Längs södersidan av vår tomt finns en ca 3 m bred remsa innan grannens trädgård tar vid. I denna remsa växer några större träd på oregelbundna avstånd (ca 30 år gamla, och 10-12 m höga) och mellan dessa träd växte till för 4 dagar sedan buskar och småträd som självsått sig. Slyet var ca 5 m högt och skapade ett trevligt insynsskydd ffa på sommaren, men också på vintern genom att de skymde direkt insyn mellan husen.
I veckan kapade kommunen slyet (deras mark, så det är deras beslut), samt stammade upp träden genom att ta bort lågväxande grenar. Följden blev att det nu är direkt insyn från ett av grannhusen eftersom vi har ca 4 m gemensam gräns och där finns inga stora träd och numera inte heller sly som skymmer.
Längs vår tomtgräns finns en spireahäck, men den är pga tidigare vanvård endast ca 1 m hög, och att få upp den i höjd tar dels tid, och dels är jag osäker på hur snygg den blir ens om vi får upp den till 2m. Jag har på insidan av häcken planterat 4 ruggar m Elefantgräs, men det verkar inte trivas riktigt eftersom det knappt blivit större på 3 år. Häcken och elefantgräset har även tidigare varit en del i ett projekt att minska insyn, men på sikt. Iom avverkningen har behovet blivit ganska akut och vi behöver hitta en lösning som omgående minskar insyn (behöver inte vara helt tät, bara man inte kan se rakt in) på denna 4m sträcka.
Jag har funderat i olika banor - antingen sätta upp en enkel spaljé eller glest plank som något kan växa på, sätta några snabbväxande träd på insidan av den befintliga häcken, som stammas upp efter hand och därmed kan komplettera häcken. Man kan ju också göra en kupp och plantera något extremt snabbväxande och robust på kommunens mark, som på så sätt växer upp mellan tomterna.
En spaljé innebär vidare valmöjligheter; vi vill helst inte rensa varje år som man får göra om vi sätter humle eller vissa typer av klematis. Det måste växa snabbt, och det är inte fel om det finns blommor eller frukt. Det får inte skicka en massa rotskott, eller kräva extensiv/omsorgsfull beskörning. Det är också en fördel om växten når en viss höjd och sedan är nöjd med det, Clematis Summer Snow utgår pga detta - den har helt tagit över en häck hos mina föräldrar

Förutsättningarna är både bra och dåliga; det är en sluttning=mycket väldränerat, ganska vindskyddat och när all sly huggits ner är det sol mer eller mindre hela dagen. Jag tror att torka blir största problemet, och att vi helst vill ha något snabbväxande. Självklart vattnar vi gärna i början så det växer fortare, men vi är inte intresserade av att fortfarande vattna om 10 år.
Alla tips, råd, erfarenheter, funderingar och åsikter mottages tacksamt. Jag bruka normalt låta beslut växa fram - men just nu står det still i huvudet och vi vill inte vänta flera år innan vi kommit på något som passar oss