jaj-51
Vist blir man lite smiley_small_hug.gif när Blomsterlandet har pelargonsticklingar i butiken.

Ett vårtecken så gott som något trotts snö och kyla här i Göteborg.
Här brukar februari vara den kallaste månden...

Eller är det bar ett tecken på att tiden är ur led?
Peztis
Åhhhh... måste nog hålla mig ifrån allt vad sticklingar heter! Ja, förutom de då som redan frodas här hemma!
AnniiPannii
Off topic!
Men såg at jag hade en pelargon som ajg köpte som stickling förra året, den satte jag i en liten kruka och har helt glömt av. Nu r det en måttligt stor pelargon däri biggrin.gif

Men borde jag palantera om den nu? Jorden och krukan är inte det bästa och den växer så det knakar?
Tycker inte den är ranglig alls utan buskig och fin smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (AnniiPannii @ 24-01-2013, 07:36) *
Off topic!
Men såg at jag hade en pelargon som ajg köpte som stickling förra året, den satte jag i en liten kruka och har helt glömt av. Nu r det en måttligt stor pelargon däri biggrin.gif

Men borde jag palantera om den nu? Jorden och krukan är inte det bästa och den växer så det knakar?
Tycker inte den är ranglig alls utan buskig och fin smile.gif

Jag skulle först klippa ner den och sedan efter 1 el 2 veckor plantera om
sqrulan
Mina gamla pelargoner har redan fått komma upp ur dom mörka källarvalven och står nu under lysrör, har 2 nya pågång via Fb och några fler lär det nog bli innan sommaren är här. Nån gång i mars brukar jag bli smått ha galen. giggle.gif Gillar ju brokbladiga och storväxta, är lite sugen på en doftpelargon också.
jaj-51
CITAT (sqrulan @ 24-01-2013, 11:55) *
: Gillar ju brokbladiga och storväxta, är lite sugen på en doftpelargon också.

Gillar också storvuxna pelargonior.
Några har fått övervintra inne med belysning

Några flyttade in från växthuset, w35

sqrulan
slap.gif Wow vilka fina! Jag kanske inte borde ställa mina i källaren överhuvudtaget.
Eva i Skåne
Oj, är det dags redan? biggrin.gif Jag brukar alltid köpa lite pelargonsticklingar. Får kanske göra ett besök på blomsterlandet imorgon...
AnniiPannii
Jaj: Hur får du dem så stora!!!!

Mina ser ut som förskrympta dvärgar om man jämför med dina biggrin.gif sad.gif
jaj-51
Viktigast är att sorten kan bli stor.
Sen behövs det en stor kruka också mina är på 18 liter.
Alla var sticklingar förra våren och växte utomhus frånset våren och hösten när de var i växthuset.

Billig påsjord fem för 100kr. Halv dos flytande gödning när de vattnades.

Svårast är lagom med vatten på våren och hösten, men med en fuktighetsmätare så är dett lätt.

Den billiga påsjorden bör förbättras med lite vanlig sand, fukten fördelas jämnare och uttorkad jord är lät att vattna upp.

Planterat i 18L krukor 2012-04-26
Peztis
Pelargoner är verkligen fantastiska!

Tror jag nu i helgen ska ta och plantera om mina små älsklingar som står i värme under ljus - de större i kalla källaren få vänta ett tag till.
AnniiPannii
Så inprincip så är det stor kruka som gäller från början?
Jag som alltid ställer små sticklingar små krukor -cry-.gif
jaj-51
CITAT (AnniiPannii @ 25-01-2013, 07:11) *
Så inprincip så är det stor kruka som gäller från början?
Jag som alltid ställer små sticklingar små krukor -cry-.gif

Hej.
Rotade sticklingarna planterade jag först i en liters krukor, sedan blev det de som syns på bilden.

För mej är det logiskt att växterna måste få gott om plats att uveckla sina rötter för att bli stora och fina.

sqrulan
tummenupp.gif Tack för tipset jaj-51 ska försöka att efterlikna dej lite men inte med riktigt så stora krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon