Kiske
Jag har fått konstiga prickar/knölar på en av mina chiliplantor som den inte verkar må så bra av.
Prickarna verkar mest angripa stammen och grenarna men bladen får en del med.
Jag har inte sett något som kryper omkring på plantan och jag har kollat synnerligen noga flera gånger.

[attachment=74400:2012_10_...11.09.41.JPG]
Min kamera är inte superbra och det här var det bästa jag kunde skaka fram.

Finns det någon som har en aning om vad det kan vara? Mina sökningar på nätet har inte gett mycket.

//Kiske
Bassam
Hej

Din växt har virus sjukdom, så du kan ta bort den ock bränna och du ska inte använda kruka och jord, jag hoppas om du kan ta den till affären som du köpte ifrån växter eller frö och visa dem.

Obs

Butiker har inte rätt att säljer skadad växt.

H.Bassam
KRT
Inte så bra bild, men kan det vara sköldlöss?
Prova att klämma på prickarna och se vad som händer, eller prova att "riva" på dem m naglarna eller något vasst och se om de lossnar. Sköldlöss sitter stilla och rör sig nästan inte, så du lär inte se dem krypa omkring...
ingaröbo
För mig är det utan tvekan sköldlöss, tyvärr, och mycket svårt att få bort.
Kolla eventuella växter/pantor som du har i chilins närhet. Sköldlöss är tyvärr bra på att sprida sig och kan ibland vara svåra att upptäcka.
När sköldlössen har etablerat sig brukar man upptäcka blad som är kletiga och det blir dom av dom där äckliga lössens extrementer som droppar ner och kladdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon