Wilmer
Mer information SOF;

sof's hemsida
EKLO
Typiskt att jag inte är på plats då - men i går och i dag såg jag 3 havsörnar och (hur underligt det än kan låta) samtidigt 25-30 korpar i en enorm flock. Helt otroligt. Måste ligga nåt dött rådjur nånstans (om det inte - som min mer sarkastiskt humorinriktade kompis sa - är nån granne som gått ner sig...)
Wilmer
giggle.gif Vi ser havsörn ibland men inte direkt på tomten, den gör överflygningar.

Måste ha välfyllda matare i veckan så det finns några att räkna i helgen. Jag har sällan haft så dålig koll på fågelbeståndet vi har glömt äta helgfrukostar med fågelspaning hela vintern. Mat får de, men kollar in dem, det är värre.
Wilmer
Puffelipuff!

Tycker vi har lite fågel i år? Ska bli spännande att räkna till helgen.
Huggorm
Just idag när jag sitter och räknar fåglar dyker det upp en trädkrypare. Första gången jag sett den i matningen, och bland de första gångerna någonsin jag ser den här, så det är extra kul tummenupp.gif
Flemming
Vinterfåglar inpå knuten 2013 http://www.turgor.se/net_sofnet_vinter_oldasp/Default.aspx

Tittar igenom deras lista och kan konstatera att den blir inte sanningsenlig.
En (1) rapportör från Svedala Kommun och det är inte jag,det ger en koltrast,fyra pilfinkar,en rödhake,en sparvhök och fyra talgoxar.

Här hos mig som bor inne i byn (9000 invånare) finns just nu c:a 10 koltrastar som studsar runt på balkongräcket,sitter i trädet utanför eller käkar russin,ost och äpplen på balkonggolvet.
Fyra kajor satt och tittade på balkongräcket för en stund sedan och det gör dom allt som oftast...
Blåmesarna är här men okänt antal,dock minst två per inflygning och detsamma med talgoxarna.
Gråsparvar och pilfinkar hinner man inte att räkna för dom yr runt som små virvelvindar...
Skrattmåsen och truten kan väl kanske inte räknas men dom är här,däremot min nästan tama råka har inte synts till på länge...
Rödhaken är här naturligtvis...
Sparvhöken har jag inte sett här i år och den kan gärna hålla sig borta,långt borta devil.gif
Sen är det inga fler i år,lite tomt och tråkigt men man får väl vara glad för det lilla,vilket förmodligen även grannarna tycker...

Har sagt upp min bekantskap med SOF så listan över Svedala kommer inte att vara helt sann !
Huggorm
Största skillnaden hos mig jämfört med förra året är att det är betydligt flera svartmesar i år, och färre blåmesar. Trädkryparen fanns det dock ingen ruta för så den fick förbli oregistrerad
sparvuggla
CITAT (Flemming @ 27-01-2013, 13:03) *
Vinterfåglar inpå knuten 2013 http://www.turgor.se/net_sofnet_vinter_oldasp/Default.aspx

Tittar igenom deras lista och kan konstatera att den blir inte sanningsenlig.
En (1) rapportör från Svedala Kommun och det är inte jag,det ger en koltrast,fyra pilfinkar,en rödhake,en sparvhök och fyra talgoxar.

Här hos mig som bor inne i byn (9000 invånare) finns just nu c:a 10 koltrastar som studsar runt på balkongräcket,sitter i trädet utanför eller käkar russin,ost och äpplen på balkonggolvet.
Fyra kajor satt och tittade på balkongräcket för en stund sedan och det gör dom allt som oftast...
Blåmesarna är här men okänt antal,dock minst två per inflygning och detsamma med talgoxarna.
Gråsparvar och pilfinkar hinner man inte att räkna för dom yr runt som små virvelvindar...
Skrattmåsen och truten kan väl kanske inte räknas men dom är här,däremot min nästan tama råka har inte synts till på länge...
Rödhaken är här naturligtvis...
Sparvhöken har jag inte sett här i år och den kan gärna hålla sig borta,långt borta devil.gif
Sen är det inga fler i år,lite tomt och tråkigt men man får väl vara glad för det lilla,vilket förmodligen även grannarna tycker...

Har sagt upp min bekantskap med SOF så listan över Svedala kommer inte att vara helt sann !

Den är inte sann någonstans, ser att det rapporterats lappmesar långt söderut tex.

Men, räkningen visar långsiktiga trender, variationer i övervintrande fåglar, mm. så räkningen har ändå stort värde. Dessutom blir allt fler intresserade av fåglar och natur och bidrar på sitt sätt.

Om ni är osäkra på vad ni sett, så hjälper jag gärna efter bästa förmåga.
omk
Ägde en genuin föresats att, även i år, räkna "flygfäna" utanför köksfönstret.
Visst skulle jag jobba, men liiite tid fanns väl, nånstans. Trodde jag !

Denna helgen har det matats, men inte räknats, tyvärr ... sad.gif

Christa
En konstig sak är att om det är kallt så kommer det nästan inga fåglar alls och äter ur automaten men är det mildväder så är det en himla trafik.

Alltså typ 1 i timmen när det är kallt och när det är milt så är det fåglar på automaten hela tiden.

Då har det ju stor betydelse om det är milt eller kallt den dagen man räknar.

Konstigt också att dom inte äter mer när det är kallt eller sitter dom och kurar då och sparar kalorier?
Wilmer
Fast vi kan ha stora flockar då det är kallt, men nu när det är milt har vi få jämförelsevis.

Vi hade rekordfå både arter och individer, men en rödhake i år som vi sällan har annars.

Jag var rejält sjuk så sambon räknade, jag satt en stund och fick se svartmesen som han missat. Vi hade inga grönfinkar! Har inte sett några sjuka så jag hoppas de bara äter någon annan stans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon