silos
Något som jag funderat över är detta med att flytta från sitt hemland och jag undrar om en svensk blir så att säga mera svensk då man flyttar utomlands och håller stenhårt på hemlandets traditioner och kräver av det nya landet både det ena och det andra?!

Själv flyttade jag hit från Finland 1968 och gjorde mitt bästa att anpassa mig efter Sveriges traditioner och min "finskhet"försvann mer och mer och idag tycker jag att jag inte hör något land till.

Vad tänker ni andra om detta?

Huggorm
Jag har ju spenderat väldigt mycket tid i Norge de sista tio åren, även om jag inte flyttat dit helt. Men det räcker för att jag skall ha blivit halvt norsk. Skulle jag flytta dit helt skulle jag snabbt lägga av även de sista svenska vanorna jag har. Jag skulle absolut inte bli som vissa som är där och jobbar och vägrar att ta till sig något av kulturen eller språket och ständigt gnäller om hur mycket bättre Sverige är.
Motti
Har en moster som flyttade till Australien 1969 och gifte sig med en Australienare och är bosatt i Melbourne .Där har de svenska Kyrkan som anordna mycket för invandrande svenskar ,men min moster har fått rätta sig efter Australiensksed och bruk de måste ju få ha sin kultur sina seder osv som andra länder !Nu är min moster 80 år och fortfarande svensk medborgare men de har sommarstuga i Oskarshamn så de reser till sverige varje år från maj till september .
pejori
Du har då en förmåga att få igång tankarna Silos.

Jag vet inte hur jag skulle göra.
Att radera sitt ursprung (vanor och språk) helt, tror jag skulle vara att förneka sitt ursprung.
Vad/vem är jag då utan mina traditioner och vanor från Sverige?

Visst får man följa dom lagar och förordningar som gäller i respektive land, samt lära sig tala och läsa språket.
Men i grunden är jag nog fortfarande Svensk.
KRT
Baserat på släktingar och bekanta som flyttat till och från Sverige så tror jag vissa traditioner och "seder" blir viktigare, medan andra blir helt oviktiga. De seder man bibehåller är förmodligen de som man känner är en del av den svenska identiteten.

Exempel; Många svenskar håller benårt fast vid Midsommar, samtidigt som man anammar det nya landets helgdagar. Däremot tvivlar jag på att många utvandrade svenskar håller fast vid 6:juni/nationaldagen. Däremot tycks nationaldagar bibehållas hos amerikaner, norrmän och britter när de flyttat utomlands, jag antar att de anser nationaldagen vara viktigare än svenskar.

Motti
Svenska Nationaldagen firas i Melbourne men i Svenska kyrkans regi ! där samlas de svenskar som vill fira den .
pejori
CITAT (KRT @ 25-01-2013, 20:04) *
Baserat på släktingar och bekanta som flyttat till och från Sverige så tror jag vissa traditioner och "seder" blir viktigare, medan andra blir helt oviktiga. De seder man bibehåller är förmodligen de som man känner är en del av den svenska identiteten.

Exempel; Många svenskar håller benårt fast vid Midsommar, samtidigt som man anammar det nya landets helgdagar. Däremot tvivlar jag på att många utvandrade svenskar håller fast vid 6:juni/nationaldagen. Däremot tycks nationaldagar bibehållas hos amerikaner, norrmän och britter när de flyttat utomlands, jag antar att de anser nationaldagen vara viktigare än svenskar.

Så tror jag också... tummenupp.gif
KRT
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 21:06) *
Svenska Nationaldagen firas i Melbourne men i Svenska kyrkans regi ! där samlas de svenskar som vill fira den .

Jo, jag känner väl till aktiviteter för svenskar (arrangerade av sv kyrkan) i Melbourne eftersom vi bodde där en kortare tid. Jag tror ändå att det är det är en försvinnande liten del av alla svenskar i Melbourne (eller var som helst utomlands) som firar nationaldagen den verkliga högtiden i juni är Midsommar och den tror jag det är oerhört många fler som firar. Att det inte görs i kyrkans regi förstår jag dock till fullo.

Fö om man vill träffa svenskar i Melbourne rekommenderar jag en tur till IKEA Richmond, tror aldrig vi var där utan att stöta på minst en svensk eller svensk familj smile.gif
gnon49
Beror säkert på vart man flyttar eller flyttat. Utanför västvärlden gäller ju ofta andra regler o traditioner. Men en flytt till USA eller Australien eller inom EU är nog ganska smärtfri. Själv vill jag nog knappast flytta till ett land med helt andra traditioner eller synpunkter på vad som är rätt/fel. USA är mitt absoluta favoritland om jag skulle emigrera.
hattstugan

Den korta tid jag tillbringade i Ashbourne i Nordvästra England var jag nog inte så svensk! Fanns en ev två svenskar där så då blev det att anamma det Engelska!
Tror inte jag skulle bevara så mycket av det svenska om jag flyttade till ett annat land!
Har fått lära mig att ta seden dit man kommer!
Vi svenskar är och kommer att vara en minoritet vart än i världen vi hamnar!
Motti
Härlligt KRT att läsa om att du bot i Melbourne smile.gif Vet att min moster hade det jättejobbigt första åren då hon saknade årstiderna vi har här ,men hennes man hittade ett ställe några mil från Melbourne där det fanns träd som skifftade färg och löven föll precis som här varje höst ,så nu åker de dit varje år för att lindra hennes hemlängtan wub.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 26-01-2013, 00:29) *
Härlligt KRT att läsa om att du bot i Melbourne smile.gif Vet att min moster hade det jättejobbigt första åren då hon saknade årstiderna vi har här ,men hennes man hittade ett ställe några mil från Melbourne där det fanns träd som skifftade färg och löven föll precis som här varje höst ,så nu åker de dit varje år för att lindra hennes hemlängtan wub.gif

Om jag inte missminner mig så finns det stora äppelodlingar i närheten av Melbourne, så man kan nog få ett äppelträd att överleva. Om man vill stävja hemlängtan på samma sätt som en viss amerikautvandrare menar jag rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon