adebahrjohan
Tjenare! har just byggt mig lite på min balkong och behöver lite tips inför odlingen. Balkongen är inglasad (bifogar bild), kul med odlingstips såsom amplar etc, kanske lite stora krukor man kan smälla ihop lite saker i.
skickar en enkel skiss, hjälp mig nu att hitta på lite roliga saker:)
Bassam

Hej

Du har bra plats med bra sol, så kan du välja många sorter, men först ska du skicka på vilket zon bor du plus vad du tycker själv till exempel storlek, blommor färgen, för att du ska få många svar från förrum vänner.

H.Bassam
adebahrjohan
jag bor i zon 2- zon. Slanggurka växte grymt förra året, även så tomater. iår tänkte jag köra thumbling tom i ampel, paprika, chili, slanggurk. morötter. Sen har jag slut på förslag:) Bara ätbara grejer, kanske en kruka och "trycka i" lite örter? vilka örter går bra ihop? svårodlat med örter ihop?

Som sagt förslag:)
Sylvia
Kryddor, kanske? Jag har varje år en grym kryddampel själv: en stor trådkorg fodrad med mossa + plast, sedan bra jord och ett antal olika kryddörter i, som jag köper på våren som färdiga plantor.

Du kan också göra en liknande ampel med ampeljordgubbar, d v s sådana där halvhängande sorter.

Kanske kan du bygga en rejält stor låda att ha på golvet: lika bred som balkongen och så där 50 cm djup och minst lika hög. Fodra med plast, lägg lite leca på botten, fyll med bra grönsaksjord. I denna kan du sedan odla sallat, minimorötter, asiatiska blad eller vad du nu vill.

Stora lådor av härdad frigolit finns också att köpa samt sådana där Odlingsbänkar, om du inte vill snickra själv.
adebahrjohan
En stor låda har jag ju enligt bilden. Tänkte sätta slanggurka, och lite annat kul. Köper du färdiga kryddor och stoppar i dem i en stor ampel? Villa kryddor kör du? Hur tätt kan de sitta? Köper du i vanlig affär eller i växthus?
adebahrjohan
Sen tänkte jag sätta en ampel med tomater. En 5-6 liters kruka med en pedulina och en hundreds and thousands. Inga problem att mixa dem i samma kruka?
Piccante
Chili och paprika hade trivs på di balkong med.
adebahrjohan
Ja det låter inte fy skam:) hur många paprikaplantor kan jag ha i en tiolitershink? inga konstigheter att odla dem? en per kruka och sen plantera ut när de är stora nog? Ska paprikan stå i så mycket sol som möjligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon