smalandstos
Jag hade länge gått och spanat in den ensamma Amazonliljan på handelsträdgården, men tyvärr var den för dyr för mig. dunno.gif Häromdagen var jag där och vad hittar jag i fyndhörnan om inte min kära Amazonlilja! yahoo.gif Självklart blev den inköpt och omhuldad! wub.gif Den har blommat över och verkar ha frökapslar kvar på blomstänglarna. Min undran är nu denna: ger blomman frön och kan man driva upp plantor från dessa?[attachment=74507:DSC_0198.jpg]
Jubbe063
Ja, har den frökapslar så får du frön. Betänk bara att det går åt mycket energi för stt göra frön så moderplantan utvecklas intr mycket under tiden.

Fröna gror bäst när de är färska, så fort kapseln öppnas låter de fröna torka 1-7 dagar o sen plantera rätt ytligt. Nackdelen med frö är att det tar minst 3-7 år innan de blir blomstora.

Går snabbare och enklare att föröka genom att ta vara på sidolökarna som kommer senare.
smalandstos
Oj! Det var lång tid!! ohmy.gif Men det kan ju vara kul att prova åtminstone en gång! smile.gif Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon