Krullert
21-01-2013, 15:44
Hej jag har just köpt en tomt som är en bit av en åker som odlades förra året. Jag känner inte till hur jorden är. Tänkte plantera ca 100m häck vilken kommer sträcka sig i öst-västlig och nord-sydlig riktning i en vinkel.
Jag antar att det kan blåsa rätt bra eftersom det är öppna åkrar från syd och väst. Det ligger strax norr om mälaren i västmanland så Zon 3 vad jag förstår.
Häcken som ligger i nord-sydlig riktning har en jämsgående hyffsat trafikerad landsväg som troligen saltas på vintern, men med en cykelbana emellan iallafall.
Denhär tomten kommer främst bebyggas med garage och något litet fritidshus, varför jag söker en lättskött häck som inte kräver så mycket vård. Jag kommer heller inte ha något inkopplat vatten till tomten så vattnande kommer bli svårt. Har dock möjlighet att vattna någon gång i månaden.
Jag har kikat på thula och liknande, men faller lite på att jag inte vet hur rådjuren är i området och dethär med vårbrännan.
Idegran verkade bra men föredrar Zon 1-2, kommer inte heller ihåg om de ogillar soliga torra platser som det troligen kan bli för häcken i öst-västlig riktning?
Rhodonendron gillar inte heller att stå i solen vad jag förstår.
Syrén vet jag inte riktigt svagheterna för men den fäller ju löven på vintern?
Granhäck känns tålig och bra men det blir väl lätt ganska råa och fula samt ser alltid lika dana ut året runt.
Blå järnek verkar intressant men dyr?
Höjden är jag också lite osäker på hur jag vill ha. På ett sätt vill jag gärna få bort all sorts insyn och vind på tomten, men jag vill inte ha mossa över hela gräsmattan.
Så jag söker lite tips på gärna något fint gärna blommande och doftande, tåligt, som klarar sol och vind, kalla vintrar, blir inte uppätet, kräver minimal skötsel och bevattning.
Jag lägger gärna inte ut så mycket pengar heller, då jag ska ha ca 100m häck. Jag skulle också kunna blanda lite olika växter som häck för att liva upp det lite.
Det gör inget om det tar några år för att få en bra häck, hellre billigt och tar lång tid.
Tacksam för svar
MVH
Nicklas
Huggorm
21-01-2013, 15:52
I ett blåsigt läge i zon 3 kan du i princip glömma vintergröna häckar. Gran hade förstås funkat men kräver mycket skötsel, de måste klippas en eller två gånger varje år.
Ett alternativ är avenbok. En vanlig häcksort som man kan köpa billiga plantor av i storpack. Inte vintergön men håller de bruna löven länge om vintern. Blommar inte, men verkar heller inte ätas speciellt mycket av rådjur. Kräver inte speciellt mycket skötsel när den väl etablerat sig. Men oavsett vad du väljer så kommer du få vattna ordentligt de första säsongerna, och kanske även senare under svåra värmeböljor.
Vilken höjd hade du tänkt dig på färdig häck? Och hur bred kan du låta den bli?
Både Bergtall och En borde fungera, Marken kanske kan vara för tung och lerig dock om det är en gammal åker.
Krullert
21-01-2013, 15:59
Får titta närmare på era tips. Funderar även på Buxbom och Liguster?
Hägg och syren?
Höjden är jag somsagt osäker på. Vill ju inte ha för hög så det blir mossa överallt.
2-2,5m kanske blir bra.
Bredden spelar ingen roll, plats finns på tomten.
Skulle det vara så att växten gärna sticker iväg på höjden så kan jag väl kapa den vartannat år eller så det är inga problem.
MVH
vanjalarsa
21-01-2013, 16:08
DEt finns Idegran för högre zoner.
mvh vanjalarsa
Huggorm
21-01-2013, 16:16
CITAT (Krullert @ 21-01-2013, 15:59)

Får titta närmare på era tips. Funderar även på Buxbom och Liguster?
Hägg och syren?
Höjden är jag somsagt osäker på. Vill ju inte ha för hög så det blir mossa överallt.
2-2,5m kanske blir bra.
Bredden spelar ingen roll, plats finns på tomten.
Skulle det vara så att växten gärna sticker iväg på höjden så kan jag väl kapa den vartannat år eller så det är inga problem.
MVH
Buxbom bör man undvika nu för tiden eftersom det går sjukdom på dem. Liguster kan vara ett alternativ, men den är inte helt vintergrön i zon 3 och dessutom är nog 2,5m på gränsen till vad den orkar upp till där. Hägg används sällan till häck, men syren är ju en gammal fin klassiker som alltid funkar
Krullert
21-01-2013, 16:31
Syren verkar passa in bra. Men jag läser om planteringsavstånd på allt mellan 30-150cm. Vad gäller?
Huggorm
21-01-2013, 16:59
CITAT (Krullert @ 21-01-2013, 16:31)

Syren verkar passa in bra. Men jag läser om planteringsavstånd på allt mellan 30-150cm. Vad gäller?
Det beror på hur du vill att syrenhäcken skall se ut, och hur tålmodig du är. Vill du ha en häck som snabbt blir tät skall du plantera på 30cm avstånd, men kan du vänta så kan du plantera glesare. Syren skickar rotskott så för eller senare kommer utrymmet fyllas upp av nya skott.
kerstin z5-6
21-01-2013, 20:20
[attachment=74497:228584_427120.jpg]
Apel-malus sargentii lövfällande men vacker vår till höst.
Krullert
23-01-2013, 13:14
Ja verkligen fin Kerstin, vart får man tag på dessa och vad ligger de nånstans i pris?
Jag var in på plantagen för att höra om syren, tydligen kommer det inte in plantor förns i Maj nån gång och kostade runt 99kr/plantan.
Men jag tycker mig ha läst om knippen i 10 pack för några hundra, hon kände inte till detta och lade till att syren ska planteras på hösten.
Nu är jag ännumer förvirrad. Jag trodde man kunde köpa små billiga skott att sätta nu till våren med 1-1,5m mellanrum. Och ha en fin häck om 5-6 år?
Du kan sätta syren på våren, se bara till att hålla jorden fuktig första sommaren.
Huggorm
23-01-2013, 15:57
Man kan ju ändå inte plantera förrän till våren, jag tror det är snö och tjäle i hela landet nu. Men april är en bättre månad än maj i stora delar av landet.
Hortogreen säljer häckplantor i tiopack, jag handlade själv hassel, avenbok och goliatpoppel av dem i höstas som jag spridde ut i skogen här. De säljer vanlig syren i tiopack för 235kr, och har också en del annat som kanske kan vara intressant. Exempelvis bukettapeln som Kerstin tipsar om några inlägg upp.
Något som är jätteviktigt när man köper häckplantor i tiopack är att de kommer barrotade, alltså utan jord på rötterna. De skall planteras på hösten eller tidigt på våren, helst direkt efter att tjälen gått ur marken. Då hinner de skicka ut nya finrötter innan löven kommer och de måste kunna suga vatten. Det är också helt nödvändigt att vattna noga under hela första säsongen och gärna också andra.
www.hortogreen.com
Att etablera en häck med vattning cirka 1 gång per månad blir svårt redan från början. Du får nästan arbeta med 1-åriga landskapsplantor som du sätter riktigt tätt om det ska lyckas. Barrotade 30-50/50-80 kommer förmodligen torka ut helt och även Co-kvaliteter kommer få svårt att överleva om det inte blir en regning sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.