Gubben kommer att få en flaggstång av sina föräldrar på födelsedagen.
Det finns ju regler när man ska flagga.
Men nu när man tittar lite xtra på flaggstänger (för att bestämma höjd) ser jag att en del har vimpel i nu,fast de flesta inte.
Hur tänker du om det? motivera gärna ditt svar.
Vimpel med kors eller inte?
Alla flaggsynpunkter kan tas upp här!
RibesRubusVitis
17-01-2013, 16:01
Helst inte kors på en svensk vimpel, även om det ses allt oftare nu. Den traditionella vimpeln har ett blått och ett gult fält på längden, och om det är möjligt ska det blåa vara överst. (En del sorter har fästet mitt i skarven mellan färgerna.)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vimpelhttp://www.flaggstang.se/flaggor_vimpel.phphttp://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=2728
*Stintan*
17-01-2013, 16:52
Vi hade alltid vimpeln uppe bortsett från när vi flaggade förståss. Vanlig vimpel först men när korsvimpeln blev vanligare bytte vi till det eftersom jag tycker den är snyggare än den med bara två fält. Det är naturligtvis en smaksak vilket man vill ha. Tycker det känns lite fånigt på något sätt att ha en flaggstång bara för att hissa flaggan några enstaka dagar per år. Har man av någon anledning inte lust att flagga på någon av de officiella flaggdagarna så står iallafall inte flaggstången tom.
När vi inte Flaggar så har vi en tvåfärgad vimpel kom ihåg att det blå ska vara uppåt ;)just nu har vi en ledbelysning upphissad så nu använder vi varken flagga eller vimpel .Nu mer behöver du inte hissa ner Flaggan vid solnedgång, vimpel kan du ha uppe året runt .
Ja fast jag är lite gammeldags med vissa saker så flaggan åker nog ner vid solnedgång/21tiden.
Men om man hissar en Dalslandsflagga kan den kanske sitta uppe eller nej jag vet inte....
Vår flaggstång på ön har vimpel från första dagen vi åker ut för året på våren till sista dagen då vi stänger stugan för vintern, förutom då vi flaggar förstås. Vi hade en tvåfärgad i flera år tills den blev sliten och nu har vi en med kors. Ibland har jag också haft finsk vimpel.
Nu är det dags att köpa flagga och jag vill gärna ha en i bomull helst även svensksydd.
Har varit i kontakt med en trevlig kvinna på Stämpelfabriken där de skulle ha, dock sydda i Polen.men när jag skulle beställa beklagade hon att de inte längre kunde leverera bomullsflaggor.
Har även maijlat Svanens flaggor,men ej fått svar.
Finns det någon här som vet var man kan köpa en Svensk flagga i bomull,har förlikat mej med att den ej sys i sverige,men ännu inte gett upp tanken på en i bomull
*Stintan*
05-04-2013, 15:29
Kan förstå tanken på en flagga i bomull. Det hade man ju förr men ack så fort de blev urblekta av väder och vind.
Har du kollat in denna?
http://www.svanen.com/
http://www.flaggbutiken.se/ har iaf haft bomullsflaggor.
Tack för tipset *Stintan* Jo jag har försökt få kontakt med dem men inte lyckats än.Kommer inte heller in på fliken återförsäljare.
Ja jag har lite svårt att släppa saker jag fått för mej men är det stört omöjligt måste jag ju,jag har inte gett upp än iallafall!
Vimpel med kors !är det inte Kungahuset som har det previlegiet att flagga med den ?Vanlig Vimpel kan man ha uppe dygnet runt men det blå ska alltid vara uppåt .Å andra sidan brukar det alltid följa med en lapp om flaggning med både vimpel och flagga .
Aqvakul
06-04-2013, 03:24
Jag anser inte att man ska ha flaggor uppe på nätterna. Jag är mycket förtjust i den traditionella vimpeln, Slitna flaggor och vimplar är en styggelse och bör bytas ut.
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2013, 04:24)

