Gullkaktus
Kan man tillflligt stoppa eller avstanna frn som redan brjat gro?
I veckan sdde jag solrosfrn och de har redan kommit upp en bra bit.
Ja jag vet att jag var VLDIGT tidigt ute med att s just solros men i fjol sdde jag i maj och de hann knappt komma upp innan sommaren var slut...
Finns det ngon chans att jag kan sakta ner / hmma eller mjligtvis helt stanna upp vxten fr att sedan stta igng den igen lite lngre fram p vren?
Visserligen ingen jttefrga - jag kan ju s nya om ngra mnader....
Kan tillgga att jag bor i zon 5 s utplantering och frostfritt kommer inte p frga frrn i mitten av juni.
kerstin z5-6
Nej det gr tyvrr inte.Solrosor i z5 kan man brja frkultivera sista veckan i april om man vill ha tidigare blomning.De blir helt ohanterliga inne redan nu.
Har du extraljus?
strandskatan
Om du hller solrosorna s svalt du trs, 8-10 grader, med extraljus, kommer de frsts att vxa lngsamt, och hller du dem i ganska sm krukor kommer de att blomma innan de blivit srskilt hga, s du kan mjligen ha ngon gldje av dem som krukvxter inne. Det enda stt jag kan tnka mig som du mjligen kan f ngon gldje av dem, men det r inte skert det gr. Sdde du alla dina frn?
malcolm
Varfr inte s en ny omgng lite senare.
Gullkaktus
Jag har fler frn som jag kan s senare - och de r ju heller inte s dyrt att kpa nya :-)
Jag har de stende i vanlig rumstemperatur utan extra ljus...
Tro, blir dom kortare men kraftigare om jag stnger in dom i matkllarn med lyset p? Jag frmodar att de behver lite ljus fr att inte bli fr rangliga?
Jag antar att jag fr njuta av blommande solros inomhus lagom till psk! laugh.gif
strandskatan
Vanlig taklampa hjlper inget, du mste ha kallvita lysrr ett par decimeter ovanfr sdden!
kerstin z5-6
Alla typer av frkultivering som ska ske fre april mnad blir vldigt mliga och svaga utan ljus.Inte taklampa utan kallvita rr som sagt.Vanliga lysrrsarmaturer duger ..149 p rusta inklusive kallvita rr.

De ska vara 10 cm ver sdden och vara p 14-16 tim /dygn.
Icke vrmekrvande som perenner gr bra att starta med s tidigt som januari, feb, ven ettringar som lobelia och penseer som man antigen vill ha klara tidigt eller som vxer sakta.
Solros vill ha vrme och lr inte utvecklas bra i svalare utrymme.
ven om + 18 r bra efter grodd p det mesta
Peztis
Nu vet jag inte hur det r med solrosor men t ex paprika gillar inte att st svalt nr de r sm, de stannar i vxten och sedan r det inte skert att de stter igng igen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon