|
Har flyttat till lägenhet med 10kvm balkong i sydvästläge, med skyddade soliga hörn, vilket är minst fem gånger så stort som den förra. Så i år ska här odlas tomater!
Har tidigare odlat mest "Tiny tim", men provade i somras "Garderners delight" och det var ju en otrolig skillnad i smak. Vill ha tips om fler sorter som bara är fantastiskt jättegoda. Höga, låga, stora, små, snabba, långsamma, för friland, för växthus, olika färger, går bra vilket som, bara de är GODAST!
Vilka är de absolut godaste tomatsorterna du smakat eller hört talas om?
(Helst inga F1-hybrider för jag vill kunna ta egna frön)
Fotograf Johanna
25-01-2013, 13:43
Jag är verkligen ingen tomatexpert, men jag har odlat några sorter och kommit fram till att jag föredrar 'Marmande', så i år blir det nog bara den för min del.
Kryddhagen
25-01-2013, 13:51
Jag tycker chokolat sherry och zebra green är väldigt goda, dessutom har de spännande utseende. Lycka till hälsar Kryddhagen
Godaste hittills är tyvärr en F1-hybrid, Golden Cherry, sött som godis! (jag har försökte övervintra en stickling men det gick inte... ska prova igen nästa år med en större stickling...) Nästa favoriten är nog Black Russian, och Black Sweet Cherry (Gardener's Delight är "tråkigt" i jämnförelse, och den har jag slutat odla för att få plats för andra sorter!  ) San Marzano är utmärkt för matlagning eftersom den är "köttig" och få fröer. Pineapple bifftomat är god och snygg färg, men väldigt låg avkastning (heter det så? man får några få tomater på en planta)
Hej Godaste är skillnad från män till andra, och det beror på vad ska man använda tomaterna.
H.Bassam
Hej och grattis till nya lägenheten! Mina favvo, som odlas här varje år är: Sungold F1 (sorry) men den är värd att köpa fröer till, orange coctail, söt som godis, tidig och högavkastande. Sweet 100, röd liten coctail, inte lika söt som sungold, men väldigt god. ganska tidig. Tomatoberry, röd hjärtformad köttig lite större coctail. bra till matlagning och sallader. Provade den förra året, och den får stanna. Golden sunrise, gul, normalstor, söt och väldigt god om den får mycket sol, annars helt ok men inget man dödar för. Yellow pear, ja, som namnet antyder, coctail. god som den är och håller formen bra i sallader. Snygg. Green zebra, normalstor gröngul/grönrandig snygg som bara den. God och hyfsat tidig för att inte vara coctail, gott fruktkött. Håller formen bra i sallader. Vill du ha så tror jag att jag har fröer att avvara till green zebra, golden sunrise och sweet 100. Kanske yellow pear och tomatoberry, jag kan kolla om du är intresserad. Förresten växer jordärtskockorna jag fick av dig för några år sedan superfint och är jättegoda.  Tack igen!
Gardener´s delight är helt överlägsen, tycker jag. Blir jättegod att göra tomatsoppa på.
Jordgubbe
26-01-2013, 19:18
Black Sweet Cherry var favorit året som jag odlade den. Svarta tomater är rika i smaken.
Annars har jag växlat ganska friskt under åren, inte minst för att jag är medlem i tomatklubben och vill testa nya sorter.
Preussen
27-01-2013, 07:47
Cherokee Purple.
Monarda
27-01-2013, 17:00
Förra året testade jag Suzanne, en jättegod röd körsbärstomat som inte sprack sönder lika lätt som t e x Sungold. Fina frukter, mycket smak men klassen under Sungold som jag anser är den godaste tomat man kan odla. Bägge är dock F1.
I år tänker jag testa en ny sort som heter Ciliegia, också det en körsbärstomat men ingen F1. Den ska vara mycket sötare än Gardeners Delight, som jag också hade ett år men ej blev imponerad av.
Så här såg Suzanne ut; högväxt och behövde rejält stöd.
[attachment=74576:DSC_0526.jpg]
LottaJo
28-01-2013, 08:59
Sommaren 2011 var första året i mitt växthus, och då odlade jag (bla) Hundreds & Thousands, som hela familjen föll pladask för. Plantorna bar massor med något mindre cocktailtomater med den ljuvligaste smak, hela bekantskapens ungar åt dem som smågodis. Ifjol testade jag i stället bla Gardener's Delight, men den blev inte alls lika god. Det kan förstås ha berott på att sommaren inte var så fantastisk ifjol, men jag sätter nog iaf minst en planta av Hundreds & Thousands i år också. Annars tror jag att det är mycket så som Bassam skriver ("smaken är som baken"), så man får nog prova sig fram till sina egna favoriter (därmed inte sagt att det inte är värt att börja med de sorter andra rekommenderar...  )
cinapuff
28-01-2013, 13:01
Jag skulle inte bara säga att "smaken är som baken" utan även sträcka mig så långt som att odlingsförutsättningarna påverkar resultatet. Solmogna tomater smakar bra mycket mer än de man får en dålig (läs: mulen & regnig) sommar.. Men mina favoriter är söta körsbärstomater, 'Black Cherry' & 'Sweet Olive' (F1) vill jag absolut inte vara utan!
Godast. Två F1 sorter ... Aviro orange plommontomat Sungolld orange körsbärstomat. Sen en svart normalstor eget frö från Kumato.
sofia75
28-01-2013, 15:28
Mina godaste sorter:
1. Black Sweet Cherry -Helt ljuvlig- 2. Sungold - söt som socker- 3. Maskotka - mkt god och lättodlad- 4. Sweet olive - jättegod- 5. Garderners Delight -god klassiker- 6. Tigerella -mkt god, trevligt utseende-
Fröken Knuff
30-01-2013, 22:41
Konstigt det där med smaken. Har fått ett recept på tomatjord (Åke Truedssons) som jag ska testa i år: riktigt bra planteringsjord 7,5 dl vedaska per 50 liter jord 1 dl benmjöl per 50 liter jord Ska testa detta i år eftersom jag testat ett gäng sorter som ska vara supersöta men som jag inte alls gillade.. kanske är min smak som min bak, det vet jag ju förstås inte.. Hundreds and Thousands förresten, är det en F1-hybrid?
sofia75
31-01-2013, 12:50
Vill även slå ett litet slag för den kinesiska cocktailtomaten Mei-Wei. Åh en sådan god och lättodlad tomat. Mums!
duo2010
31-01-2013, 13:31
Hej Härligt att det börjar talas om tomater! Ja förra säsongen var ju ingen höjdare i Gbgstrakten för frilandsodling precis men jag lyckades bra med:
Outdoor Girl jättegod busk Stupice mck god busk Sibirjak god busk Tigerella jättegod o vacker i kruka gav rikligt Black sweet cherry i kruka mckt god men kräver nog växthus
Får se om jag har plats för ngt nytt i år har ju satt landen fulla med vitlök med Åke T:s jord förslag så där kan man ju pula ner ngt om inte lökarna kommer upp! Har ngn prövat First in field eller Eva? Eller annan god frilands?
Nej 100&1000 är ingen F1 Gunilla
Fröken Knuff
31-01-2013, 17:35
CITAT (duo2010 @ 31-01-2013, 13:31)  Nej 100&1000 är ingen F1 Å så skönt att få klarhet i detta, tack Gunilla!
Oj vilket gensvar! Här tittar man bort några dagar, och så många tomattips, kul! Flera tycker alltså att gardeners deligt var lite tråkig, det bådar ju gott inför sommaren eftersom det var den godaste av de få jag odlat hittils.
"Sungold F1", "Black sweet cherry", "Green zebra" verkar vara de mest populära i denna tråd hittils. Jag måste nog prova Sungold fast det är en F1.
Tack för erbjudande Najsan. Jag tar gärna emot några frön till "Green zebra" och "Golden sunrise" om du har över.
Jag har läst bra omdömen om "Brandywine". Är det någon som har provat den, var den god?
Både Gardeners delight och Tiny tim skördade jag massor av frön av. Om någon vill ha så säg till.
Prov en någon av de normalstora "svarta" tomaterna. De är otroligt smakrika ... men kanske inte så vackra.
Susanna
01-02-2013, 10:40
Jag har odlat Brandywine två säsonger och när man väl lyckas är den kanongod. Jag brukar skiva tjocka skivor och lägga direkt på mackor, supergott. Men oftast misslyckas jag med odlingen så i år struntar jag i den. 80% av frukterna har ruttnat på plantan innan de mognat färdigt och jag har ingen aning om var jag gör för fel. Alla andra tomater blir bra.
Absolut! Såvida du inte flyttat från stan så kan du ju komma och hämta om du vill, annars lägger jag på postlådan. Kan nog vid närmare eftertanke gärna ta lite frön från tiny tim om du fortfarande har kvar. CITAT (Scout @ 31-01-2013, 22:12)  Tack för erbjudande Najsan. Jag tar gärna emot några frön till "Green zebra" och "Golden sunrise" om du har över.
Både Gardeners delight och Tiny tim skördade jag massor av frön av. Om någon vill ha så säg till.
duo2010
01-02-2013, 17:38
CITAT (Preussen @ 27-01-2013, 07:47)  Cherokee Purple. Hej Preussen Cherokee Purple? Är det en växthustomat, cocktail eller vad? Var hittar jag frö? gunilla
CITAT (Susanna @ 01-02-2013, 10:40)  Jag har odlat Brandywine två säsonger och när man väl lyckas är den kanongod. Jag brukar skiva tjocka skivor och lägga direkt på mackor, supergott. Men oftast misslyckas jag med odlingen så i år struntar jag i den. 80% av frukterna har ruttnat på plantan innan de mognat färdigt och jag har ingen aning om var jag gör för fel. Alla andra tomater blir bra. Att nästan alla tomaterna ruttnar och faller av har jag också drabbats av när jag försökt odla tomater på kolonilotten. Jag skulle med stor säkerhet skylla på potatisbladmöge/brunröta eller vad det nu heter. Både blad och tomater får bruna fläckar och tomaterna ruttnar och faller av. Potatis och tomater är ju nära släkt och drabbas båda av denna sjuka, svårt att bli av med. Jag har märkt att det blir bättre när jag håller mig på balkongen långt från kolonilotterna. Jag läste nån stans att brandywine ska vara en av världens godaste, ett påstående som jag dock hittat i ett antal sortbeskrivningar, så man vet ju inte om det är att lita på.
Brandywine är den absolut godaste biff tomaten jag ätit och odlar den varje år:)) har inte haft några problem med den och ger ganska bra avkastning för att vara bifftomat.den kräver att det är varmt och. Tar ju förstås lite längre tid att bli klar en tex en cocktailtomat.jag odlar den vanliga röda.
Är det någon som råkar ha ett par frön av Brandywine eller Black sweet cherry över?
Jag har andra frön att byta bort om ni vill ha något i utbyte.
Micke32
10-02-2013, 23:48
Brandywine finns här och många andra fina sorter, skicka gärna ett Pm om du är intresserad.
Mvh micke
Jessica L
11-02-2013, 03:23
Vi har Frö-bytar träff nu på söndag den 17/2 i Kvarnvikens Kvarn i Bromma, Stockholm! Varmt välkomna -anmäl isf intresse/ställ frågor till: jessica@abrandnewstory.se
ps. Jag har f ö försökt hitta fröer till Hundreds & Thousands ... någon som har över? Som kanske vill byta mot Tiny Tim (har hel del andra fröer också att byta med! Ds.
