KRT
Någon som kort kan beskriva NÄR julroses frön är mogna/klara för skörd? Och hur ser de då ut?
Jag har hållit utkik och bevakat mina julrosor i i två år nu, men tycks alltid missa när det går att skörda frön. Ena dagen är de gröna och sitter berghårt, och dagen efter är de försvunna.... Finns det något knep?
Jag vill så gärna ha fler julrosor och fröna måste tydligen bara helt färska för att kunna sås.

Förresten, är det någon som har röda/lila julrosor och kan tänka sig att dela med sig av frö? Jag har vita som jag gärna delar med mig frön från - om jag nu lyckas fånga dem i tid smile.gif
gunsta
När jag ser att fröna är på gång sätter jag en plastpåse om fröställningen, knyter åt och ser till så att dom ev trillar ner i den.
KRT
CITAT (gunsta @ 19-01-2013, 14:18) *
När jag ser att fröna är på gång sätter jag en plastpåse om fröställningen, knyter åt och ser till så att dom ev trillar ner i den.

Aha - det är ju ett bra sätta att ha koll på var de blir av! När ungefär på året är detta???
gunsta
Jag brukar skörda mina frön i maj/juni tror jag - det beror ju också på när julrosen har blommat. I år blir det nog blom i vår - vissa år är dom ju nästan utblommade före jul. Jag bor i Uppland.
Jag sår fröna direkt och så får dom stå lite skyddat i en bänk utomhus - och efter ett år brukar dom titta upp.

Man kan se på fröställningen när den börjar öppna sig något - då brukar jag sätta på påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon