Nu har vi motorväg på tomten hela alltet är fullt av Rådjurspår Harspår och även våran lille söte Ekorre har lyckat läggas upp en racebana här

Jag lade ut alla julnötter så nu håller Smick Smack på att jobba sig fördärvad

I går var vi och köppte 25 kilo fårpellets till Rådjuren och Haren de har det svårt nu och vi är stora djurvänner och vill försöka hjälpa dom att överleva vintern .Underbart att ha dom här och få viltet inpå sig varje dag !Ja så måste jag ju tala om att vi matar även fåglarna här !vi är inne på våran tredje 20 kilos säck nu plus att vi matar med späck russin ja Solrosfrön då och lite talgbollar .
malarmaster
20-01-2013, 09:35
kul med djurvänner.
här är det tvärtom,jag vill inte ha varken rådjur eller harar i trädgården.
anledning? uppätna tulpaner,stympade buskar och träd m.m.
inte heller fåglar har något att hämta här men det är mer omtanke om dem då mina katter är mkt duktiga jägare och gärna tar en flygande godisbit.
fåglarna får hålla sig till grannen.
det positiva med mina katter är att de även håller hararna borta,dock inte rådjur men där har vi alla i kvarteret en pakt.(alla har bössor och delar med sig av bytet).
så här är relativt fritt från skadedjur. ulf
sparvuggla
20-01-2013, 16:50
CITAT (malarmaster @ 20-01-2013, 09:35)

kul med djurvänner.
här är det tvärtom,jag vill inte ha varken rådjur eller harar i trädgården.
anledning? uppätna tulpaner,stympade buskar och träd m.m.
inte heller fåglar har något att hämta här men det är mer omtanke om dem då mina katter är mkt duktiga jägare och gärna tar en flygande godisbit.
fåglarna får hålla sig till grannen.
det positiva med mina katter är att de även håller hararna borta,dock inte rådjur men där har vi alla i kvarteret en pakt.(alla har bössor och delar med sig av bytet).
så här är relativt fritt från skadedjur. ulf
Tja, det låter som den typiska jägarens tankegångar och handlingar.
Mer behöver inte sägas.
malarmaster
20-01-2013, 16:57
CITAT (sparvuggla @ 20-01-2013, 16:50)

Tja, det låter som den typiska jägarens tankegångar och handlingar.
Mer behöver inte sägas.
nej,snarare trädgårdsägarens tankegång.
jag är inte jägare och jagar inte men bössa kan man ha ändå.
jag har inget emot rådjur,älg eller harar så länge de håller sig i skogen.
vildsvin vill jag inte heller ha innanför tomtgränsen men gör man som motti och matar in dem får man dem även under odlingssäsong .skall man mata dem bör det ske långt från trädgårdstomter,i alla fall om man är trädgårdsentusiast vilket jag trodde de flesta här var? ulf
Vi har faktiskt inte problem med att de går i trädgården och äter upp mina odlingar vår och sommar och så håller jag mig till Aliumlökar för vi bor ju ute i skogen och här är mycket vilt man får anpassa sig lite till det när man bor så här tycker jag annars får man näta in hela tomten vilket en del gjort här i byn .Men till våren lär det bli staket här då vi ska skaffa hundvalp .I går när jag satt och titta på tv så hörde jag en duns och så såg en liten råbock knalla för bi på altanen precis vid balkongdörren där jag satt vi har ett par fjolårs kiddar här och de är lite busiga och nyfikna av sig man ser att det skuttar runt och busar lite

I går var det en råget som lade sig ner utanför här i snön ,haren och rådjuren äter på samma plats ihop ja det är mysigt att ha dom här .
Håller med, trädgårdsvän matar inte rådjur och hare, däremot brukar jägarna vara måna om att göda dem.
Vi har under dessa 11 år vi hållit till här aldrig haft problem med att de rört något här av det jag odlar ! kanske för att vi bor precis vid skogen och de finns mycket att äta där plus att det är fullt av sommargäster på sommaren .Min man är Jägare men det var han som var och köpte pellets till dom ändå han inte jagar här ,vi tycker synd om dom för just nu är det tufft för dom att hitta mat och så tycker vi det är trevligt att ha dom på tomten fast vi matar dom nere vid sjön nu och innan vi började stödfodra så gick de ändå till fågelborden och åt det som ramlat ner .Jag står inte ut med att veta att de svälter bara för jag ska få ha mitt i fred här så vi har anpassat oss efter att vi bor mitt i naturen .
sparvuggla
22-01-2013, 09:11
CITAT (Motti @ 21-01-2013, 19:42)

