Gröna mormor
Överaltt står det om att rödhaken äter på marken. Det har jag kunnat konstatera under dom många åren som jag haft rödhakar här. I år har jag dock något så ovanligt som en rödhake som sätter sig uppe i buskarna och även vid dom olika fågelborden jag har utplacerat. Och idag klängde den sig t.o.m. fast i en talgboll och åt direkt från den! Tyvärr är den så snabb, så jag hinner aldrig ta en bra bild, men ni får tro mig på mitt ord smile.gif
Flemming
CITAT (Gröna mormor @ 18-01-2013, 10:10) *
Överaltt står det om att rödhaken äter på marken. Det har jag kunnat konstatera under dom många åren som jag haft rödhakar här. I år har jag dock något så ovanligt som en rödhake som sätter sig uppe i buskarna och även vid dom olika fågelborden jag har utplacerat. Och idag klängde den sig t.o.m. fast i en talgboll och åt direkt från den! Tyvärr är den så snabb, så jag hinner aldrig ta en bra bild, men ni får tro mig på mitt ord smile.gif

Rödhaken här hos mig,sitter två våningar upp och gärna på balkongbordet när den äter...

Lägger in filmlänk som visar en rödhake i England och den äter också från bordet.
http://www.youtube.com/watch?v=92gBMCvuAdo Har länkat den förut så kanske har du redan sett den...

Anledning till att dom har börjat äta från bord och annat som är en bit upp från marken,är nog katterna som finns på marken men kanske även viljan att vara den som får dom bästa bitarna och inte bara avskrapet...
KRT
Det handlar nog om evolution, en anpassning av beteende till ändrade förutsättningar (som vi skapar). De rödhakar som äter från talgbollar eller fågelbord överlever vinter i bättre form och får fler ungar som tar efter sina föräldrars beteende (eller bara deras äventyrslystnad).

Här fodrar vi inte från bord, utan i träd men visst hoppar rödhaken runt i träden och hackar på talgbollarna där de kommer åt smile.gif fint med fett för dem just nu!
Hasse_h
Våra rödhakar vågar sig inte upp bland aggressiva blåmesar,talgoxar och nötväckor, de håller sig hellre på marken. Visst är de fina smile.gif

[attachment=74485:DSC_5240.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon