Cissi-84
Vi har tre stora hasselbuskar i trädgården i tomtgräns. Problemet är att de känns som att de är för höga. I dagsläget är de kanske upp mot 6m höga och är täta och fina, upptill... skulle vilja få ner dem till ca 2m och vill gärna ha dem tätare nedtill så att de kan fungera som det insynsskydd de är placerade för att fungera som för många många år sedan.
Går det klippa ner dem utan att ha ihjäl dem och hur gör jag isf? Klipper/sågar (för de är väldigt kraftiga i dagsläget) jag dem långt ner och hur lång från marken isf? Eller klipper jag ner dem till den höjden jag vill ha och sedan klipper ur dem nedtill så att de kan täta till sig?

Tacksam för tips.
Aqvakul
Klipp ner dem på ca 20 cm höjd. Då kommer de igen täta nerifrån. Bästa tiden att föryngringsbeskära är tidig vår.
Anma
Klipp, såga. De tål det mesta. Sen kan man klippa dem vart efter så blir det en tät häck/buske.
Huggorm
Det enda jag vill tillägga är att man kan lämna småstammar om det finns, man måste inte kapa allt om man inte vill. Kapar man kanske fem av huvudstammarna så räcker förlusten av lövmassa för att buskarna skall skjuta massivt med nya skott även om det finns andra stammar kvar
mamamaggan
Har en "häck " med hasselbuskar som jag håller efter genom att kapa de högsta vartefter under tidig vår. Klipper också ner grenar som växer för mycket utåt d v s gör häcken för tjock på någon /några meters höjd.

Håller häcken på c:a 2,5 - 3 m höjd.
Anna-Karin Lundberg
Du har fått bra råd här redan, så jag tänkte bara nämna hur jag gör. Jag har också hasselbuskar i min trädgård, det är "skogsbacke" så jag vill ha det naturligt men inte så stort och högt som hassel gärna vill bli när den får fritt spelrum. Mindre buskar har jag vågat ta ned helt och hållet, de kommer upp igen, men de större har jag istället bara tagit bort de tjockaste stammarna. När man gör det på en väldigt stor buske som man inte sågat i på länge blir det fula "hål" i den, men tar man det största och lämnar de smalare under en period så kommer busken snart att bli vacker och "rund" igen. Vill jag inte ha den för stor så håller jag hela tiden efter den och tar bort de högsta stammarna.
Jag har hållit efter mina hasselbuskar så här i tio år nu och de ser bra ut.
Bassam
Hej
Själv ska jag inte te bort som smala och friska, men jag kan kortas dem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon