kerstinh
Mitt citronträd har stått i garaget i källaren (antar att där är runt 10 grader (ibland kallare men aldrig minusgrader)) hela vintern. För ett ganska bra tag sedan började bladen torka in och nu är alla löven knastertorra och ramlar av när man nuddar trädet lite. Jag har vattnat väldigt sparsamt, men trädet har ändå fått vatten ungefär en gång i månaden. Efter vad jag har läst kan det faktum att bladen ramlar av bero både på för mycket eller för lite vatten så jag vågar inte vattna ihjäl heller så länge trädet inte har några blad som kan göra av med vatten.

Nu undrar jag vad jag ska göra med trädet för att det förhoppningsvist ska få nya löv. Är det bra att ha kvar det i källaren som det är så länge som möjligt eller borde jag ställa det på ett lite varmare ställe? Jag har haft växtbelysning över trädet hela vintern och jag kan flytta belysningen med trädet om jag ska ställa det varmare. Har ett rum som är runt 15 grader och som jag kan värma till högre temperatur om det behövs.

Någon som har mer erfarenhet av citrusträd än jag och som kan ge mig lite tipps på vad som är bäst?
strandskatan
Jag kan bara tala om hur jag övervintrar mina citrus/apelsinplantor: 10 grader under extraljus, vattnar liten skvätt någon gång och sprayar bladen då och då. Gröna och friska hittills. Är det torr luft i garaget? Jag tycker du ska lyfta upp växten ur krukan, annars är det svårt att veta om den är torr eller ej.
KRT
Spontant gissar kag att trädet inte har vilat så "djupt" utan bara gått på sparlåga och torkat ut. Visst kan de tappa bladen av för mycket vatten, men stammar och grenar torkar inte av för mycket vatten. Låter helt enkelt som för lite vatten, kanske i kombination m torr luft?
Prova att sätta det lite varmare och vattna mer, och självklart extraljus. Förmodligen kommer det behöva lite extra omsorg den närmaste tiden....
kerstinh
Tack för svaren! Min känsla var nog också för torr, men av rädsla att övervattna har jag inte vågat att vattna mycket ändå. Det mesta brukar överleva hos mig förutom växter som behöver vattnas mycket sparsamt. De har inte en chans hos mig, så jag är lite rädd just för att ta död på saker genom att vattna för mycket...

Jag ska se om jag kan få ut trädet ur krukan och titta. På ovansidan är jorden torr och jag har inte lyckats få ner ett finger för att känna längre ner eftersom jorden är rätt så kompakt. Det är inte jättefuktigt i garaget, men jämfört med annan inomhusluft (även i källaren) är det definitivt vårt fuktigaste rum.
oliv
Om man är rädd för övervattning (som också jag har råkat ut för) så är det en stor hjälp med en jord-fuktighetsmätare. Jag sticker den smala nålen i krukan för att avläsa om jag måste vattna. Det har nog räddat många av mina växter genom vintern (har mest långtidsvattnande krukor med vattenreservoir i botten).

Fuktmätare finns i de flesta trädgårdsaffärer.
Jag har en liknande denna här (fast jag egentligen föredrar en med bara en pinne för fuktmätning):

kombinerad ph-fuktmätare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon