KRT
Jag fick så himla bra tips och råd om klätterrosor tidigare, att jag chansar och slänger in en fråga till (vill ju inte att ni ska tröttna eller så smile.gif )

Nåja, till sak; jag har en rabatt i söderläge, bra jord (tack vara hästgödsel) men som kan bli torr på sommaren om det är varmt. I denna finns 4 tynande ex av någon röd tehybrid, samt 3 st lika tynande Fairy. Rabatten kantas av lavendel, och i mitten finns en (liten) magnolia och en liten frilandshibiscus (båda vita). Har också några rosenstav, aklejor (vita och lila), karpaterklocka och remonterande balkansippor. Färgskalan är alltså rosa, lila, blått o vitt.
Jag skulle vilja ersätta rosorna med något som faktisk växer och inte får mjöldagg varje år. Inget för stort, utan det får gärna hålla sig på 50-80cm. Om det växer på bredden är det inget problem - snarare tvärt om, jag gillar inte att luka och älskar allt marktäckande. Baserat på nuvarande färgskala känns det som att röda, gula och oranga rosor inte riktigt passar in, samtidigt som jag har nog med vitt.

Var inne på FloraLinnea men det finns ju hur mycket fint som helt, det går bara inte allt välja baserat på en kort beskrivning och en bild....... Därför vore jag mycke tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få smile.gif
Kajsa
Här några förslag

Charles Albanel

Blir 1 m och ca 1.20 bred, frisk rugosa, utan krångel, stark doft och blommar till hösten.
Kanadaros, zon 6

Fru Dagmar Hastrup

Klarar magra jordar och kan bli ca 1 m eller mer och 1.20 bred, Rugosa man kan klippa den på den höjd man vill, blommar in på hösten och får stora nypon, god doft, alltid frisk.

Gentle Cover

Liten putteros bara ca 50 cm med små blommor, varit ganska tuff, haft den länge, blommar om.
Zon 4 ros gissar jag.

Tommelise

Liten söt ros ca 70 - 80 cm och blommar mycket hela sommaren, har några ex som hängt med i många år, så den är ganska tuff, frisk, svag doft, zon 4 ros.

Sommer 2000

Polyantharos, växer i mycket kallt blåsigt läge hos mig och den är tuff, fryser ner men aldrig bort, zon 5 ros, blir ca 70 cm, blommar hela sommaren.

Det finns mer kolla runt i mina olika rosalbum.
KRT
Tack för bra tips Kajsa! Gentle Cover se helt bedårande ut!
Jag tittade faktiskt lite på en av dina tidigare trådar - tror du att Belle de Crecy kan fungera? Och är den så lilarosa som den ser ut på bilderna?
kerstin z5-6
Visst kan en gallica passa bra ,du har ju en fin zon för dem.

[attachment=74577:belle.jpg]

Belle de Crezy är i min lerjord lila inte rödlilarosa

Passa på att lerblanda jorden något och sätt inte rosen för nära väggen så kommer ev mjöldaggsangrepp att minska betydligt.
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2013, 18:04) *
Visst kan en gallica passa bra ,du har ju en fin zon för dem.

[attachment=74577:belle.jpg]

Belle de Crezy är i min lerjord lila inte rödlilarosa
Passa på att lerblanda jorden något och sätt inte rosen för nära väggen så kommer ev mjöldaggsangrepp att minska betydligt.

Vi har lerjord här, så det är nog inget problem :k), och rabatten ligger mellan en uteplats (utan tak) och gräsmattan, så det är bara under värmeböljor på sommaren det blir riktigt torrt. Men det KAN bli rejät mycket sol, eftersom solen står på under större delen av dagen....
Kajsa
Självklart kan du ha gammaldags rosor och Gallica rosorna är en klass för sig men dom blommar bara en ggn, blanda gärna med rosor som remonterar.
Härligt foto Kerstin, jo så lila är dom KRT
kerstin z5-6
Du får sätta en minneslapp-Vattna extra smile.gif Ja gallicorna är engångsblommande men väl värda sin plats gamla fina rosor -denna från slottet Crezy och har sagt vara en favoritros för Marie Antoinette:)
KRT
Det blev två Belle de Crezy, kunde bara inte motstå färgen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon