jholma
Det här har varit uppe på tapeten förr.

Tänkt att plantera en Lepage häck med ca ett dussin spön (äpple). De här spöna placeras tätt ca 1 m och varje enskilt spö böjs sedan ned till nästa spö. Nästa år så väljer man ut en gren mitt på på bågen som böjs motsatt och så vidare.

Nu till frågan; Vilken grundstam är lämpligast ? A2 eller B9 ?

A2 är starkväxande medan B9 är svagväxande. Har förstått att just för denna typ av spalje "Lepage" så är det inte bra med alltför svagväxande stammar medan man för andra typer av spaljeer föredrar just "svagväxande grundstammar.

Tacksam för synpunkter.

Jan
Mia i trädgården
Åh, vilket roligt projekt. Jag skall nog satsa på en lepage häck om några år när jag har mer tid. Jag har hört att A2 är att föredra. De är tåligare bl.a. för nedböjning, och den kraftigare tillväxten gör att häcken blir mer stabil. Med tanke på att B9 är mer kortlivat så är A2 att föredra, eftersom allt jobb man lägger ner på en häck vill man kunna njuta av i många år.

Det finns gamla trådar av bl.a. Gladepetter och Cilla som just diskuterar grundstam för häck. Lycka till!
IKS
Problemet här är nog att A2 är för starkväxande för ändamålet och vid den höjd och storlek du anger kommer det svara aggressivt på beskärningen. Du kommer ständigt få många och starka vegetativa skott som sent eller aldrig kommer tycka de når "mogen" ålder för att börja producera blomknoppar.

Den härdiga B9 med ryskt ursprung har visat sig fungera mycket väl som spaljé men den är så pass svagväxande att den i princip behöver stöd hela sin livstid för en korrekt utveckling.

Vad bor du i för zon? I de mildare delarna av landet finns bättre alternativ som grundstammar med bättre egenskaper för ditt syfte, dvs något mer mellanting av de två nämnda. Bor du i zon 1-2 tycker jag du ska prata med plantskolorna, beskriv det du söker och syftet som du sagt här och hör vad de kan erbjuda. Att man oftast bara finner A2 och B9 i handeln är just för att de ger härdiga träd och därmed kommersiellt framgångsrika.

Annars tycker jag din idé låter helspännande! Berätta gärna hur det går!
jholma
Tack ska ni ha bägge två för era synpunkter.

Det finns ytterliggare en grundstam som är ett mellanting mellan A2 och B9 nämligen P60 (Gränna Plantskola).
År det någon som har någon erfarenhet av denna grundstam ? Den är väldigt ny.

Jag har växtzon 4

Hälsningar

J
Mia i trädgården
Känner tyvärr inte till P60.
jholma
Hejsan

Det är som du säger Mia både Cilla och Gladpetter har skrivet om lepagehäck på grundstam A2.
Det här var för några somrar sedan och det skulle vara väldigt roligt att få ta del av vilka erfarenheter som finns idag.

Om Cilla eller Gladpetter läser detta så kan ni väl dela med er av erfarenheterna sen ni sist skrev ??


Hälsningar

Jan
gladepetter
Håkan Svensson på Julita ansåg A 2 som bäst och det är den jag har till mina alster. Rolf Eskilsson hade spön att sälja för det ändamålet och dessa två litar jag på.
jholma
Månge tack för att du tar dig tid att svara.

Hur har det gått för dig ? Vad tycker du att man skall tänka på?

Jag kommer att bygga upp en bädd med kantsten 25 cm hög 12 meter x 2 m och fylla med planteringsjord. Orsaken till detta är att vårar och höstar kan vara för fuktiga och på det här sättet skapar jag bättre förutsättningar.

Tacksam för all goda råd som du kan ge mig.

Bästa hälsningar
Mia i trädgården
Hej
En tanke kring jorden är att det brukar rekommenderas att man helst använder mineraljord vid plantering, inte köpesjord/planteringsjord som innehåller mycket organiskt material som bryts ner. Rötterna mår inte bra av de gaser som avges vid nedbrytningen. Bättre är att plantera i mineraljord (vanlig trädgårdsjord) och lägga på det näringsrika uppe på så att näringen sipprar ner med regnet till rötterna. Som det blir i naturen.

Ha du inte tillräckligt m trädgårdsjord för att fylla ut kan man köpa mineraljord där de säljer grus, sand m.m. oftast inte paketerat i säckar utan man beställer "lösvikt" m släp eller lastbil.
jholma
Jag tror också att mineraljord är bäst och har tillgång till sådan. Det går åt en hel del ca 5-6 kubikmeter. Det blir för dyrt att köpa i säck.
Cilla
Hej Jan!
Tack för att du noterade mig om detta, jag har en period när jag jobbar mycket intensivt - det är inte av ointresse jag inte svarat så livaktigt här!

Kul projekt! Berätta gärna mer om jordförhållanden, zon, mm.
Generellt gäller att man sätter träd i befintlig jord och utgår från den när man planerar hur och vad man ska plantera. Det man tillför i början tillför man på toppen av växtbäddarna, och så fortsätter man också att jordförbättra om det behövs. Utbyte av jord är ett långt mer vanskligt projekt och dessutom kortsiktigt. Det som är det viktigaste för nysatta träd är
- att det skapats brett utrymme för rotandning och tillväxt i marken (dvs att man luckrat befintliga jorden en bra bit utanför befintliga rotklumpen)
- att man ordnat bevattningen så att varje planta, t ex ett spö, kan få 30 liter vatten i veckan första växtsäsongen, och att man under tre säsonger efter kan ge det 40 liter/planta. Bäst är droppslang som man tom kan sätta på timer när man ärä på semester, eller låta grannen sköta.

Lepagehäck som du planerar har jag säkert skrivit om här tidigare (referera gärna till länk för inlägg). Det är MYCKET ROLIGT att sätta, resultaten kommer snabbt för att vara i trädvärlden. Man får upp en häck snabbt, den får en spännande form (om man inte är slaviskt beroende av att alla bågar blir exakt likadana för de blir de inte). Och frukten kommer relativt snabbt också eftersom man jobbar med nedböjning. Gillar man dessutom att ympa så kan man ympa samman träden så smångingom. Bra för stabiliteten, har vissa andra nackdelar men jag tror att fördelarna övevrväger om man är ympintresserad.

Jag har satt diverse experiment på B9, MM106, A2, och ett par andra svagväxande grundstammar som jag itne minns fulla namnen av.

Jag tror att zonen har viss betydelse, dvs i zon 1-2 är det svårare att hålla former med A2 och frögrundstam. Men det viktigaste i valet av grundstam så länge som man håller sig i zon 1-4 är nog ändå formen.

Två erfarenheter som jag dragit:
- ju mer nedböjning av grenar och ju mer horisontella former, desto högre krav på att trädet är starkväxande. T ex lepage son kräver mycket nedböjning. Satt på svag grundstam eller grundstam som precis klarar zonen man bor i, är den kombinationen vansklig. Lepage på A2 gör att man kan få till bågarna och böja grenar svagt nedåt i ändarna utan att de dör, och så att de har fortsatt växtkraft. (Ja antar att du vet att när man sträcker grenar horisontellt eller nedåt så avstannar tillväxten och fruktsättning sker istället. Och att när man böjer grenar så att de pekar nedåt, så uppfattar trädet dem som åldrade, ger dem mindre energi och gör att de får kortare livslängd. Detta talar för att använda lite starkare grundstam för nedåtböjda former.)

- ju med friväxande spaljeform eller former med uppåtväxande grenar som med t ex verrierpalmett och solfjäderform, desto mer talar det för svagväxande grundstam. Jag har själv satt solfjäderform äpple på A2 och B9, och de på A2 blir snabbt omöjliga att hålla i form med beskärning.

- rent teoretiskt vet jag att de svagväxande stammarna ger träden betydligt kortare liv. B9 ca 25 år och A2 ca 100, fröstam flera hundra år. Ska man sätta lepage som häcck som ska räcka till nästa generation blir valet därför att ta beskärningsjobbet och sätta på A2 eller frögrundstam.

Exempel på mina "misslyckanden" i zon III:
- lepageform på svagväxande grundstam, en som hette B4hundranånting, och en som hette B39nånting. Blev alltför svagväxande, stod och stampade, tålde inte nedböjning.

- spaljeformer som riktas uppåt, t ex verrierpalmett och solfjäder som sattes på A2. Alltför starkväxande. (Men när det gäller päron är det en annan fråga. Om man ska ta mängder av beskärningsjobb så är det värt att sätta päron på spalje i sådan form. Mer om detta en annan gång för den som är intresserad!)
jholma
Tack Cilla


Mycket intressant !

Om jag skulle kommentera de allmäna förutsättningarna så gäller det zon 4 där jag med hjälp av klippta lärkträd och hasselbuskar under 20 års tid byggt upp en skyddad ficka som har sol nästan hela dagen. Jag vet att mikroklimatet är bättre än grannarnas för jag har alltid frukt även om grannar 200 m längre bort inte får något och det beror förmodligen på att det är just soligt och vindskyddat (humlor och bin tidigt på våren).

Det negativa är att fickan vissa år kan vara något för blött på höst och vår. För att kringgå det här så vill jag alltså bygga en höjdbädd med hjälp av huggen kant sten 30 cm höjd och fallande längder. Måtten på höjdbädden kommer att bli 2 meter x 12 meter och det innebär att jag måste fylla på jord. Jorden är en mineraljord som jag köper från en kommun och den är också analyserad. Den används till kommunens parker och trädgårder. Det är alltså inte fråga om några större mängder kompost eller annat organiskt material. Jag har också tänkt att blanda in en del störra stenar i bädden allt för att skapa så optimala förutsättningar som möjligt dvs värme och lagom fuktighet. Inga problem att vattna de första åren.

Att anlägga en Lepagehäck utan att justera platsen med en höjdbädd vore fel tycker jag.

Tyvärr är det ju så att vi inte alltid hamnar på den optimal platsen om vi vill odla och då får man hitta lösningar som fungerar.


Hälsningar

Jan
Cilla
Aha! Så det är en höjdbädd och inte ett utbyte av jord du tänker dig. Det tror jag kan fungera alldeles utmärkt.

Jag har enormt bra erfarenheter av att plantera på höjd, på kulle och i höjda växtbäddar. Enda abret om man bygger upp mycket och med organiskt material på toppen, är uttorkningen. Dvs man får vattna mer. Men du verkar ha både stor och sammanhängande växtbädd, dessutom markfukt underifrån, och ha tänkt på det i valet av jord också.

Där jag byggt rejält på höjd och satt träd och buskar och det varit vindutsatt har jag fått vattna mycket rejält, också 5e året... Det är som att det tar ca 10 år för markerna att "växa samman" och att markfukten kommer kullen/den höjda bädden till godo. Men jag tror att förutsättningarna i mina experiment kan ha varit mindre markvåta från början.

Jag har också en föreställning om att det tar tid för viktiga svampar och jordorganismer att trivas i den långt mer humusrika jord jag använt. Säkert tar det många år också innan mykorrhiza vill trivas, jag har itne sett ett spår av den när jag petat i jorden i mina upphöjda bäddar. Ditt val av jord kan säkert påskynda detta. (Mykorrhiza hjälper träd och andra växter att ta upp vätska och närsalter, när den växer på trädrötter kan den expandera upptaget med 4000 ggr. En rolig sida om detta http://www.sparlosa.se/svamp.html)


Det bruna är trädrot, det vita är mykohorriza.
Bild lånad från http://greenlighte.wordpress.com/2011/07/1...plant-growth-2/
Fota gärna när du bygger så vi andra får lära och se också! :-)

Och jo, i xzon 4 och för lepagehäck skulle jag ha valt A2. Och valt bort sorter som Filippa, Gul Richard och kanske några till som helst vill skapa långa slankiga fruktgrenar eller fruktspjut och -skott. De blir helt enkelt inte lika estetiskt tilltalande i en spaljé, och svåra att beskära också.
Britt zon 3 fi
Jag är inget proffs på ämnet men jag kan visa en bild på mitt "försök till lepagehäck". Det är ca 20 år sedan jag sådde äppelkärnor o ympade och tyckte att lepagehäck skulle vara en "kul grej" då jag hade en massa spöplantor som jag egentligen inte hade plats för. Satte dem i kanten av trädgårdslandet. Grenarna har ju inte alltid växt "enligt boken" (svag tillväxt) så ibland har två grenar bundits ner istället får en. Grannens äppelträd syns i bakgrunden
oliv
CITAT (Britt zon 3 fi @ 05-02-2013, 07:20) *
Jag är inget proffs på ämnet men jag kan visa en bild på mitt "försök till lepagehäck". Det är ca 20 år sedan jag sådde äppelkärnor o ympade och tyckte att lepagehäck skulle vara en "kul grej" då jag hade en massa spöplantor som jag egentligen inte hade plats för. Satte dem i kanten av trädgårdslandet. Grenarna har ju inte alltid växt "enligt boken" (svag tillväxt) så ibland har två grenar bundits ner istället får en. Grannens äppelträd syns i bakgrunden



Snyggt! Om jag hade plats skulle jag också försöka mig på något liknande...
jholma
Britt


Jag tycker det ser väldigt fint ut.

Vad har du för sorts äpplen inympade ?

Jag hade tänkt följande sorter på A2;

Cox Pomona
Maglemer
Oranier
Close
Brunnsäpple
Birgit Bonnier
Galloway
Jättemelba
Revals päronäpple
Rödluvan
Särsö
Melon


Tacksam på alla synpunkter på om dessa är lämpliga eller alternativ som kan vara bättre


Jan
Britt zon 3 fi
Tyvärr kan jag inte ge råd om de sorter du tänkt ympa in, de enda jag känner till av dem är Särsö och Rödluvan som jag har inympade på annat ställe (ganska små ännu).
Häcken här består av Bergius, Vit Nalif, Kersti, Moskva päronäpple, Grenman, Rautell och Åkerö.
Jag beställde då för längesen ympris av ganska många olika sorter från Hirvensalmen taimisto (har nog beställt senare många gånger också) De har härdiga sorter för oss här i norr. Min zon motsvarar svensk zon 5 så därför är frösådda grundstammar att föredra här. Då (för ca 20-25 år sedan) läste jag att lepagehäck behöver starkväxande grundstam, så därför prövade jag att göra en sån. Lycka till med ditt projekt! Det är härligt att "följa plantorna" från ny-ympade till fruktbärande häck.
Mia i trädgården
Jättefint Britt! Stod just o tittade på min trädgård o funderade på något likande mot en tråkig mur mot grannen - nu blir jag mer inspirerad!
Cilla
Jätteroligt att se!! Har du eller kan du ta en avlövad vinterbild också?
Ser frodigt och friskt ut, och som att det ger en hel del frukt?


CITAT (Britt zon 3 fi @ 05-02-2013, 07:20) *
Jag är inget proffs på ämnet men jag kan visa en bild på mitt "försök till lepagehäck". Det är ca 20 år sedan jag sådde äppelkärnor o ympade och tyckte att lepagehäck skulle vara en "kul grej" då jag hade en massa spöplantor som jag egentligen inte hade plats för. Satte dem i kanten av trädgårdslandet. Grenarna har ju inte alltid växt "enligt boken" (svag tillväxt) så ibland har två grenar bundits ner istället får en. Grannens äppelträd syns i bakgrunden

Britt zon 3 fi
[attachment=74913:Maj__12_024.JPG]
En vårbild; man ser litet av de böjda grenarna men det är ingen "perfekt" lepagehäck. Mycket frukt ger den i alla fall
Cilla
Jättefin!!! Ser ut att ha bra balans i att växa och ge frukt och att inte skjuta allt på höjden. Bra jobbat!

CITAT (Britt zon 3 fi @ 11-02-2013, 15:16) *
[attachment=74913:Maj__12_024.JPG]
En vårbild; man ser litet av de böjda grenarna men det är ingen "perfekt" lepagehäck. Mycket frukt ger den i alla fall

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon