Full version: Belle de Crécy
Kajsa

Belle de Crécy, fransk gallica före 1829, blir ca 1 m hög eller mer, mina växer i söderläge. Zon 5 ros.
Denna ros har jag fått rotskott av och har två små buskar idag, har fått rycka bort en del skott runt buskarna. Mustiga färger i lila, grått, rött, stark doft.
Efter den blommat försvinner den bakom stora riddarsporrar så blir den lite ful i bladen så gör det inget.

strandskatan
Suck! Vacker! Knepigt det där med dofter! Att en ros doftar starkt är ju bara positivt om man gillar doften. Jag har haft Mme Isaac Pereire och Zephirine Drouhin som anses lukta fantastiskt, min näsa gillade dem inte alls, ZD gav jag bort och Mme IP fick rosrost och dog. Hur skulle du beskriva doften hos BdC? Fruktig, kryddig... ? Svårt att beskriva och subjektiv bedömning!
Kajsa
Urdålig på dofter, det ska dofta starkt om jag ska ens lägga märke till dofter på alla rosorna. Och ska jag vara ärlig så är friskare rosor viktigare för mig än dofter, men visst det är ju trevligt med en god doft.

Letade i mina rosböcker om någon skrivit lite tydligare vad Belle de Crécy doftar och i Gudrun Manells bok " Rosor " skriver hon att doften är honungsaktig, alla andra skriver bara stark doft.

Och i rosböckerna kan man läsa att namnet kommer från Mme Pompadours slott i Crécy, hennes älsklingsros i mitten av 1700 talet.
Anna F
Visst är det svårt med dofter! Jag har flera Belle de Crecy och jag gillar doften. Den hör inte till de allra starkast doftande, men det är en frisk och behaglig doft. Mina blir också lite fula i bladen efter blomningen, men det skiljer lite på de olika jag har. De som står soligt blir fulast medan de som står i ett lite skuggigare läge håller sig lite finare. Faktiskt blir blomfärgen också finast på de som inte får så mycket sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon