Hej,
Sitter här i en trädgård som efter förra sommarens grundgrävning är helt tom på blommor. Roligt att fixa från grunden men efter att ha beställt fröer till perenner känner jag mig väldigt osäker! Ett ex. jätteprästkrage "silver princess" har jag fått 300 frö av! jag förstår givetvis att jag inte måste så alla. men hur många är "normalt"? sätter man flera fröer i varje plugg? Och varierar det i så fall med sorterna?
Mvh
Vinga
kerstin z5-6
16-01-2013, 14:28
Till perenner använder jag inte pluggbrätten utan bredsår dem i större askar typ Bregottlåda, eller annat .Hål i botten måste de ha.
Perenner ska ju skolas om så fort de visar ett bladpar eller två utöver hjärtbladen, till god trädgårdsjord och större krukor..
Antal frö har även att göra med hur lättsådda växterna är.Prästkragar brukar vara enkla, så där behöver men inte så mycket för att få många plantor.
Medan jag skulle så det mesta i påsen om det var Porslinsanemon-de får man dock aldrig med 300 frö i påsen

Överskott kan du ju ge bort eller sälja på växtmarknader.
perenner blir bäst i grupper ,gärna större grupper i rabatten
Tack för svar!
När brukar du så perennerna?
När jag beställde har jag bara gått efter vilka blommor jag tycker är vackra, inte tänkt på hur jag ska ha dem... De jag har frö till är:
jätteprästkrage
Blå vallmo
sibirisk vallmo
styvmorsviol
vit bukettviol
dahlia (stor med blandade blommor)
vit pelargon
stor vit blåklocka
ampeljordgubbe rainbow
pelargonen tänkte jag ha i krukor och jordgubbe likaså, men de andra ska i alla nya rabatter som ska bli i vår.
Vad tror ni alla kunniga trädgårdsfolk, behöver jag komplettera eller vad ska man tänka på när man komponerar rabatter? jag har tänkt mig mycket vitt men med färgklickar på sina ställen.
Ska försöka rita upp en karta över trädgården och var jag har tänkt mig rabatter, men allmänna råd om att anlägga perennrabatter tas mycket tacksamt emot!
kerstinh
22-01-2013, 20:14
Jag har börjat "bredså" i små krukor för att jag annars ofta har alldeles för många plantor till slut. Även en liten kruka ger många när man har skolat om dem. Och har man en sort som det inte gror så bra av, ja då sår man dem igen helt enkelt och då kan man ju ta någon större låda om det bara kom någon enstaka planta.
Att så dahlia är jättekul. De kan se ut lite hursomhelst och de gror riktigt bra.
Jag är absolut ingen trädgårdsexpert men något jag har lärt mig är att man ska försöka ha mycket gröna och fina bladverk mellan alla blommor. Jag vill ha riktigt färgglatt, men har man bara blommor blir det lätt rörigt. Det funkar i en sommarblomsrabatt, men i en hel trädgård blir det en finare effekt om man har lite grönt emellan också (tycker jag iallafall).
Men vad jag egentligen ville ge för tipps är att testa, testa, testa. Hur förberedd och påläst man än är, gör man många misstag och det är ganska enkelt att prova många saker med ettåriga blommor. Vill man t.ex. ha något klättertorn någonstans, men vet inte riktigt var det blir finast, så är det ganska enkelt att testa något år med t.ex. luktärtor. Blev det fint kan man plantera något mer permanent där sedan, annars flyttar man och testar en ny plats. Det har hjälpt mig jättemycket. Jag planterar en del i krukor och flyttar runt också.
Lycka till med trädgården! :-)
kerstin z5-6
22-01-2013, 20:24
jätteprästkrage gror varmt
Blå vallmo gro i kylskåp eller utomhus, pålrot skolas tidigt, känsliga för för varma rötter, skola om tidigt
sibirisk vallmo gror varmt sås sent pålrot skolas tidigt
styvmorsviol gror mörkt täck fröna sås tidigt
vit bukettviol se ovan
dahlia (stor med blandade blommor) gror varmt behöver + 15 för kultivering
vit pelargon gror varmt
stor vit blåklocka gror varmt
ampeljordgubbe rainbow gror varmt
Jag sår perenner som ska kylas före grodd jan-feb och ställer ut under snön-gäller inga av dina val
resten beror på om du ska förkultivera inne under ljus ,eller om du måste vänta till april maj med alla som gror varmt.
Dvs om du saknar extra ljus= lysrör..
hej och tack för era svar!
Jag kommer ha ett bord med lysrör så min tanke är att börja så nästa vecka.. i alla fall jordgubben och lite tomater. kanske väntar en tid med blommorna. Bra lista med såråd för blommorna!
Vad gäller grönt så har jag funderat som du, att man kanske bör ha nån grön bas eller så. Det är så svårt att komponera ihop! jag går ju bara på vilka blommor jag tycker är fina! Gissar att det kommer bli en del runtflyttande...
kerstin z5-6
23-01-2013, 17:20
Vänta till mars med tomaterna och så violerna nu
Håller med Kerstin - vänta med tomater! Chili och paprika kan man däremot så nu...
kerstin z5-6
23-01-2013, 20:17
Vilken firma har du köpt meconopsis blå bergvallmo? Där kan lite specialknep behövas ..
