Christa
16-01-2013, 13:00
Ringduvorna brukar komma tillbaka i månadsskiftet mars-april men förra vintern kom de redan i mitten av januari när det var en mild period. Sedan blev de kvar. Jag tyckte ju det var konstigt men vet inte var de normalt har sina vinterkvarter.
I år har jag dock funnit en möjlig förklaring till varför dom dök upp så tidigt här förutom det milda vädret. Den finns en jättestor lada några kilometer härifrån och där har dom varit hela denna vintern. Igår när jag gick förbi och det snöade så hörde deras kuttrande inifrån ladan. Andra dagar sitter dom uppe på nocken. Måste ju vara perfekt med värme och säkert spannmål från hästutfodringen.
Vad tror ni som kan mer om detta? Var det långväga duvor som kom tillbaka förra vintern eller kom dom bara ut från ladan? Var finns dom normalt på vintern?
Myosotis
16-01-2013, 17:00
Kuttrande duvor inne i en byggnad, det var nog tamduvor.
Annars kan ringduvor övervintra i Skåne, jag såg tre häromdagen.
Christa
16-01-2013, 18:10
CITAT (Myosotis @ 16-01-2013, 17:00)

Kuttrande duvor inne i en byggnad, det var nog tamduvor.
Annars kan ringduvor övervintra i Skåne, jag såg tre häromdagen.
Jag har ju för mig att vi sett att det är ringduvor men jag skall titta igen när dom sitter på taket nästa gång. Dom låter likadant som ringduvor i alla fall. Det är en väldigt hög lada så dom är ju inte i närheten av människor. Det är den högsta lada jag någonsin sett. Säkert dubbelt så hög som en vanlig stor lada.
Monarda
16-01-2013, 19:17
I min fågelbok kan man läsa att en del ringduvor stannar i Sydsverige över vintern, men att dom flesta övervintrar i västra och sydvästra Europa. De lämnar Sverige i september-november men är tillbaka redan i mars.
Själv längtar jag efter min duva som kommit troget varje vår i flera års tid nu. Om det är samma vet jag ju inte förstås, men jag vill gärna tro det.
[attachment=74393:P4060938.jpg]
Christa
16-01-2013, 19:51
Ofta är det nog samma duvor som återkommer till samma plats. Jag hade ett ringduvspar där jag bodde tidigare. Jag såg dom nästan varje dag i trädgården. Nog tror jag det var samma för dom var inte rädda för mig. Dom gick lugnt och pickade medan jag jobbade i trädgården men gick det förbi andra människor på vägen så flög dom genast iväg.
Jag hade ett kajpar där också och dom var ofta i närheten av mig. Alltid kunde jag krafsa fram någon godbit. När jag stod på stegen och rensade hängrännorna så satt kajorna på taket en halvmeter därifrån och tittade nyfiket ner i rännan.
Att duvorna kom tillbaka i mitten av januari förra året var nog ganska ovanligt. Jag har då aldrig varit med om det tidigare. Det är så trevligt att höra dom.
Fint kort på din duva. Har den ingen partner?
Monarda
16-01-2013, 20:20
Från början var det två men sen kom det en ensam ett par år, förra året var det två igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.