlook nu?
Biggan_
Hur fungerar det då när jag måste logga in på Messenger för att komma åt mitt hotmailkonto? Eller kan man komma åt hotmailkontot på annat vis?
*Stintan*
Hur menar du då? Är det mailen du menar? För jag har lagt till min hotmailadress i Windows Live Mail så jag behöver aldrig logga in på något Hotmailkonto. Vad använder man annars Hotmail till?
skånepåg
Då försvinner msn plus och många roliga funktioner som visa vad man lyssnar på i statusraden med sad.gif
Det har varit många roliga år i alla fall, R.I.P. blomma.gif
Alba
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 15:20) *
Hade Outlook Express för en massa år sen innan det las ner och jag saknar det fortfarande. Outlooken som fanns i officepaketet gillade jag inte alls. Menar du att det finns en annan Outlook nu?

Hotmail har ersatts / kommer att ersättas av Outlook.
Man fick ett meddelande att man kunde ändra till Outlook men att man kan köra Hotmails tills vidare.
Jag ändrade då till Outlook eftersom man förr elelr senare kommer att måsta ändra.
Man har inte sagt något om när Hotmail läggs ner.
Jag har fortfarande adres xxxx@hotmail.com men man kan även byta till xxxx@outlook.com

Jag tror det var under hösten meddelande kom från Microsoft om nya Oulook.

Jag hittade meddelandet nu. De kom i augusti.

Hej och välkommen till Outlook
Outlook är ett toppmodernt e-postprogram, och vi ser gärna att du provar det.
Ett modernt gränssnitt: enklare och mer avskalat
Den enkla, följsamma och interaktiva designen av Outlook gör produkten lättanvänd oavsett om du har en stationär dator, en mobil eller en pekdator.
Mer information
Skaffa en e-postadress från Outlook till din nya inkorg
Du kan få en ny e-postadress från Outlook. Du behöver inte bekymra dig över dina kontakter och tidigare e-postmeddelanden, dem får du behålla. Och du fortsätter att få meddelanden som skickas till din Hotmail-adress.
Skaffa ett nytt ID
Gör mer i inkorgen – anslut Facebook och Twitter
Anslut tjänster som Facebook och Twitter, och se uppdateringar från dina vänner direkt i inkorgen. Kontaktinformationen synkroniseras automatiskt så att du inte ska missa något.
Anslut nu
Berätta vad du tycker om Outlook
Vi vill veta vad du tycker. Skicka din feedback via Feedback-länken på Alternativ-menyn.
Tack för att du har uppgraderat till Outlook
Outlook-teamet

CITAT (Biggan_ @ 18-01-2013, 15:24) *
Hur fungerar det då när jag måste logga in på Messenger för att komma åt mitt hotmailkonto? Eller kan man komma åt hotmailkontot på annat vis?

För att nå messinger måste jag logga in på Hotmail och den adress jag kopplat till messenger.
Jag gillar inte den lilla chattrutan man får då så jag laddade ner programmet Messenger och fick då en stor ruta att skriva i.

Menar du att du gör tvärtom dvs logagr in i Messenger för att läs mailen i Hotmail ?
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 18-01-2013, 15:24) *

Du kan gå direkt in på www.hotmail.com åtminstone ett tag till innan hotmailen också försvinner
skånepåg
Hotmail kan nästan omöjligt försvinna?
Det är bara Messenger och Skype som går ihop precis som på Facebook? tongue.gif
Alla köper upp varandra och levererar sämre saker sad.gif
skånepåg
Inte kopplat Outlook och Hotmail tjaffset, sorry. Detta kan bli intressant dock ^^
Huggorm
Jag har haft min messenger i tio år och hotmailadressen i femton år. Det är betydligt längre än jag haft något telefonnummer eller bostadsadress sedan föräldrahemmet. De har varit min fasta punkt i tillvaron, det enda stället där folk alltid kunnat nå mig. Jag tycker inte alls om att det görs förändringar i de funktionerna sad.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 19-01-2013, 21:18) *
Jag har haft min messenger i tio år och hotmailadressen i femton år. Det är betydligt längre än jag haft något telefonnummer eller bostadsadress sedan föräldrahemmet. De har varit min fasta punkt i tillvaron, det enda stället där folk alltid kunnat nå mig. Jag tycker inte alls om att det görs förändringar i de funktionerna sad.gif

Trösta dig med att du i alla fall får behålla din hotamiladress. smile.gif
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 19-01-2013, 20:24) *
Du kan gå direkt in på www.hotmail.com åtminstone ett tag till innan hotmailen också försvinner

thanks.gif Jag provade, och det gick ju! Jag har hela tiden jag haft hotmail gått till inkorgen i Messenger! slap.gif
Alba
Ni som inte har Skype hur gör ni då Messenger stänger ner ?
Laddar ni ner Skype eller söker ni andra vägar ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 19-01-2013, 21:18) *

Samma här, in hotmaildaress har jag sedan 1997
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon