Full version: Rosa Mundi
Kajsa

Rosa mundi, polkagrisrosen var min första Gallica ros och jag minns hur förvånad, betagen jag blev av första blommorna, så året efter köpte jag en till, planterade nära uteplatsen så jag kunde sitta och njuta av blommorna.
Enligt LÅG -Rosbibeln en av de äldsta Gallica rosorna, beskriven första ggn 1581.
Blir ca 1.20 eller mer och lika bred, zon 6.

Doftar starkt, kan få mjöldagg vissa år.
strandskatan
I en gammal Allt om Trädgård finns den underbaraste bild av en grusgång omgärdad av Rosa Mundi-häckar, något av det ljuvligaste jag sett i trädgårdsväg. Har önskat mig en sådan gång eller stig sedan dess, men var skulle den få plats - nej, den idén får stoppas in i arkivet för orealistiska men härliga drömmar...
octachoron
Jag tycker Rosa Mundi har vuxit ganska långsamt här. Jag satte en blå klematis bakom som skulle synas genom dess bladverk och blå nävor framför. Dock har rosen inte vuxit tillnärmelsevis lika mycket som vresroshybrider och kanadensiska rosor bredvid den så blomningen kommer lite i skymundan.

octachoron

svennis
Härlig vintersöndag idag.
Har suttit o solat med bar överkropp.
Sol o ljus skall vist var bra nu.
Mundi är rolig att fota.
Mundi i spann, Hamnade visst i Kävlinge, har visst gått BRA

mundi.JPG

Kajsa
Solat med bar överkropp svennis, men nu har ni väl kallt hos er i Skåne också ?
Här i mellan Sverige börjar det likna 2009 med vargavinter 15 - 20 minus hela veckan, utgår ifrån att det blir en hel del rosor att klippa i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon