EmmBurt
Hej.
Jag sådde en avokado i början av vintern under en växtlampa.
Den har vuxit och blivit fin med blad högst upp. Men så idag var mina syskonbarn här och vipps så hade de klippt av den på mitten.. slap.gif Så nu är det bara en pinne rakt upp..
Så kommer den att klara sig eller inte? Läser att man ska kippa den vid en förgrening och det var ingen förgrening där de klippte..
Och den biten de klippte av kan jag sätta den i vatten så att en rotar sig eller går inte de?
Eller är de bara att kasta allt och börja om?
Bassam
Hej
Ja visst, den är översta del kan få rötter i vatten, men det är bättre om du ligga den i såjord som blandad med grov sand.

Men med moderplanta kan du sköta den till mitten av våren, om den kommer igen det blir bra annars den har inte grönskarknoppar så kan den inte kommer igen.
H.Bassam
EmmBurt
kan jag inte bara stoppa ner den avklippta i samma kruka som moderplantan?
Bassam
Hej
Du kan göra detta efter att den skaffar rötter, för att rötter behöver special jord och mera fukt i jorden.
H.Bassam
emmma
Jag hade en ung avokadoplanta, kanske max 7cm hög (utan blad om jag inte minns fel?) som av misstag gick av lång ner på stammen. Det såg inte ut som om det fanns knoppar på stumpen som stack upp ur jorden först, men efter ett tag så kom det blad. Plantan blev förgrenad och fin, t o m bättre än de som inte gått av. Du får vänta och se om du har tur.
Hälsningar Emma
EmmBurt
ja jag håller tummarna tongue.gif
Jerrie
Ta det lugnt, din avocado kanske ser ut som en ridpiska nu men kommer troligtvis att skjuta i höjden och få nya blad fortare än du anar. Den avklippta delen vet jag inte hur det kan gå med, men går som de andra säger och sätt den i vatten först. Jag hade också en avklippt avocadoplantedel som jag bara satte ner i jorden igen, och min vissnade ner efter en dag, så det var visst inte rätt väg att gå.
EmmBurt
Stumpen vissnade snabbt så de var ingen idé men nu ser de ut som att de kommer två små skott precis där den är av klippt smile.gif
emmma
Kul att höra! smile.gif Den blir nog fin!
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon