KRT
Har hastigt och mindre lustigt fått ett problem som jag inte riktigt vet hur man bäst löser, och skulle därför uppskatta allas idéer, förslag och erfarenheter.

Längs södersidan av vår tomt finns en ca 3 m bred remsa innan grannens trädgård tar vid. I denna remsa växer några större träd på oregelbundna avstånd (ca 30 år gamla, och 10-12 m höga) och mellan dessa träd växte till för 4 dagar sedan buskar och småträd som självsått sig. Slyet var ca 5 m högt och skapade ett trevligt insynsskydd ffa på sommaren, men också på vintern genom att de skymde direkt insyn mellan husen.
I veckan kapade kommunen slyet (deras mark, så det är deras beslut), samt stammade upp träden genom att ta bort lågväxande grenar. Följden blev att det nu är direkt insyn från ett av grannhusen eftersom vi har ca 4 m gemensam gräns och där finns inga stora träd och numera inte heller sly som skymmer.

Längs vår tomtgräns finns en spireahäck, men den är pga tidigare vanvård endast ca 1 m hög, och att få upp den i höjd tar dels tid, och dels är jag osäker på hur snygg den blir ens om vi får upp den till 2m. Jag har på insidan av häcken planterat 4 ruggar m Elefantgräs, men det verkar inte trivas riktigt eftersom det knappt blivit större på 3 år. Häcken och elefantgräset har även tidigare varit en del i ett projekt att minska insyn, men på sikt. Iom avverkningen har behovet blivit ganska akut och vi behöver hitta en lösning som omgående minskar insyn (behöver inte vara helt tät, bara man inte kan se rakt in) på denna 4m sträcka.

Jag har funderat i olika banor - antingen sätta upp en enkel spaljé eller glest plank som något kan växa på, sätta några snabbväxande träd på insidan av den befintliga häcken, som stammas upp efter hand och därmed kan komplettera häcken. Man kan ju också göra en kupp och plantera något extremt snabbväxande och robust på kommunens mark, som på så sätt växer upp mellan tomterna.
En spaljé innebär vidare valmöjligheter; vi vill helst inte rensa varje år som man får göra om vi sätter humle eller vissa typer av klematis. Det måste växa snabbt, och det är inte fel om det finns blommor eller frukt. Det får inte skicka en massa rotskott, eller kräva extensiv/omsorgsfull beskörning. Det är också en fördel om växten når en viss höjd och sedan är nöjd med det, Clematis Summer Snow utgår pga detta - den har helt tagit över en häck hos mina föräldrar smile.gif och samma sak gäller bokharabinda.

Förutsättningarna är både bra och dåliga; det är en sluttning=mycket väldränerat, ganska vindskyddat och när all sly huggits ner är det sol mer eller mindre hela dagen. Jag tror att torka blir största problemet, och att vi helst vill ha något snabbväxande. Självklart vattnar vi gärna i början så det växer fortare, men vi är inte intresserade av att fortfarande vattna om 10 år.

Alla tips, råd, erfarenheter, funderingar och åsikter mottages tacksamt. Jag bruka normalt låta beslut växa fram - men just nu står det still i huvudet och vi vill inte vänta flera år innan vi kommit på något som passar oss smile.gif
gunsta
En vårblommande klematis kanske, atragene. Finns många att välja på och dom tillhör klippgrupp ett, d v s ska inte klippas bara rensas när man tycker att dom är för risiga. Blommar och är hur lättskötta som allra helst.
malcolm
Syrén växer fort och är snyggt, både som klippt häck och som friväxande.
KRT
CITAT (malcolm @ 20-01-2013, 17:12) *
Syrén växer fort och är snyggt, både som klippt häck och som friväxande.

Jag älskar syrener, men har planterat 4 st (av olika sorter i olika färger och former) just här och alla har dött. Det är något med denna del av trädgården som gör att syrener inte trivs.... Tror nte jag vågar chansa på att det ändrat sig sad.gif

Kanske skulle nämna att i slänten ca 1,5 m nedanför häcken har jag planterat en vit buskros och en lila buddleja, som jag gärna vill ha kvar och "inkludera" i en nyplantering.
malcolm
CITAT (KRT @ 20-01-2013, 18:12) *
Jag älskar syrener, men har planterat 4 st (av olika sorter i olika färger och former) just här och alla har dött. Det är något med denna del av trädgården som gör att syrener inte trivs....

Du skulle ju kunna försöka plantera dem annorlunda, annan jord etc.
KRT
CITAT (malcolm @ 20-01-2013, 18:35) *
Du skulle ju kunna försöka plantera dem annorlunda, annan jord etc.

Då skulle jag få byta ut större delen av jorden i en sluttning, och det är inte praktiskt görbart. Fö planterades de enl konstens alla regler, med bra jord i stora gropar och extra vattning, men det hjälpte inte de tynade bort under 3 års tid. Sista gav sig i höstas sad.gif
kerstinh
Vet inte om jag har missat det, men vilken zon pratar vi om?

Jag bor i zon 1 och letade efter något liknande som ni verkar vara ute efter. I mitt fall blev det till slut en friväxande häck av häggmispel. I området hos min mamma har de en sådan som kommunen sågar av på ungefär en halvmeter varannat år ungefär och så växer den väldigt snabbt upp igen och blir lagom hög. De har den som ett insynsskydd mellan några hus och en lekplats och den ser alltid väldigt trevlig ut förutom en kort tid efter kapningen.
Själv tänkte jag nog inte kapa min sådär, men vi får se hur den tar sig.

I hörnet hos oss har vi satt några bergsbambun. Tog en sort med fina stammar som inte blir så hög (runt 2 m) och köpte ganska stora plantor, så det är superfint redan nu. Riktigt snyggt på vintern också. Men de växer såklart inte högre upp i landet.

Annars skulle jag satsa på ett glest klätterstöd, kanske några stolpar med armeringsnät emellan. Men det blir nog svårt att hitta en växt som växer snabbt, slutar sedan, är fin och inte kräver nåt jobb. Det skulle isåfall vara något som murgröna som faktiskt blir rätt snyggt som "staket". Men jag tror att det tar ett tag tills de växer upp. Har man ingen tid men lite pengar finns de dock att köpa som färdiga segment, bara att möblera med.

Lycka till! Det ska bli spännande att följa vad ni bestämmer er för.
KRT
Jag glömde nog skriva zon eftersom det står i min signatur blush.gif , zon 1 ska det alltså vara.

Tack för förslagen! Tror tyvärr fet är för torrt för bambu, med tanke på hur bra den växer i andra delen av trädgården där det är halvskugga och fuktigare....
Jag har inget emot att putsa lite, ansa eller så, men vill inte ha något där man får ta ner hela eller halva växtmassan varje år, alternativt kapa skott varje vecka under tillväxt. Jag har funderat lite på om någon klätterros kunde passa, eller minikiwi alt vinranka, men frågan är hur starkväxande dessa blir under de förutsättningar som råder.

Murgröna känns tyvärr inte som ett realistiskt alternativ, dels är det för torrt och för soligt, och dels växer den så förfärande långsamt i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon