Hasse_h
24-01-2013, 17:24
Det är snart dags att fundera på montering av nya fågelholkar, har en stor björk som jag tänkte ska få bli värd till en holk inför årets säsong.
Men hur monterar jag den utan spik eller skruv?
Nån som haft samma fundering och hittat en hållbar lösning?
Jag brukar sätta fast holkar med hjälp av najtråd som jag fäster i två öglor upptill på sidorna av holken. Så brukar jag se till att få runt tråden runt trädet gärna över en gren så att holken hänger ner en bit på sidan av trädet mittemot. Plus att jag är generös med tråden så att jag till andra år kan reglera den om så skulle behövas.
Huggorm
24-01-2013, 19:19
Jag gör exakt som Gunsta, det funkar fint. Man får hålla lite koll bara så att inte tråden växer in i veden, men sätter man den slakt så verkar den hålla sig utanpå barken
malcolm
24-01-2013, 20:01
Jag har använt lite längre och grövre buntband tidigare men man får byta ut dem vartefter trädet växer och så skall man använda den svarta varianten eftersom de vita inte tål UV-ljus. Den holk jag har i min brjörk nu har jag spikat fast med vanlig galvad spik och jag kan inte se att trädet tagit någon skada.
Huggorm
24-01-2013, 20:09
Jag har gjort ved av ett och annat fågelholksträd genom åren, och alltid undersökt nog hur det sett ut runt spikarna. Och det har aldrig varit några större skador, ingen röta eller så. Så även om det bär mig emot att spika i träd, så tror jag faktiskt inte det är några större problem. Det värsta är när man kanske sågar ner trädet en dag och sågar i spiken
malcolm
24-01-2013, 20:21
CITAT (Huggorm @ 24-01-2013, 20:09)

Jag har gjort ved av ett och annat fågelholksträd genom åren, och alltid undersökt nog hur det sett ut runt spikarna. Och det har aldrig varit några större skador, ingen röta eller så. Så även om det bär mig emot att spika i träd, så tror jag faktiskt inte det är några större problem. Det värsta är när man kanske sågar ner trädet en dag och sågar i spiken

I Tyskland har man fortfarande problem med granatsplitter från kriget när man skall såga virket.
Huggorm
24-01-2013, 20:35
Bra, då kanske de gamla ekarna och andra träd får stå kvar
Gossen Ruda
24-01-2013, 21:20
Jag använder numera aluminiumspik när jag sätter upp holkar, spikar alltid. Beträffande skador så har jag någon gång sett en mörkfärgning av veden pga spiken, gammal galvad spik.
Huggorm
24-01-2013, 21:26
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2013, 21:20)

Jag använder numera aluminiumspik när jag sätter upp holkar, spikar alltid. Beträffande skador så har jag någon gång sett en mörkfärgning av veden pga spiken, gammal galvad spik.
Hur långt ifrån var det mörkfärgat? Det blir ju alltid lite svart alldeles närmast spiken
Hasse_h
24-01-2013, 22:44
Många bra tips här!
Då får det bli najtråd i första hand om det funkar, hoppas slippa spika.
Gossen Ruda
24-01-2013, 23:08
CITAT (Huggorm @ 24-01-2013, 21:26)

Hur långt ifrån var det mörkfärgat? Det blir ju alltid lite svart alldeles närmast spiken
Det var några år sen... Ett par dm tror jag.
Om man plaserat två Fågelholkar i nordöst är man fel ute då ? misstänker det
Huggorm
30-01-2013, 23:10
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:02)

Om man plaserat två Fågelholkar i nordöst är man fel ute då ? misstänker det

Nej, varför skulle det vara fel? Bara de inte sitter för nära varanda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.