Full version: Mina små träd
strandskatan
Längst bort ettårigt granatäpple, i mitten till vänster ett par veckor gammal äkta kastanj, till höger några månader gammal nektarin och längst fram alldeles nyuppkommen persika.
Helen i Piteå Zon 5
Roligt med egenodlade träd yes.gif
Plantorna ser jättefina ut. Grattis till lyckade sådder.
strandskatan
Börjar bli lite tvångsmässigt, är jag rädd för. Särskilt julen kan ge mig ångest, känns inte bra att äta upp grönskande hassellundar, valnötsskogar, dadelpalmsdungar, fikonträd och allt annat som kunde bli...
Alexander-VG-zon3
Fina små träd du fått upp tummenupp.gif granatäpplet verkar trivas bra, har också lite svårt att slänga från julen, varje jul samlar jag på mig alla dadelkärnor sedan brukar jag till våren slänga ut kärnorna på friland lite kul eller sparar jag och ger bort. Likadant med fikon, granatäpple m.m. sår alla frön ute på test ibland blir dom kvar ett tag speciellt fikon.
gunsta
Fina träd - jag tycker också om att sätt kärnor och fröer. Idag ska jag stoppa ner 4 aprikoskärnor i en kruka - vi får vad det blir.
strandskatan
Ni som gillar att sätta nötter och kärnor - Alexander, du som tycks testa det mesta - har någon provat att så paranöt? Hittade instruktioner på nätet, man ska plantera nöten med skal i sand och hålla fuktig i sex månader i 24 graders värme, sen ska den knäckta nöten gro på 20 dagar. Något för tålmodiga!
Mia i trädgården
Fina träd! Har någon provat att sätta frön el sticklingar i gelekulor? De man köper i trädgårdsaffär som sväller upp i vatten?

Hur lång tid tar äppelkärnor att gro? Jag satte några i gelekulor, i brist på jord. Tänkte det kunde vara kul att kunna se utvecklingen genom kulorna.
Peztis
Åh så fina små träd!
strandskatan
Mia, jag sådde kärnor från prydnadsaplar förra året och från vanliga äpplen i höstas. Jag har köldbehandlat båda gångerna men vet inte om det behövs. När de fått värme efter ett par-tre månader har de grott på ett par veckor. Jag antar att du vet att det kan bli "vad som helst" av de kärnor du sått, inte alls säkert att det blir goda äpplen på trädet, och det tar antagligen minst tio år innan du får frukt. Vill du köldbehandla går det bra i kylskåpet om du inte har möjlighet att ställa ut sådden. Så i gelekulor har jag aldrig gjort så det kan jag inte säga något om, men det låter ju skoj att kunna se hur det gror!
Mia i trädgården
Jag tog trädgårdens äpplen fr kylen, som hade blivit skrumpna. Får se om det räcker som kylbehandling. Jag tvättade kärnorna innan o lät dem torka några dagar. Satte dem i gelekulorna för ca 4 dagar sedan, så jag får väl ha lite tålamod o se om något händer. Jag tänkte ha plantorna att ympa på, men lite otålig är jag, skulle vilja ha dem att ympa på nu till våren, då får de pinna på ordentligt sweatingbullets.gif Jag har några andra småträd fr tidigare sådd så de får duga i vår. Mest kul att se om det funkar m kulorna.

Hur är det med kärnsådd av persika o nektarin- kan de bära god frukt eller blir det som m äpplen, en stor chansning?
strandskatan
Mia, om nektarin vet jag inte, men enligt en artikel i Trädgårdsamatörenas tidning hade i alla fall artikelförfattaren fått fina persikor på sina frösådda.
Mia i trädgården
Spännande! Hoppas du får fina frukter, även om det dröjer ett tag kanske tummenupp.gif
strandskatan
Mia, tyvärr är jag väldigt orealistisk i mitt sående! Jag har ingen vettig plats i min trädgård för något av de här träden egentligen! Och fast jag bor i zon 1 är tomten blåsig och kall, här står redan ett par mandelträd, ett par kejsarträd och ett par judasträd (alla frösådda förstås), förkrympta dvärgar som nätt och jämt överlever. Och nu ska jag snart så mina silkesträdfröer och trumpetbuskefröer från Impecta, haha!
Mia i trädgården
Tur att du har så roligt på vägen m att samla frön, planera o se dem gro, om de nu vid otur inte blir så långlivade eller "perfekta" ute i trädgården sedan . Så är det väl säkert hos många trädgårdsintresserade, ett starkt, men positivt/optimistiskt drag! flirting.gif
strandskatan
Du har förstått precis, Mia, det är att dra upp plantor som är min hobby och mitt intresse, inte att ha en tjusig trädgård att visa upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon