Jordgubbe
21-01-2013, 12:47
Jag odlar allt ätbart och blommor från frö och har på min inglasade balkong, främst tomater, chili gurka och bönor. Lite tagetes och heliotroper har jag också haft i blomväg.
Nu söker jag ny inspiration och nya saker att dra upp från frö och prova, både blommor och grönsaker. Jag vet att förutsättningarna inte är så bra, men gillar man att odla så får man jobba med det man har och prova sig fram.
Kom gärna med lite nya tips. Mer blommor vore trevligt.
kerstinh
21-01-2013, 13:14
En ros i kruka tycker jag absolut du ska prova om du är sugen på fler blommor! Dahlior finns det också väldigt fina som är enkla och trivs bra i kruka.
Jag har inte provat själv, men det finns jordgubbar och smultron i amplar också som verkar riktigt mysiga att ha på en balkong. :-)
Lycka till med odlingen!
Vilken temperatur har du på balkongen under vintern?
malcolm
21-01-2013, 13:41
Stora gröna växter är alltid fint, kanske med en liten fontän någonstans.
Jordgubbe
21-01-2013, 14:23
CITAT (addo @ 21-01-2013, 13:32)

Vilken temperatur har du på balkongen under vintern?
Inte frostfritt tyvärr, så kan inte övervintra plantor. Rosor tycker jag är vackert och det är enkelt att köpa i kruka.
kerstinh
21-01-2013, 15:38
Vissa tåligare klematis kan du förresten också ha i kruka. Jag har inte provat själv men min mamma har ett antal krukade på altanen i zon 4 och de brukar klara sig ett bra tag. Hon väljer dock de mer tåliga sorterna. De är fina på vintern också tycker jag, ifafall om man väljer fina klätterstöd och kanske även en sort med fina fröhuvuden.
Jag kan tänka mig att de flesta lite tuffare perenner skulle fungera. Sen finns det ju massor av krukväxter du kan ha inne varmt på vintern och ute under sommaren, brudorkidéer tex blommar ju fint.
Det finns precis hur mycket som helst - varför inte ta en titt på www.impeca.se (liten varning dock, det är alldeles lätt att köpa för mycket

)
Jag hittade underbar mörkröda riddarsporrar som jag ska prova, samt petunior i röt och vitt. Jag tror det finns en sökfunktion så du kan söka efter klättrande eller slingrande växter...
Fast jag inte har balkong, brukar jag kolla den här tråden för inspiration (men du kanske redan har sett den):
inspiration balkongodling
Jordgubbe
22-01-2013, 12:20
Alla tips är bra tips. I brist på fysiska kataloger laddade jag hem några idag att läsa på datorn.
Kollar också den andra inspirationstråden.
Vore trevligt med några bra klätterväxter i år med samma egenskaper som djungelgurkan som jag odlade förra året. Även om det inte blev så många gurkor på de små blommorna var jag mycket imponerad av växtkraften som den hade.
Någon Hoya (porslinsblomma) i kruka, som du ställer ut på balkongen på sommaren kanske? Klätterfikus är ju också trevlig. Jag gillar fleråriga krukväxter då det blir grönt och fint direkt när man ställer ut dom på våren.
beritskoloni
23-01-2013, 16:00
Dahlior går bra på inglasad balkong. Du köper knölar till våren i affären och bara lägger ner i en stor kruka, vattnar och väntar.
Jordgubbe
23-01-2013, 23:02
CITAT (beritskoloni @ 23-01-2013, 16:00)

Dahlior går bra på inglasad balkong. Du köper knölar till våren i affären och bara lägger ner i en stor kruka, vattnar och väntar.
Det låter som en bra ide. Finns ju många typer av dahlior så det borde vara lätt att hitta en sort som man vill plantera.
Apropå klätterväxter så fick jag ett tips i den förra tråden om fjärilskrasse. Det blev jag också lite nyfiken på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.