Vi har under dessa 11 år vi hållit till här aldrig haft problem med att de rört något här av det jag odlar ! kanske för att vi bor precis vid skogen och de finns mycket att äta där plus att det är fullt av sommargäster på sommaren .Min man är Jägare men det var han som var och köpte pellets till dom ändå han inte jagar här ,vi tycker synd om dom för just nu är det tufft för dom att hitta mat och så tycker vi det är trevligt att ha dom på tomten fast vi matar dom nere vid sjön nu och innan vi började stödfodra så gick de ändå till fågelborden och åt det som ramlat ner .Jag står inte ut med att veta att de svälter bara för jag ska få ha mitt i fred här så vi har anpassat oss efter att vi bor mitt i naturen .
Så du har bara skojat förut i alla dina inlägg. Bättre sent än aldrig.
Du tycker varg är ett fantastiskt inslag om den ville bosätta sig i närheten och skaffa familj?
Vissa av oss kan stå ut med att vilda djur äter upp det vi odlar i trädgården men det betyder ju inte att vi vill att våra tamdjur ska bli dödade av ett rovdjur.
kerstinbern
22-01-2013, 10:39
De som har inkomster av viltet och utfodrar det borde också betala de kostnader det orsakar för andra .
En rådjursolycka kostar samhället i genomsnitt 30 000 kr, förra året skedde det 34 866 rådjursolyckor.
Gossen Ruda
22-01-2013, 10:47
Ett hårdare jakttryck skulle alltså betyda färre olyckor och mindre kostnader. Fram för mer jakt.
kerstinbern
22-01-2013, 10:57
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2013, 11:47)

Ett hårdare jakttryck skulle alltså betyda färre olyckor och mindre kostnader. Fram för mer jakt.
Visst behövs det mycket mera jakt, främst av rovdjur.
Gossen Ruda
22-01-2013, 12:36
CITAT (kerstinbern @ 22-01-2013, 10:57)

Visst behövs det mycket mera jakt, främst av rovdjur.
Så du föredrar att exempelvis vargar hetsjagar bytesdjur, kanske över vägarna med mer olyckor som följd?
hattstugan
22-01-2013, 13:33
Nu var det väl inte jakt TS menade med den här tråden!
Utan att de har allehanda vilda djur de matar!
/Moderator
skånepåg
22-01-2013, 15:08
Får du betala vägskatt för den?
Visst är det kul att få se de vilda djuren på nära håll men jag är av den åsikten att om man vill hjälpa djuren med stödfoder om vintern så ska det fodras långt ifrån bostadshus.
Bättre att fodra djuren i närheten av platsen de använder för att ta daglega där de inte får chansen att vänja sig vid människor. Alla vilda djur bör förbli vilda och SKA vara rädda för människor.
Gossen Ruda
22-01-2013, 20:02
CITAT (hattstugan @ 22-01-2013, 13:33)

Nu var det väl inte jakt TS menade med den här tråden!
Utan att de har allehanda vilda djur de matar!
/Moderator
Jo, och som vanligt var det en fågel som drog fram vargen och sen var det hela igång.
*Stintan*
22-01-2013, 22:10
CITAT (dahla @ 22-01-2013, 19:57)

Visst är det kul att få se de vilda djuren på nära håll men jag är av den åsikten att om man vill hjälpa djuren med stödfoder om vintern så ska det fodras långt ifrån bostadshus.
Bättre att fodra djuren i närheten av platsen de använder för att ta daglega där de inte får chansen att vänja sig vid människor. Alla vilda djur bör förbli vilda och SKA vara rädda för människor.
Där håller jag absolut med dig.
Det är nog så att när vi har hårda vintrar så söker sig rådjuren i vilket fall till trädgårdarna oavsett om du matar dom eller inte .Vi har haft det här stället ute på landet i 11 år och haft rådjur här varje vinter ,i år är första året vi matar dom under alla dessa 11 .Även när vi bodde i ett större samhälle hade vi rådjur i trädgården hela tiden kanske beroende på närheten till skogen .Rådjuren här är inte alls orädda så fort man visar sig ute så sticker dom iväg så jag tror inte att dom blir tama för att vi matar dom tycker de visar naturlig rädsla och är väldigt vaska men så klart ser de människor men de håller sig undan .Matar dom hellre än att se dom svälta ihjäl .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.