|
Hej Alla! Nu kanske jag kommer med en otroligt korkad fråga men måste iaf få fråga... då man sår fröer står det att de behövs undervärme. min fundering är om man skulle kunna lägga en värmemadrass under? har en liggande i garderoben (fullstor) man kan ju täcka med plastduk så det inte blir förstört... elr är jag helt ute och cyklar? dom e ju inte så stora dom man kan köpa, och vid mina fönster e det ganska dragit och kallt.. en fundering som sagt... vad tror ni?
Hej,
Undervärme är ingen nödvändighet alls. Jag brukar göra så här (och det funkar fint): Så och ställ i så varm rumsvärme som möjligt (många ställer i det varm skåpet ovanför kylen, men något sådant har inte jag), jag ställer mina i det varmaste rummet nära ett element. När de grott ställer jag dem i det svalaste rummet vid fönstret och sätter på extrabelysning - lysrör ovanför.
ah ok tack. så alla fröer behöver inte ljus förens det har kommit upp? man kan alltså ha de mörkt men varmt tills dess? då e det ju en annan femma... som ni förstår ej jag ny med detta...
Hej,
Javisst, det är bara blad och stjälkar och annat grönt som behöver ljus. Och som sagt när fröna väl har grott så vill de helst stå svalt med mycket extraljus (lysrör) - om du har ett utrymme på 12-15 grader är det bra, men det har man ju sällan, ju varmare desto mer ljus kan man säga (annars blir de svaga och rangliga och ränner iväg).
Men tänk på att det är inte så mkt man börjar fröså så här tidigt. Om du berättar vad du tänker så kan du säkert få hjälp här med lämpliga tider - det beror också på i vilken växtzon (var i landet) du bor, för man räknar antal veckor så att säga "baklänges" från när man kan plantera ut plantorna då det säkert är frostfritt.
Jag som själv mest odlar grönsaker börjar med att så de riktigt långsamma sakerna (purjo, rotselleri, kronärtskocka...) i mitten av februari. Resten sår jag inte förrän 6 veckor innan jag kan plantera ut, för min del (zon 2- södra Bohuslän) planterar jag ut i skiftet april/maj och sår då inne i mitten av mars - inte tidigare.
Om det mest handlar om perenna blommor du ska så, kan du få mkt hjälp med tider och tips här, men av andra än mig.
Hej. Ja jag har inte börjat sått så mkt ännu, har beställt lite härifrån (odla) och köpt törnrosas kjortel som jag blev totaly in love i somras då jag såg den. så den har jag läst om lite, därav att man ska ha den varmt under för att det lättare skulle gro. Jag har en källare som är sval och mkt stort utrymme med vanliga lysrör (om det nu räcker) så jag har möjligheter men lite kunskap. Det jag mest hållt på med är lökar (dahlior och kanna) sen köpt alla blommor i affärerna. Jag har en trädgårds som är under uppbyggnad och man kan i princip göra allt med den... Jag bor i dalarna. det fröer jag tänkte försöka mig på är iaf.
smultron "red & white", Tvillingsporre "pink queen", taklök, stockros "Nigra", Stjärnöga "salmon", Sommarrudbeckia "Cherrybrandy" silvermarton "miss wilmots", påfågelblomster "kontiki rose", purpurvinda "grandpa oats" luktärt "lisbet", hänglobelia "saphire trailing", Blåkudde "cascade mix"
det är en hel del... vet inte om jag kommer så alla sorter men man kan ju lätt köpa på sig för mkt... har mkt pelargoner hemma som jag heller inte har hållt på med, men hade i somras och ställt ned i källaren.
det ska bli spännande att se hur det går. Känner mig som en svamp som suger åt sig ALL information man kan få om blommor...
man får lite olika råd om när man ska så olika saker. Fast det är väl som du säger, 8-10 veckor innan jag kan ställa ut de... dvs vecka 13-15 för min del då. Hehe... man e väl lite knäpp tror jag..
Tack för att du tog dig tid att svara! /Emha
Hej igen,
tänk på att lysrören bara ska vara 10-15 cm över sådderna.
Millbertina
24-01-2013, 18:51
CITAT (EKLO @ 24-01-2013, 15:49)  Hej,
Javisst, det är bara blad och stjälkar och annat grönt som behöver ljus. Och som sagt när fröna väl har grott så vill de helst stå svalt med mycket extraljus (lysrör) - om du har ett utrymme på 12-15 grader är det bra, men det har man ju sällan, ju varmare desto mer ljus kan man säga (annars blir de svaga och rangliga och ränner iväg).
Men tänk på att det är inte så mkt man börjar fröså så här tidigt. Om du berättar vad du tänker så kan du säkert få hjälp här med lämpliga tider - det beror också på i vilken växtzon (var i landet) du bor, för man räknar antal veckor så att säga "baklänges" från när man kan plantera ut plantorna då det säkert är frostfritt.
Jag som själv mest odlar grönsaker börjar med att så de riktigt långsamma sakerna (purjo, rotselleri, kronärtskocka...) i mitten av februari. Resten sår jag inte förrän 6 veckor innan jag kan plantera ut, för min del (zon 2- södra Bohuslän) planterar jag ut i skiftet april/maj och sår då inne i mitten av mars - inte tidigare.
Om det mest handlar om perenna blommor du ska så, kan du få mkt hjälp med tider och tips här, men av andra än mig. Jag skall så tomater - gurka - paprika - chilli, när skall jag börja? Bor i zon 2, strax utanför Gbg. // Camilla
CITAT (Millbertina @ 24-01-2013, 18:51)  Jag skall så tomater - gurka - paprika - chilli, när skall jag börja? Bor i zon 2, strax utanför Gbg.
// Camilla Paprika och Chili kan du så nu, tomat och gurka bör du vänta någon månad med. Jag satte chili vid årsskiftet, ska sätta paprika i slutet av januari, tomater och gurka i slutet av februari - bor i zon 1 så det borde vara samma för dig. Under förutsättning att du har någonstans svalt med extraljus att sätta sådderna under när de kommit upp!
Nja... Om ett frö är ljusgroende så innebär det att det behöver ljus för att gro, det kan allt så inte täckas så mycket, ställas mörkt osv. Ett mörkgroende frö vill däremot ha mörker för att gro, ska troligen täckas med jord och stå mörkt (typ en garderob) för att gro.
De allra flesta fröer är mer åt det ljusgroende hållet, dvs de vill i alla fall ha lite ljus för att gro. När de sedan väl gror, ja då vill de allra flesta ha MYCKET ljus!
törnrosas kjortel står det att den INTE ska täckas med jord utan ev vermiculite.. så då vill den ha ljus när den gror då? har fått tips att så i vindruvsaskar som har lock, men hur tätt sår man i dom då? tänkte i sin tur ställa den asken i en gammal köttfårslåda så inte allt vatten rinner ur.. hur gör ni andra. tar tacksamt emot tips inför sådden... själv har jag tagit rätt på gamla persienner och klippt remsor till fröetteiketter.. btv.. Gillar ditt citat Peztis... så ska man leva sitt liv!
kerstin z5-6
24-01-2013, 21:16
Ja den är ljusgroende som så många frö. Värmestatifiering dvs undervärme är något som vissa fröslag inte alls alla behöver , står det så har du redan fått förslag.Ett exempel på de som behöver värme är Hosta . Antagligen även dina frö.
oj, ber om ursäkt att jag svarade så slarvigt förut - givetvis finns det ljusgroende frön - tänkte inte på det eftersom jag själv nästan bara odlar grönsaker, och där är det ovanligt med ljusgroende (finns det några ens - kanske?). Klantigt av mig att inte tänka på blommorna...
kerstin z5-6
25-01-2013, 00:20
Vet inget om grönsaker så mitt svar ska ses helt o hållet som ett svar på anueller och perenner.
Millbertina
26-01-2013, 17:43
CITAT (KRT @ 24-01-2013, 19:01)  Paprika och Chili kan du så nu, tomat och gurka bör du vänta någon månad med.
Jag satte chili vid årsskiftet, ska sätta paprika i slutet av januari, tomater och gurka i slutet av februari - bor i zon 1 så det borde vara samma för dig. Under förutsättning att du har någonstans svalt med extraljus att sätta sådderna under när de kommit upp! Tack för tipset! Jo jag har tillgång till extraljus. Har idag sått mina chilli och paprika Skall bli spännande detta hihi
Lady Hamilton
26-01-2013, 22:48
Andra ställen som kan användas när fröerna behöver undervärme (men inte är ljusgroende) är i ett pannrum, ovanpå en el-panna, ovanpå en torktumlare som används
CITAT (EmHa @ 24-01-2013, 19:40)  ... btv.. Gillar ditt citat Peztis... så ska man leva sitt liv! Japp! Och tydligen har jag hittat mycket roligt att göra - jisses vad här ser ut!
Monica i Nässjö
27-01-2013, 10:03
CITAT (Peztis @ 24-01-2013, 19:31)  Ett mörkgroende frö vill däremot ha mörker för att gro, ska troligen täckas med jord och stå mörkt (typ en garderob) för att gro. Nej, man behöver inte ställa in mörkgroende frön i ett mörkt rum. Släpp ut dem ur garderoben, de gror lika bra i fönstret bara de är täckta av jord
Men hur vet man vilka fröer som är mörkgroende resp ljusgroende? Finns det några enkla regler (om man nu inte köpt fröerna och det står på förpackningen  )?
kerstin z5-6
27-01-2013, 13:16
Nej det finns egentligen inte det. En sak man kan gå på är att väldigt små frö är oftast ljusgroende och vill inte täckas-Undantag många viola tex Större frö tål ett tunt jordlager vissa ska ha mörkt=tjockare jordlager. Man kan trösta sig med att merparten fröer är ljusgroende. Vad man ändå alltid bör kolla är om de behöver kylas först eller gror direkt i värme. Köper man frö står det på förpackningen oftast. Om man är osäker kan man fråga här eller söka i sådatabaser på nätet finns ett flertal. Faktabank sådd och förökning på AOT tex eller denna http://tomclothier.hort.net/Aueller med antal veckor till utplantering angivna: http://evart.se/wp/?page_id=116
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2013, 13:16)  Nej det finns egentligen inte det. En sak man kan gå på är att väldigt små frö är oftast ljusgroende och vill inte täckas-Undantag många viola tex Större frö tål ett tunt jordlager vissa ska ha mörkt=tjockare jordlager. Man kan trösta sig med att merparten fröer är ljusgroende. Vad man ändå alltid bör kolla är om de behöver kylas först eller gror direkt i värme. Köper man frö står det på förpackningen oftast. Om man är osäker kan man fråga här eller söka i sådatabaser på nätet finns ett flertal. Faktabank sådd och förökning på AOT tex eller denna http://tomclothier.hort.net/Aueller med antal veckor till utplantering angivna: http://evart.se/wp/?page_id=116Tack Kerstin, som vanligt kan man lita på dig för ett bra svar
Jag bor i Dalarna och har odlat Törnrosa i många år med lyckat resultat. Sår mina egna fröer då dom gror mycket bättre än köpta. Mina trädgårdsvänner har också konstaterat detta. Sår som vanligt ganska glest i vanlig rumstemp med vermeculit över. Den blir jättefin i ampel med 3 plantor i. Lycka till.
CITAT (lassej @ 30-01-2013, 11:19)  Jag bor i Dalarna och har odlat Törnrosa i många år med lyckat resultat. Sår mina egna fröer då dom gror mycket bättre än köpta. Mina trädgårdsvänner har också konstaterat detta. Sår som vanligt ganska glest i vanlig rumstemp med vermeculit över. Den blir jättefin i ampel med 3 plantor i. Lycka till. När börjar du så den lassej? och vad sår du i? // Gittan
Jag sår många olika sorters frön, jag är också nybörjare, började för 2 år sedan! Jag ÄLSKAR törnrosas kjortel. Förra året sådde jag i slutet av januari, men det var endast 3 av 15 frön som tog sig, tyvärr. Jag provade så igen i februari (förmodligen blev det nog för kallt och mörkt i fönstret i januari) och då tog sig samtliga 20 frön. Dem är ljusgroende och jag tog en kakburk, fyllde med såjord, fuktade ytan, tryckte lätt ned fröerna på jordytan och ställde dem i köksfönstret som har ganska mycket sol. När dem grott fick dem komma ned i källaren. När hjärtbladen kommit upp stannade dem direkt att växa och jag var ganska snabb med att plantera över dem i planteringsjord så dem fick näring, de började direkt växa jättefint och klättrade sååå fint hemma hos mig i somras <3
Jag sår paprika och chili nu, gurka sådde jag i slutet av februari förra året, sådde "växthusgurka Max". Kan ju tyckta att det blev liiite för tidigt, i Maj var det för trångt i källaren under lysrören, jag tog upp gurkan i köksfönstret (växthuset var inte klart än), 18:de maj hängde det en 30 cm lång gurka från gardinstången ;-) ... I år väntar jag till slutet av Mars med gurkan!!
Lycka till! Jag skriver alltid om mina sådder, hur jag gör (ifrån väldig nybörjarsynvinkel) www.annafrida.bloggplatsen.se
kerstin z5-6
31-01-2013, 19:59
Om du skaffar ett vanligt lysrör till dina sådder i stället för fönsterljuset kan du börja i januari och få 200% + i ökade lyckade sådder utan långa halsar ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|