En kinesisk sort med små röda plommontomater som heter Mei Wei har supersöta frukter men vill förstås ha sol och värme. Frön finns hos Runåbergs.
LottaJo
11-02-2013, 11:57
CITAT (Jessica L @ 11-02-2013, 03:23)  Vi har Frö-bytar träff nu på söndag den 17/2 i Kvarnvikens Kvarn i Bromma, Stockholm! Varmt välkomna -anmäl isf intresse/ställ frågor till: jessica@abrandnewstory.se
ps. Jag har f ö försökt hitta fröer till Hundreds & Thousands ... någon som har över? Som kanske vill byta mot Tiny Tim (har hel del andra fröer också att byta med! Ds. Hundreds & Thousands hittar du på Raravaxter.com men oxå på Tradera.
Jessica L
11-02-2013, 14:56
Ok, tack för svar!:)
CITAT (Scout @ 10-02-2013, 22:36)  Är det någon som råkar ha ett par frön av Brandywine eller Black sweet cherry över?
Jag har andra frön att byta bort om ni vill ha något i utbyte. Har båda om du vill byta mot ngt.skicka pm isåfall. CITAT (Jessica L @ 11-02-2013, 03:23)  Vi har Frö-bytar träff nu på söndag den 17/2 i Kvarnvikens Kvarn i Bromma, Stockholm! Varmt välkomna -anmäl isf intresse/ställ frågor till: jessica@abrandnewstory.se
ps. Jag har f ö försökt hitta fröer till Hundreds & Thousands ... någon som har över? Som kanske vill byta mot Tiny Tim (har hel del andra fröer också att byta med! Ds. Jag har frön skicka pm om du inte fått tag idiom efter söndag.byter isåfall gärna mot ngt annat än TinyTim då jag redan har den.
Jessica L
12-02-2013, 07:10
Underbart isf! Jag har en hel del andra grönsaks- o baljväxtsfrön eller ettåring/perenner isf att byta mot. Tack snälla:)
duo2010
13-02-2013, 20:51
Hej och vilken är världens godaste och Bästa för FRILANDSODLING i Göteborgsområdet? Som alltså klarar blåsigt,regningt och lite svalt för det mesta! gunilla
CITAT (duo2010 @ 13-02-2013, 20:51)  Hej och vilken är världens godaste och Bästa för FRILANDSODLING i Göteborgsområdet? Som alltså klarar blåsigt,regningt och lite svalt för det mesta! gunilla Kanske denna Artic
Jessica L
13-02-2013, 21:29
Tusen tack Catski! Du vill f ö inte komma till vår Fröbytar aktivitet?
CITAT (jaj-51 @ 13-02-2013, 21:01)  CITAT (duo2010 @ 13-02-2013, 20:51)  Hej och vilken är världens godaste och Bästa för FRILANDSODLING i Göteborgsområdet? Som alltså klarar blåsigt,regningt och lite svalt för det mesta! gunilla Kanske denna ArticSubarctic plenty som länken visar till har jag provat. Den klarar klimatet bra men blir väl inte sådär extraordinärt god, en helt vanlig tomat vad gäller smaken skulle jag säga. Jag har frön om du vill ha.
duo2010
22-02-2013, 21:42
CITAT (Scout @ 22-02-2013, 14:14)  Kanske denna ArticSubarctic plenty som länken visar till har jag provat. Den klarar klimatet bra men blir väl inte sådär extraordinärt god, en helt vanlig tomat vad gäller smaken skulle jag säga. Jag har frön om du vill ha. Tack snälla men jag har (tyvärr) redan skaffat får väl pröva ett par i år men det låter ju inte så spännande! Hoppas sommaren blir varm efter denna för Gbgs förhållanden lååånga kalla vinter. Skall bli kul att se hur vitlökarna har övervintrat, de lär väl inte blivit dränkta i alla fall. gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|