Baffer
Tidigare har jag dragit upp mina blommor (t.ex. ringblommor, tegetes så inget avancerat) inomhus på vår golvvärme och sedan efter en tid ställt i vårt svalaste ställe i huset (ca 18 grader) under lysrör. Resultatet bland blommor och tomater har varit att de blir långa och raftiga. Paprika växer inte alls.

Förra året byggdes ett växthus och där håller jag nu ett utrymme på 2-3 m2 uppvärmt på ca 9 grader. Dagsljuset är svårt att ersätta så jag skulle vilja nyttja detta utrymme istället för lysrör. Min tanke är därför att t.ex. under mars driva upp mina blommor, tomater, chili mm på golvvärmen. Under tiden så höjer jag värmen till 15 grader i uppvärmda delen i växthuset. Efter hand som plantorna grott så flyttar jag ut dem i växthuset.

Skulle detta fungera? Är 15 grader för kallt. Jag vill gärna hitta en temp som fungerar till så många växter som möjligt. Skulle dagsljuset räcka för att driva upp växterna eller måste jag även sätta lysrör i växthuset?

kerstin z5-6
Tomat och Chili vill ha varmare men alla slags perenner är tempen idealisk.Beroende på var du bor och ung timmar som är ljusa i mars behöver du nog inget extraljus i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon