|
Var för hamnar jag helt plötsligt på Outloock express när jag vill in på Hotmaile ?
För att det är samma sak numera. Bara att vänja sig vid den nya layouten, vilket jag för övrigt tycker är mycket bättre än hotmails, nu när man vant sig.
*Stintan*
18-01-2013, 22:22
Outlook express finns inte för windows vista eller windows 7 och har inget med hotmail att göra. I äldre versioner av windows kunde man lägga in sin hotmailadress i outlook express om man hade det som mailprogram.
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 22:22)  Outlook express finns inte för windows vista eller windows 7 och har inget med hotmail att göra. I äldre versioner av windows kunde man lägga in sin hotmailadress i outlook express om man hade det som mailprogram. Ja, hotmails variant heter bara Outlook.
Är ju ingen datakunnig så en del kan jag en del fattar jag inget av !var lite orolig när Outloock tog över för jag hade många bilder på hotmailen av dom som inte längre finns i mitt liv ,det vill säga foton av avlidna då .
*Stintan*
18-01-2013, 22:28
CITAT (Anma @ 18-01-2013, 22:19)  För att det är samma sak numera. Bara att vänja sig vid den nya layouten, vilket jag för övrigt tycker är mycket bättre än hotmails, nu när man vant sig. Det är skillnad på Outlook och Outlook express. Hann inte se att du svarat
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 22:28)  Det är skillnad på Outlook och Outlook express. Hann inte se att du svarat  Och jag tänkte inte på att Motti kallade det outlook express förrän jag läste ditt svar.
ja nu vet i fan vad jag ha !gillade Hotmail i alla fall !
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 22:28)  Är ju ingen datakunnig så en del kan jag en del fattar jag inget av !var lite orolig när Outloock tog över för jag hade många bilder på hotmailen av dom som inte längre finns i mitt liv ,det vill säga foton av avlidna då . Allt du hade i din hotmail finns kvar i Outlook och din mailadress är den samme också. Jag bytte till Outlook för flera månader sen. Sån är jag, ska något bli nytt byter jag så fort som möjligt för att förr eller senare blir det ju bytt med tvång ändå. Som bloggers (en bloggplattform) nya layout och Facebooks tidslinjen. De bytte jag till också genast när man kunde.
*Stintan*
18-01-2013, 22:36
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 22:28)  Är ju ingen datakunnig så en del kan jag en del fattar jag inget av !var lite orolig när Outloock tog över för jag hade många bilder på hotmailen av dom som inte längre finns i mitt liv ,det vill säga foton av avlidna då . Men bilder du får i mail sparar du väl ner till en mapp i din dator och en backup. Jag skulle aldrig spara bilder i ett epostprogram. Jag skulle inte lita på att gamla mail finns kvar när det blir förändringar eller datorn kraschar eller när man skaffar ny dator med kanske ändrade program. Det är ju bara att högerklicka på bilderna och välja spara som och så lägga dom i en bildmapp.
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 22:36)  Men bilder du får i mail sparar du väl ner till en mapp i din dator och en backup. Jag skulle aldrig spara bilder i ett epostprogram. Jag skulle inte lita på att gamla mail finns kvar när det blir förändringar eller datorn kraschar eller när man skaffar ny dator med kanske ändrade program. Det är ju bara att högerklicka på bilderna och välja spara som och så lägga dom i en bildmapp. Det är större risk att bilderna försvinner om din dator kraschar och du har dem på din hårddisk än att de försvinner från ett webbaserat mailprogram. Mina äldsta mail i hotmailen (numera outlook) är från 2005 med bilder och allt. Numera sparar jag allt viktigt på Dropbox.
*Stintan*
18-01-2013, 22:58
Jag har kopior på alla bilder på en extern hårddisk som backup.
*Stintan*
18-01-2013, 23:12
Lite intressant för när jag nu kollade på nätet så visade det sig att bara för att jag har en jättegammal hotmailadress som jag använder som offentlig på diverse sidor så finns alla mina sparade mail nu i Outlook. Jag har aldrig använt hotmails e-postklient för att skicka och ta emot mail och det finns inte bland mina program på datorn. Jag använder Windows Live Mail där jag har flera e-postadresser inlagda inte bara hotmailadressen. Förmodligen kommer väl även Windows Live Mail också att försvinna då så småningom men det här känns helt galet eftersom jag inte har laddat ner programmet.
Är ingen duktig data friek !är självlärd i allt och har svårt att hänga med i allt data snack !
*Stintan*
18-01-2013, 23:55
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:47)  Är ingen duktig data friek !är självlärd i allt och har svårt att hänga med i allt data snack ! Även jag är autodidakt på detta område och jag misstänker att det är vi inte ensamma om här på forumet. Därför är det ju bra att vi kan lära av varandra eller hur?
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 23:12)  Lite intressant för när jag nu kollade på nätet så visade det sig att bara för att jag har en jättegammal hotmailadress som jag använder som offentlig på diverse sidor så finns alla mina sparade mail nu i Outlook. Jag har aldrig använt hotmails e-postklient för att skicka och ta emot mail och det finns inte bland mina program på datorn. Jag använder Windows Live Mail där jag har flera e-postadresser inlagda inte bara hotmailadressen. Förmodligen kommer väl även Windows Live Mail också att försvinna då så småningom men det här känns helt galet eftersom jag inte har laddat ner programmet. Jag har heller inte laddat ner något. Bara bytt mitt internetbaserade hotmail till lika internetbaserade outlook. Allt är precis som vanligt förutom att layouten är annorlunda och det finns fler funktioner i mailprogrammet.
*Stintan*
19-01-2013, 09:56
CITAT (Anma @ 19-01-2013, 08:51)  Jag har heller inte laddat ner något. Bara bytt mitt internetbaserade hotmail till lika internetbaserade outlook. Allt är precis som vanligt förutom att layouten är annorlunda och det finns fler funktioner i mailprogrammet. Men då måste du väl logga in på programmet för att kunna använda det? Annars märker du väl inte när det kommit mail? Jag kollade lite hur det såg ut och på funktionerna men jag tycker det känns konstigt med webbaserat och dessutom är jag inte ett dugg intresserad av att kunna koppla ihop program med facebook eller andra sociala medier. Den funktionen har jag bockat av i skype och på facebook. Kanske bra för dom som använder sin telefon till allt vilket jag inte gör.
I äldre datorer med tex Windows XP finns Outlook Express. Man måste göra ett aktivt val för att använda det. Det brukar stå att det används inte som ordinarie mailprogram och man får frågan om man vill ändra till det. Alla mailen brukar man även kunna se i Outlook Express. För den skulle är det inte ett vång att använda det. CITAT (Motti @ 18-01-2013, 22:28)  Är ju ingen datakunnig så en del kan jag en del fattar jag inget av !var lite orolig när Outloock tog över för jag hade många bilder på hotmailen av dom som inte längre finns i mitt liv ,det vill säga foton av avlidna då . Fråga är om det är Outlook eller Outlook Express som kom upp. Det måste du kolla. Om det är Outlook Express kan du bara strunta i det. Om det är Outlook så är det väl lika bra att vänja sig för Hotmail komemr ju att försvinna.
*Stintan*
19-01-2013, 15:12
CITAT (Alba @ 19-01-2013, 14:43)  I äldre datorer med tex Windows XP finns Outlook Express. Man måste göra ett aktivt val för att använda det. Det brukar stå att det används inte som ordinarie mailprogram och man får frågan om man vill ändra till det.
Alla mailen brukar man även kunna se i Outlook Express. För den skulle är det inte ett vång att använda det.
Fråga är om det är Outlook eller Outlook Express som kom upp. Det måste du kolla. Om det är Outlook Express kan du bara strunta i det. Om det är Outlook så är det väl lika bra att vänja sig för Hotmail komemr ju att försvinna. Jag har för mig att Outlook Express inte ens var kompatibelt med Hotmail och att man var tvungen att installera det separat i äldre datorer. Sen ville dom även ha betalt för någon uppdatering minns jag. Därför fick man använda dubbla mailprogram. Undrar vad Motti har för operativsystem.
Nu blev även jag nyfiken. Jag använder både Hotmail och Gmail. Har även ett Outlook-konto men den adressen är så lång och krånglig så det använder jag sällan.
Det är några år sen jag bytte dator och då fick jag köpa till Outlook. Vill minnas det kostade runt 1000-lappen. På den tiden tyckte jag det var värt det. Outlook var (och är) ett suveränt mailprogram med en finfin editor. Problemet var ju det där med åtkomsten. Man kommer ju bara åt det hemifrån. Det fanns tidigare en webbaserad version av Outlook som innebar att man kunde läsa inkomna mail på en annan dator. Men sen kunde man inte se dom på hemmadatorn! Det blev lite knepigt. En annan sak som gör att lusten till Outlook minskat är att kontot är knutet till min bredbandsleverantör. Byter jag lev. försvinner det kontot och därmed alla sparade mail.
Outlook Express har jag inte provat. Min pappa hade det men det försvann i samband med byte av "bb-lev". Han kör numera Gmail och är nöjd med det (han är 94!)
Är Outlook (på webben) gratis numera?
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2013, 15:12)  Jag har för mig att Outlook Express inte ens var kompatibelt med Hotmail och att man var tvungen att installera det separat i äldre datorer. Sen ville dom även ha betalt för någon uppdatering minns jag. Därför fick man använda dubbla mailprogram.
Undrar vad Motti har för operativsystem. Ja det skulle vara intressant att höra vad Motti har för OP. Jag har aldrig installerat Outlook Express. Jag har Hotmail och har aldrig haft annat. I min dator med Windows XP finns det under alla program. Där finns en del av mina mail - inte alla av någon anledning. Kollar man sen till vänster i OE under mappar där man ser inkorg, borttaget mm så finns Hotmail med där. Jag visste inte ens att jag hade OE i min dator förrän av ren tillfällighet höstas då jag sökte annat Outlook Express måste völ också vara något som är på utdöende då det inte finns för Vista och Windows 7. CITAT (Bee @ 19-01-2013, 16:40)  Nu blev även jag nyfiken. Jag använder både Hotmail och Gmail. Har även ett Outlook-konto men den adressen är så lång och krånglig så det använder jag sällan.
Det är några år sen jag bytte dator och då fick jag köpa till Outlook. Vill minnas det kostade runt 1000-lappen. På den tiden tyckte jag det var värt det. Outlook var (och är) ett suveränt mailprogram med en finfin editor. Problemet var ju det där med åtkomsten. Man kommer ju bara åt det hemifrån. Det fanns tidigare en webbaserad version av Outlook som innebar att man kunde läsa inkomna mail på en annan dator. Men sen kunde man inte se dom på hemmadatorn! Det blev lite knepigt. En annan sak som gör att lusten till Outlook minskat är att kontot är knutet till min bredbandsleverantör. Byter jag lev. försvinner det kontot och därmed alla sparade mail.
Outlook Express har jag inte provat. Min pappa hade det men det försvann i samband med byte av "bb-lev". Han kör numera Gmail och är nöjd med det (han är 94!)
Är Outlook (på webben) gratis numera? Det här var ju intressant att läsa. Jag trodde att det Outlook som Microsoft nu lanserar som ersättning för Hotmail var ett helt nytt program. Då bli jag ännu mer undrade varför de tvingar på oss ett gammal program.
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2013, 09:56)  Men då måste du väl logga in på programmet för att kunna använda det? Annars märker du väl inte när det kommit mail? Jag kollade lite hur det såg ut och på funktionerna men jag tycker det känns konstigt med webbaserat och dessutom är jag inte ett dugg intresserad av att kunna koppla ihop program med facebook eller andra sociala medier. Den funktionen har jag bockat av i skype och på facebook. Kanske bra för dom som använder sin telefon till allt vilket jag inte gör. Jag loggar in på hotmail precis som vanligt. Hotmail är ju också webbaserat och det är den det handlar om. Automatisk inloggning har jag på datorn. Jag kopplar inte heller ihop facebook med andra program. Alltså, när jag loggar in på min outlook gör jag det via hotmail.com, skriver min mailadress (min hotmailadress, till och med den är samma och oförändrad) och mitt lösenord precis som vanligt och istället för att då hamna i hotmail hamnar jag i outlook, skillnaden är layouten, annars precis samma sak, ett webbaserat mailprogram, precis som hotmail var innan och som gmail är. Jag kommer åt min outlook/hotmail från alla datorer med internet precis som innan
*Stintan*
19-01-2013, 18:35
Outlook som nu tar över Hotmail ÄR ett nytt program som är webbaserat. Som jag förstår det måste man uppkopplad och vara inloggad för att kunna använda det. Det kommer att ha funktioner så att det kan sammankopplas med en del sociala medier såsom facebook, twitter m.fl. Programmet ligger alltså inte i din dator så att du kan läsa mailen utan att vara uppkopplad.
Det gamla Outlook var en del av Officepaketet och det är möjligt att det finns vissa likheter med det nya, det vet jag inte eftersom jag inte använt något av dem utan bara kollat lite. Man kunde köpa Outlook separat förr tror jag. Jag har för mig att jag tyckte det såg lite för affärsmässigt ut på nåt sätt.
Outlook Express var ett annat fristående mailprogram där åtminstone jag hade en teliaadress eftersom telia var min internetleverantör. När jag bytte leverantör fick jag skaffa en ny mailadress genom den nya leverantören. Från början gick det inte att använda hotmailadressen i Outlook Express men senare kunde man konfigurera hotmailadressen till OE om man betalade en mindre avgift.Det berodde nog på att då var Microsoft och Hotmail konkurrenter. Hotmail hörde ju ihop med Messenger och gick att komma åt den vägen. Nu när Microsoft tagit över båder Hotmail och Messenger så tar dom bort båda och ersätter Hotmail med nya Outlook och Messenger med Skype. Surt sa räven...jag gillar det inte men vänjer mig kanske. Jag gillade OE eftersom det var enkelt men ändå kunde man göra mailen personliga på olika sätt och det var lätt att dela bilder mm.
I Windows Vista kom Windows Mail som program och nu är det bytt till Windows Live Maili Windows 7 och det är det mailprogram jag använder numera eftersom OE inte fungerade längre utan bara i gamla operativsystem. Där har jag min privata mailadress inlagd och även hotmailadressen och det programmet ligger ju i datorn så jag behöver bara vara uppkopplad när mail ska skickas eller tas emot. Sen kan jag läsa dom utan att vara uppkopplad om jag vill. Jag hoppas att dom inte tar bort det programmet också.
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2013, 18:35)  Outlook som nu tar över Hotmail ÄR ett nytt program som är webbaserat. Som jag förstår det måste man uppkopplad och vara inloggad för att kunna använda det. Det kommer att ha funktioner så att det kan sammankopplas med en del sociala medier såsom facebook, twitter m.fl. Programmet ligger alltså inte i din dator så att du kan läsa mailen utan att vara uppkopplad.
Det gamla Outlook var en del av Officepaketet och det är möjligt att det finns vissa likheter med det nya, det vet jag inte eftersom jag inte använt något av dem utan bara kollat lite. Man kunde köpa Outlook separat förr tror jag. Jag har för mig att jag tyckte det såg lite för affärsmässigt ut på nåt sätt.
Outlook Express var ett annat fristående mailprogram där åtminstone jag hade en teliaadress eftersom telia var min internetleverantör. När jag bytte leverantör fick jag skaffa en ny mailadress genom den nya leverantören. Från början gick det inte att använda hotmailadressen i Outlook Express men senare kunde man konfigurera hotmailadressen till OE om man betalade en mindre avgift.Det berodde nog på att då var Microsoft och Hotmail konkurrenter. Hotmail hörde ju ihop med Messenger och gick att komma åt den vägen. Nu när Microsoft tagit över båder Hotmail och Messenger så tar dom bort båda och ersätter Hotmail med nya Outlook och Messenger med Skype. Surt sa räven...jag gillar det inte men vänjer mig kanske. Jag gillade OE eftersom det var enkelt men ändå kunde man göra mailen personliga på olika sätt och det var lätt att dela bilder mm.
I Windows Vista kom Windows Mail som program och nu är det bytt till Windows Live Maili Windows 7 och det är det mailprogram jag använder numera eftersom OE inte fungerade längre utan bara i gamla operativsystem. Där har jag min privata mailadress inlagd och även hotmailadressen och det programmet ligger ju i datorn så jag behöver bara vara uppkopplad när mail ska skickas eller tas emot. Sen kan jag läsa dom utan att vara uppkopplad om jag vill. Jag hoppas att dom inte tar bort det programmet också. Tack, Stintan! Nu skall jag kolla på nya Outlook. Min dator börjar bli gammal och trött (ca 5 år) så det börjar bli dags att fundera på att byta upp sig. Ja, jag fick betala en vacker slant för gamla Outlook 2007 som det hette då, har för mig att det var 2008. Jag köpte Office Student 2007 (ca 1300:-) men där ingick inte Outlook, därav separat inköp (ca 1000:-). Och ja, jag gillade affärsmässigheten eftersom jag var var van vid det från jobbet. Jag jobbade fortfarande heltid då. Emellertid, jag har varit hemma i snart tre år nu och affärsmässigheten känns inte lika aktuell. Förutom Excel då! Eller One Note! Väldigt OT!) Över till Google....
kerstin z5-6
19-01-2013, 19:34
Har Gmail tycker det är utmärkt och kan nås från både mobil och alla datorer. Har även chatfunktion
Shit! (Ursäkta, men!) Nu har jag googlat på Outlook och det ser ut som att min version numera heter Outlook 2010 och kostar nästan 1700:-! Går bort direkt. Sen såg jag webversionen. Gick dit och - vips! - så var mitt Hotmail-id överflyttat till en webversion av Outlook! Precis som du sa Stintan! Har väl bara att anpassa mig. Hade kanske inte tänkt att övergången skulle bli såå snabb och drastisk men men. Nu är jag oxå moderniserad  Vill bara säga till den som är intresserad av "köpeversionen": Den är suverän! Det ÄR det bästa mailprogrammet som finns. Jobbar du mycket med mail, kontakter och framför allt - kalender, så finns inga val. Det är det "stora" Outlook som gäller då. CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2013, 19:34)  Har Gmail tycker det är utmärkt och kan nås från både mobil och alla datorer. Har även chatfunktion Jo, Gmail måste man ha för att kunna synka kalendern i telefonen med den i datorn. Den kalendern är hyfsat bra.
Bee - du har återgå till Hotmail om du vill. När du är inloggad så ser du uppe till höger som ett runt hjul. Klicka där så får du alt. att återgå till Hotmail.
Anki på Öland
19-01-2013, 22:04
Och jag kan inte ens logga in på hotmail. Har en gammal hotmailadress som jag skaffade för länge sen men inte använt på ett bra tag - när jag försöker logga in - "Det finns inget sådant Microsoft-konto. Ange en annan e-postadress eller skaffa ett nytt konto" kommer upp när jag försöker.
CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2013, 22:04)  Och jag kan inte ens logga in på hotmail. Har en gammal hotmailadress som jag skaffade för länge sen men inte använt på ett bra tag - när jag försöker logga in - "Det finns inget sådant Microsoft-konto. Ange en annan e-postadress eller skaffa ett nytt konto" kommer upp när jag försöker. Ett hotmailkonto inaktiveras som man inte loggar in regelbundet.
Anki på Öland
19-01-2013, 23:23
OK, det visste jag inte - men jag misstänkte att det var något sånt...
Det var bara outlook ! ingen express som jag skrev .Tyckte Hotmail var trevligare på alla vis !Outlook är mer sterilt .
*Stintan*
20-01-2013, 06:03
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 01:37)  Det var bara outlook ! ingen express som jag skrev .Tyckte Hotmail var trevligare på alla vis !Outlook är mer sterilt . Återgå till Hotmail då!
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-01-2013, 06:42
Jag har hotmail men har varken fått meddelande eller kunde hitta nåt om att hotmail försvinner
Du kan kika på hur det ser ut genom att när du är inloggad på din hotmail klicka på alternativ uppe på högersida välj uppgradera till outlook så ser du det nya gränssnittet.
Vill du sedan gå tillbaka till hotmail gränssnittet så klickar du uppe till höger på det lilla kugghjulet o väljer återgå till hotmail.
Förmodar att de valen försvinner framöver att hoppa fram o tillbaka så men då kan du i alla fall se hur outlooken ser ut innan man är tvingad att gå över.
20-01-2013, 10:57
CITAT (Tikka @ 20-01-2013, 10:35)  Du kan kika på hur det ser ut genom att när du är inloggad på din hotmail klicka på alternativ uppe på högersida välj uppgradera till outlook så ser du det nya gränssnittet.
Vill du sedan gå tillbaka till hotmail gränssnittet så klickar du uppe till höger på det lilla kugghjulet o väljer återgå till hotmail.
Förmodar att de valen försvinner framöver att hoppa fram o tillbaka så men då kan du i alla fall se hur outlooken ser ut innan man är tvingad att gå över. Men Tikka var nånstans står det att man blir tvingad, att hotmail försvinner????? Vid varje förändring av hotmail får man ju ett meddelande och än så länge har jag inte fått något. Elisabeth
*Stintan*
20-01-2013, 11:14
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2013, 10:57)  Men Tikka var nånstans står det att man blir tvingad, att hotmail försvinner?????
Vid varje förändring av hotmail får man ju ett meddelande och än så länge har jag inte fått något.
Elisabeth http://www.windowslive.se/mvh/post/2012/11...-Microsoft.aspx
20-01-2013, 11:33
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2013, 11:14)  tack, sparade sidan nu. Men jag avvaktar
Tack Stintan  Lite om det står även i de länkarna jag la in lite tidigare i slingan.
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 01:37)  Det var bara outlook ! ingen express som jag skrev .Tyckte Hotmail var trevligare på alla vis !Outlook är mer sterilt . När du är inne i Outlook klicka på det runda hjulet uppe till höger. Då får du bla alt. att återgå till Hotmail.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|