Då väntar jag med tomaterna! Hade tomater förra året också och gjorde misstaget att inte skriva ner sådag mm. Jag var säker på att jag skulle komma ihåg...visst... Och det var nog inte så här tidigt när jag tänker efter!
Den blå vallmon har jag köpt från impecta, allt är ju mer eller mindre experiment för mig då detta är första året med blommor... Men finns det specialknep tar jag tacksamt emot råd om dessa!
Är det några av de andra blommorna som jag bör så nu snart, förutom violerna?
kerstin z5-6
23-01-2013, 22:09
ajuli blåberg.jpg Det är svårt att få fröplantorna av Meconopsis att överleva i rumstemperatur, fastän de gror bra där. Bäst är det att så dem på svalare, frostfri, ljus plats. Alla sorter har jag upplevt, kan vara mycket svåra att skola om/plantera ut. Det ska göras tidigt.
Bäst inomhus är att förvara plantorna mkt svalt nattetid , gärna kylskåpstemp men inte frost. Dagtid under lysrör
Hej, och tack för alla tips! Jag har en plats i källaren där det är lite varmare än i kylskåp. Då ställer jag den blå vallmon där under nätterna!
Vi har varit sjuka senaste veckan så mitt sående har inte kommit igång.. Men i morgon ska de första fröerna ner! Jordgubbar, violer och pelargonerna tänkte jag mig...efter era råd!
Hoppas så på att pelargonerna ska blomma i år! Men de borde de väl hinna om jag sår nu? Kanske det är dags att så dahlia också?
Vilka fina vallmo Kerstin! Hoppas på sådana i min trädgård med! Jag ska fota dem och lägga in om det blir några.
Ett litet men ack så viktigt tips!
När du skaffar nya växter i rabatten så gäller det att kolla hur de förökar och sprider sig.
Jag köpte en eller två plantor med blåklockor och den rabatten har jag nu grävt upp helt och täckt med plast och kartong för att om möjligt kväva det som växer under. Kirskål, såpnejlika och BLÅKLOCKOR är inte att leka med när de får fäste! de två första sprids med rötter och blåklockorna med fröer. Kan tänka mig att prästkragen också sprider sig men den är lättare att hålla efter.
Om du har möjlighet kan du plantera prästkrage och blåklockor på ett eget ställe där de kan härja fritt så det blir lite sommaräng där. Vallmo blir ett vackert inslag i den rabatten.
Kan tillägga att de blåklockor jag köpte var en planta med blå och en planta med vita klockor.
Kerstinh nämnde grönt och det håller jag med om!
Titta på t ex heuchera (alunrot) som finns i många olika varianter och är lätta att så.
Vad gäller alla fröer, jag håller med dig! Vad ska jag med 300 plantor till? Eller 150 om nu endast hälften skulle gro...
Detta är en av orsakerna till att frökedjorna har kommit till här på Odla - ett perfekt sätt att ge bort det man har mycket av och komma över några fröer av sådant man inte visste fanns eller behövde!
Peztis, jag har ännu inte direkt någon plan för hur jag ska ordna rabatterna.. men ska tänka på dina tips! Längs med stengången fram till vårt hus har det alltid funnits en "minihäck" =) av blåklockor. Jag har inte låtit maken gå med gräsklipparen längs den kanten! Så det är lite därför jag vill ha blåklockor, är rädd att min fina kant har gått förlorad under alla maskiners däck som vi har haft körandes förra sommaren... Så jag är väldigt förtjust i blåklockor. Men jag ska försöka ordna rabatterna på något bra sätt, kanske en liten sommarängsrabatt som du sa!
Om det inte står något om att man ska plantera om växterna på fröpåsen, ska man då så dessa i en lite större kruka direkt så att de inte hinner växa ur denna innan det är dags att plantera ut? tex dahlia och pelargoner, hur stor kruka behöver jag så i? Och är det bättre att plantera om eller att redan från början ha en lite större om det inte står något om detta på fröpåsen?
Frökedjorna verkar ju jätteroliga! Men jag känner mig lite för ny på detta än så länge!
Trevlig helg!
kerstin z5-6
03-02-2013, 13:00
Genvägen stor kruka och ej skola ut omplantera är tyvärr sällan lyckad.Bättre att bredså i flat bred ask tänk stor begott ask med hål i botten.
När småplantorna har 3-4 blad utöver hjärtbladen skolas de om till var sin kruka med välgödslad jord.
De som omplanteras börjar direkt att utöka sitt rotsystem, växer bättre ,får ljus på alla sidor och blir bättre plantor.
Än en gång tack Kerstin!
Jag tror att jag har hyfsad koll men när jag väl ska så, blir jag osäker och kan inte riktigt bestämma mig för vad som ska sås var..!
Gäller det även jordgubbar, det med 4 karaktärsblad? Eller väntar men längre med dem?
Trevlig kväll!
kerstin z5-6
03-02-2013, 19:13
Ingen expert på ätbart men tror att jordgubbsplantor också mår bra av detta .
Jag behandlade mina småplantor för några år sedan som alla andra plantor och det lyckades bra så gör så som kerstin rekommenderar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.