Full version: Amaryllis!
Gunvor Carina
[attachment=74465:SAM_2257.JPG] Hej!

Köpte en vacker röd Amaryllis för 69:- som verkligen berikat mitt hem med sin rikliga blommning.
Inte mindre än fyra blomstänglar har den kommit med!
Hur vanligt är detta? jag har aldrig tidigare varit med om detta!
Just nu ståtar den med tre stänglar om alla går i blom och det blir fyra blommor på varje.
Så har jag fått njuta av 16 vackra röda klockor.

Gunvor Carina
Maggan H
Du har verkligen lyckats hitta ett praktexemplar! Amaryllis är verkligen vacker.
strandskatan
Amaryllis är fantastiska växter som skänker elegans åt ett rum! Nu finns de ju i så många varianter och färger men i mitt tycke finns det inga som slår de mörkröda! Har man dåligt med plats för krukorna (som jag ) går det lika bra att skära av dem, sätta en gummisnodd runt stjälken så den inte spjälkar upp sig och ha den i en vas, blomman håller lika länge!
progkarl
Jodå, det är faktiskt inte ovanligt med fyra stänglar. Jag har haft en sådan lök tidigare och jag har faktiskt även en just nu (en ståtlig "Flaming Stripe" med stora läckra vita blommor med breda fina röda ränder - minst lika fint som den mörkröda "Benfica" som också blommar just nu).

Min erfarenhet är att ju större lök man får tag i, desto fler stänglar blir det. Som flygresenär passerar jag då och då Shiphol i Amsterdam och då brukar jag passa på att köpa s k Jumbo-lökar som säljs där. Dessa är i princip dubbelt så breda som de vi köper i svenska butiker och de betingar i regel ett pris på mellan 15 och 20 Euro. Men det är verkligen prisvärt för du får minst tre stänglar och en garanti (!) för att de verkligen blommar med minst en (ofta två) stänglar även nästkommande säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon