Vinterfåglar inpå knuten 2013
http://www.turgor.se/net_sofnet_vinter_oldasp/Default.aspxTittar igenom deras lista och kan konstatera att den blir inte sanningsenlig.
En (1) rapportör från Svedala Kommun och det är inte jag,det ger en koltrast,fyra pilfinkar,en rödhake,en sparvhök och fyra talgoxar.
Här hos mig som bor inne i byn (9000 invånare) finns just nu c:a 10 koltrastar som studsar runt på balkongräcket,sitter i trädet utanför eller käkar russin,ost och äpplen på balkonggolvet.
Fyra kajor satt och tittade på balkongräcket för en stund sedan och det gör dom allt som oftast...
Blåmesarna är här men okänt antal,dock minst två per inflygning och detsamma med talgoxarna.
Gråsparvar och pilfinkar hinner man inte att räkna för dom yr runt som små virvelvindar...
Skrattmåsen och truten kan väl kanske inte räknas men dom är här,däremot min nästan tama råka har inte synts till på länge...
Rödhaken är här naturligtvis...
Sparvhöken har jag inte sett här i år och den kan gärna hålla sig borta,långt borta
Sen är det inga fler i år,lite tomt och tråkigt men man får väl vara glad för det lilla,vilket förmodligen även grannarna tycker...
Har sagt upp min bekantskap med SOF så listan över Svedala kommer inte att vara helt sann !