jes / københavn
24-01-2013, 12:59
Hej alle
jeg er totalt forviret, - kan nogen fortælle mig om vinter groende og sommer groende gladiolus ?
Kan jeg i Danmark dyrke vintergroende gladiolus eller kan jeg kun dyrke sommergroende ?
Jeg ved godt at di skal opbevares frostfrit, og det er problemet. - hvad gør jeg ver vintergroende ? skal de gro om vinteren eller skal de opbevares tørt som "alm" gladiolus eller skal de i potte g gro vinteren igennem i drivhus eller hvad ? - jer håber I kan hjælpe
På forhånd tak og smil fra Jes
strandskatan
24-01-2013, 16:26
Du vet inte sortnamn på de gladiolus du undrar över? I brist på sortnamn kan jag bara svara: G. Imbicanus (Rysk sabellilja), G. Byzantinus och G. Communis ska vara härdiga tiil svensk zon 3 och inte behöva grävas upp. G. Callianthus (Doftlilja) har jag ibland lämnat ute över vintern, men det har bara hunnit komma upp ynkliga blad fram på sensommaren. Men jag kanske missförstår frågan?
jes / københavn
25-01-2013, 09:41
Hej strandskatan
det jeg mener er, - skal gladiolus der står anført som vintergroende gladiolus
feks. Gladiolus arcuatus eller Gladiolus recurvus, dyrkes videre om vinteren
eller kan man som med de sommergroende tage løgene op om vinteren og opbevare dem tørt.
smil fra Jes
strandskatan
25-01-2013, 10:19
Nu börjar jag fatta så smått tror jag. Jag råder dig att googla på "winter blooming gladiolus", och du kan också gå in på pacificbulbsociety.org och på growingwithplants.com, så hittar du en hel del. Jag anar att de vinterblommande ska skötas ungefär som krukväxten cyklamen, som ju också blommar höst/vinter: minska på vattning när de blommat över, upphöra med vattning när bladen vissnar, börja vattna igen efter några månader. Du måste antagligen odla de vinterblommande som krukväxt, intressanta verkar de vara i alla fall, och doftande, jag önskar dig lycka till med dina gladioler!
jes / københavn
25-01-2013, 12:25
Hej strandskatan
takker for svaret
Nu forstår jeg lidt mere
Smil fra Jes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.