Jag fick plantor av min kolonigranne i höstas. Jag har aldrig haft jordgubbar förut, och undrar hur man ska göda dem?
Eftersom jag har utmönstrat mineralgödsel, är det i första hand hönsgödsel som står till buds.
Är det rätt, eller ska man välja något annat? När ska man tillföra näring?
Andra tips för en fin skörd emottages tacksamt.
Piccante
24-01-2013, 00:07
Jordgubbar är väl inte så krävande att de behöver någon speciell gödsel men kalium behövs för blom och fruktsättning och man vill ju ha mkt frukt på sina jordgubbsplantor. Jag odlar utan konstgödning så jag myllade ned blodmjöl på våren och gödslade med algomin mineralgödsel under växtperioden. Annars har jag bara jordförbättrat med kogödsel.
Hej,
jag brukar mylla ner en smula hönsgödsel tidigt på åren (inte mkt), så fort jorden reder sig. Jag har halm och gräsklipp i blandning under o mellan plantorna för att jordgubbarna inte ska bli smutsiga av jorden (och för att hålla ogräset borta). Efter skörden myllar jag ibland ner lite ekologisk kaliumrik näring som jag glömt namnet på.
Hittills har det funkat bra. Förbättrar med kompostjord på våren eller hösten om jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.