lemoni
Hej alla tomatodlare ! Sedan några år odlar jag mina tomater i stora betonglådor på balkongen, det är zon 3, västerläge och 6:e våningen. Allt det där är egentligen inte något större problem, men efter några år i (nästan) samma jord är det självklart dags för jordbyte, vilket är näst intill omöjligt för mig. Återstår alltså växelbruk, och då är frågan vad skall jag växla till, för att så snart som möjligt kunna återgå till tomater ? Jag har hört att tagetes skall vara bra, men finns det något annat, vackrare eller godare d.v.s. ätbart, som gör samma nytta ? Bortsett från "tomattrötthet" är jorden mullhaltig och fin.
Jag ser fram emot era förslag. M.v.h. Lemoni
Jordgubbe
Aldrig odlat i samma jord år efter år men återvänt växtdelar rötter och jord från mina tomater i pallkragar.

Men det som jag kommer på rent spontant vore ju att så någon form av gröngödsling 1 år. Kanske någon form av baljväxter som kan ta upp kväve via luften och på så vis tillföra jorden det.

Tagetes hade jag förra året tillsammans med mina tomater och de verkade trivas bra ihop. Jag la också lite krossade äggskal runt rötterna vid plantering och gödslade med torkad kaffesump med jämna mellanrum.
Bassam
Hej
Du kan göra förbättring till jorden och plantera vad som helst.
Förbättring:
man kan göra förbättring genom att blanda gamla jord med kompost.
H. Bassam
kerstinbern
Tagetes har ingen som helst effekt mot tomatnematoder. Antingen byter man ut jorden, eller så ser man till att ha så hög biologisk aktivitet som möjligt i jorden, typ kinesisk intensivodling eller djupgrävling med gröngödsling.
jaj-51
Mina föräldrar odlade tomater i ett litet växthus utan att byta jord minst tio år.
Där var det inga problem.

Det fins tomatsorter som är resistenta mot många av de olika nematoderna.
Info om vilka fans i Weibuls yrkesodlarkatalog på 90 talet.

lemoni
Tack för era svar,det gör mig särskilt glad att slippa tagetesen. För övrigt har jag förstås förbättrat jorden med kompost och naturgödsel varje år, så det borde räcka att fortsätta på den vägen. Tipset om nematodresistenta tomater tål verkligen att undersökas nogga, tack för det. Ha en bra sommar allesammans. Lemonia
jaj-51
Lite av överkurs men kul allternativ? Ympa på en vildstam som är starkväxande och resistent mot de flesta nematoder g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon