Full version: Blomsterlönn
strandskatan
Nu måste jag börja frigöra utrymme i övervintringsrummet för sådder, och tänkte starta med att plocka in blomsterlönnarna. Tyvärr är det envisa gröna bladlöss på dem. Kan jag avlöva och klippa ner lönnarna för att slippa få in lössen i huset? Frågan är alltså - skadar det blomsterlönnen att bli helt utan blad?
emmma
De brukar ju klara ganska tuffa nedklippningar, så det kan säkert funka om du också klipper ner grenarna (inte bara tar bort bladen). Är det vanliga bladlöss de drabbats av kanske du kan spara några blad som du bara "kollar av" och ta bort synliga löss? Antar att det kan finnas ägg som man inte ser så det är nog bra att hålla lite koll. Spännande att höra hur du gör och hur det gick senare.
Hälsningar Emma
strandskatan
Tack för ditt svar, Emma, jag klipper ner, sprutar växterna med duschen i badkaret och sen får de en sprayning med såpa-rödspritblandning! Ovanligt motståndskraftiga bladlössuschlingar, de fick fart när jag var tvungen höja temperaturen i rummet från 10 grader till 20 när vi hade gäster boende i rummet i julas, nu är det nio-tio grader i rummet igen och jag har sprayat flera gånger men de tycks seglivade. Ska tala om hur det går! Inser att jag la frågan i fel forum, borde väl varit i krukväxtforum, tur du hittade den ändå!
emmma
Hej!
Låter som en bra plan, lycka till smile.gif Hittade inlägget eftersom det låg under "Nya inlägg", tycker det är det roligaste stället att titta för man får alla uppdateringar på ett ställe. Kul att höra hur det går smile.gif Ha det gott!
Mvh Emma
Christa
Kan man klippa ner en blomsterlönn i januari utan att sätta den under dagsljuslampa?

Växter brukar ju inte orka växa mitt i vintern och när jag gett växter en större kruka i oktober så har det dött. Klippa ner kanske inte är lika illa förståss eftersom man inte rör rotsystemet men tar man bort alla blad så undrar jag ändå om den orkar fixa nya.

Skulle vara bra att veta när man tidigast kan klippa ner växter utan att ge extra ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon