Gullkaktus
20-01-2013, 10:53
Kan man tillfälligt stoppa eller avstanna frön som redan börjat gro?
I veckan sådde jag solrosfrön och de har redan kommit upp en bra bit.
Ja jag vet att jag var VÄLDIGT tidigt ute med att så just solros men i fjol sådde jag i maj och de hann knappt komma upp innan sommaren var slut...
Finns det någon chans att jag kan sakta ner / hämma eller möjligtvis helt stanna upp växten för att sedan sätta igång den igen lite längre fram på våren?
Visserligen ingen jättefråga - jag kan ju så nya om några månader....
Kan tillägga att jag bor i zon 5 så utplantering och frostfritt kommer inte på fråga förrän i mitten av juni.
kerstin z5-6
20-01-2013, 13:21
Nej det går tyvärr inte.Solrosor i z5 kan man börja förkultivera sista veckan i april om man vill ha tidigare blomning.De blir helt ohanterliga inne redan nu.
Har du extraljus?
strandskatan
20-01-2013, 14:27
Om du håller solrosorna så svalt du törs, 8-10 grader, med extraljus, kommer de förstås att växa långsamt, och håller du dem i ganska små krukor kommer de att blomma innan de blivit särskilt höga, så du kan möjligen ha någon glädje av dem som krukväxter inne. Det enda sätt jag kan tänka mig som du möjligen kan få någon glädje av dem, men det är inte säkert det går. Sådde du alla dina frön?
malcolm
20-01-2013, 15:47
Varför inte så en ny omgång lite senare.
Gullkaktus
20-01-2013, 15:55
Jag har fler frön som jag kan så senare - och de är ju heller inte så dyrt att köpa nya :-)
Jag har de stående i vanlig rumstemperatur utan extra ljus...
Tro, blir dom kortare men kraftigare om jag stänger in dom i matkällar´n med lyset på? Jag förmodar att de behöver lite ljus för att inte bli för rangliga?
Jag antar att jag får njuta av blommande solros inomhus lagom till påsk!
strandskatan
20-01-2013, 16:25
Vanlig taklampa hjälper inget, du måste ha kallvita lysrör ett par decimeter ovanför sådden!
kerstin z5-6
20-01-2013, 23:37
Alla typer av förkultivering som ska ske före april månad blir väldigt ämliga och svaga utan ljus.Inte taklampa utan kallvita rör som sagt.Vanliga lysrörsarmaturer duger ..149 på rusta inklusive kallvita rör.
De ska vara 10 cm över sådden och vara på 14-16 tim /dygn.
Icke värmekrävande som perenner går bra att starta med så tidigt som januari, feb, även ettåringar som lobelia och penseer som man antigen vill ha klara tidigt eller som växer sakta.
Solros vill ha värme och lär inte utvecklas bra i svalare utrymme.
Även om + 18 är bra efter grodd på det mesta
Nu vet jag inte hur det är med solrosor men t ex paprika gillar inte att stå svalt när de är små, de stannar i växten och sedan är det inte säkert att de sätter igång igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.