Marina75
18-01-2013, 17:40
Jag har tnkt mig ha 2 eller 3 pallkragar p hjden att odla i.Jag undrar om det r grnsaksjord man anv, behver den isfall gdslas & hur mnga r kan man odla i samma jord ? kan man fylla med nn lite billigare jord under grnsaksjorden ? kan man odla potatis i grnsaksjord x ? Jag bor i zon 5
Eva i Vsters
21-01-2013, 10:14
Om du mste kpa jord att starta med s r det troligen billigare att kpa psar med planteringsjord och kogdsel och blanda (typ 2 psar ko till 3-4 psar plantjord).
Grnsaksjorden i pse brukar vara bra mycket dyrare.
Potatis gr alldeles utmrkt att odla i samma jord.
Jag misstnker starkt att det r sljtrick, det dr med en speciell jord fr allting. Nr jag kollat p innehllsfrteckningen ser de vldigt lika ut.
Har du annan jord att fylla p i botten s spar du definitivt massor av pengar. Fyll d halvvgs upp med den jorden, och "finjord" ovanp. Lmna 5cm s du kan vattna utan att det rinner ver.
Sen fr du vl fixa kompost s du kontinuerligt kan jordfrbttra r efter r utan att kpa dyr jord.
Nn gng efter midsommar br du tillggsgdsla i alla fall, om du inte lagt grsklipp mellan raderna nr det har grott.
ingrid fuxwall
21-01-2013, 20:01
Vad ska du odla i pallkragarna?
Sjlv har jag enbart en i hjd, frutom den dr jag har sparris.
Ska man enbart fylla pallkragen med jord s gr det t 3 sckar per pallkrage - det blir dyrt! ven om man anvnder billig jord, s numera fr pallkragarna st ute ret om, d behver jag bara fylla p ett tunt lager med jord.
Numera bottnar jag alltid en ny pallkrage med ris och lv - varje hst krattar jag ihop minst ett 20 tal sckar som jag anvnder till vren. Ska jag ha ytliga vxter i pallkragen s njer jag mig med ett tunt lager jord, ovanp gdseln eller material frn komposten och s blandar jag med sand och mull s att jorden inte ska torka ut fr fort.
Jag har ett antal pallkragar som jag fyllde med ris och lv i hstas och till vren fyller jag p med en sck ngorlunda jord - de som sljs 5 fr 100 kronor r "livsfarliga" men det finns oftast tre eller fyra fr 100 kronor som r betydligt bttre, s gr jag men andra har skert andra tips till dig.
Glmde nmna att jag sjlvfallet alltid lgger grsklipp i pallkragen
Marina75
21-01-2013, 21:46
Tusen tack fr era svar ! jag r helt nybrjare s man tar emot alla tips man kan f. Jag hade tnkt mig att bestlla ett lastbilslass av grnsaksjorden om jag bestmmer mig fr den. Varfr jag vill ha flera pallkragar p varann r fr att jag har problem med nacke & rygg
Eva i Vsters
22-01-2013, 08:17
OK, fr ett lastbilslass r ju kubikmeterpriset ett helt annat.
D r skert grnsaksjorden det Vstersleverantrerna kallar rabattjord.
Helt OK jord, fast det kan ibland vara ogrsfrn. Fast det kan det ju vara i jordpsarna ocks.
Sedan fyller du p vartefter, varje r med grsklipp, kompost, tcke ver vintern osv.
Upphjda bddar r jttebra fr ryggen.