Nåja, till sak; jag har en rabatt i söderläge, bra jord (tack vara hästgödsel) men som kan bli torr på sommaren om det är varmt. I denna finns 4 tynande ex av någon röd tehybrid, samt 3 st lika tynande Fairy. Rabatten kantas av lavendel, och i mitten finns en (liten) magnolia och en liten frilandshibiscus (båda vita). Har också några rosenstav, aklejor (vita och lila), karpaterklocka och remonterande balkansippor. Färgskalan är alltså rosa, lila, blått o vitt.
Jag skulle vilja ersätta rosorna med något som faktisk växer och inte får mjöldagg varje år. Inget för stort, utan det får gärna hålla sig på 50-80cm. Om det växer på bredden är det inget problem - snarare tvärt om, jag gillar inte att luka och älskar allt marktäckande. Baserat på nuvarande färgskala känns det som att röda, gula och oranga rosor inte riktigt passar in, samtidigt som jag har nog med vitt.
Var inne på FloraLinnea men det finns ju hur mycket fint som helt, det går bara inte allt välja baserat på en kort beskrivning och en bild....... Därför vore jag mycke tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få