Jag anser inte att man ska ha flaggor uppe på nätterna. Jag är mycket förtjust i den traditionella vimpeln, Slitna flaggor och vimplar är en styggelse och bör bytas ut.
Stämmer bra, som gammal scout har jag samma åsikt.
Aqvakul
06-04-2013, 08:39
CITAT (Uggi @ 06-04-2013, 09:08)

Stämmer bra, som gammal scout har jag samma åsikt.
Då har vi samma scoutanda i behåll. Dessutom har jag lärt mig att flaggan aldrig får hamna på marken och att den ska vikas ihop prydligt och så att inget gult syns..
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2013, 09:39)

Då har vi samma scoutanda i behåll. Dessutom har jag lärt mig att flaggan aldrig får hamna på marken och att den ska vikas ihop prydligt och så att inget gult syns..
Och när flaggan/vimpeln är utsliten och skall kasseras får den inte slängas som skräp, den ska brännas. Åtminstone var det så som min morfar lärde mig
Aqvakul
06-04-2013, 14:25
CITAT (Monaxe @ 06-04-2013, 14:09)

Och när flaggan/vimpeln är utsliten och skall kasseras får den inte slängas som skräp, den ska brännas. Åtminstone var det så som min morfar lärde mig

Ja, man skall hedra och ära den svenska symbolen. det är mycket att tänka på Klint.
Gåsis,jag har mailat flaggbutiken,hoppas de har!
Mycket trevliga och bra synpunkter här,och nej flaggan kommer inte att sitta uppe på natten!
Jag håller med och visste om det ni skriver om förutom att den ska vikas så att det gula inte syns det var nytt för mej.
Jag kommer ihåg i ungdomen när jag var på läger vi sjöng "Breed dina vita vingar når vi halade flaggan på kvällen det var speciellt!
CITAT (Klint @ 07-04-2013, 12:32)

Gåsis,jag har mailat flaggbutiken,hoppas de har!
Mycket trevliga och bra synpunkter här,och nej flaggan kommer inte att sitta uppe på natten!
Jag håller med och visste om det ni skriver om förutom att den ska vikas så att det gula inte syns det var nytt för mej.
Jag kommer ihåg i ungdomen när jag var på läger vi sjöng "Breed dina vita vingar når vi halade flaggan på kvällen det var speciellt!
Svanen kan inte få fram några bomullsflaggor.
Flaggbutiken JO jag har beställt därifrån,ska bli spännande,får bli en "vanlig" vimpel till att börja med så får vi se hur hållbar en flagga är, jag menar den sitter ju inte uppe så ofta,och aldrig på natten!
*Stintan*
10-04-2013, 14:14
Ja flaggan lär säkert överleva vimpeln som brukar har en viss tendens att slå knut på sig själv.
evelina
10-04-2013, 14:34
Underbart med flaggstång GRATTIS!

Hoppas ni tänkt på detta ?
Stången bör vara en tredjedel högre än huset och den bör exponeras mot en lugn bakgrund.
Tack! Javisst det var därför det tog ett tag innan vi bestämde oss för 9met.Flaggan kommer att stå ganska nära huset,där det är en stenstolpe som för länge sen var fundament till en flaggstång!
Flaggan är hämtat snabb leverans,men inte såg den ut som jag tänkt mej.Kommer ihåg farmors flagga den var som kraftig lakansväv alltså väldigt tät,och mycket klara och vackra färger,den här var mer gles och mörkare i färgen.Dessutom var själva flaggan märkt med Svanen och vid kontakt med dem har de ju sagt att de tyvärr inte kan få fram bomullsflaggor.Jag får nog leva med denna flagga är ju ett smärre problem i det stora,men riktigt bra känns det inte!
Skruttis
13-04-2013, 15:55
Klint, har du hört med de här?
Bomullsflagga m m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.