Full version: tålamod....
vanjalarsa
Har en Amaryllislök som jag övervintrat, tagit fram ,planterat om och vattnat väldigt sparsamt. MEN det syns ingenting grönt. Löken är fast och fin men kan någon svara på varför inget händer och när är det dags att ge upp...??
Glömde säga ..det är en mini amaryllis.
tack för tips och råd.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Fotograf Johanna
Man ska aldrig ge upp, de kommer när man minst anar det. Om löken verkar fräsch tycker jag du ska spara den ett tag till.
vanjalarsa
CITAT (Fotograf Johanna @ 30-01-2013, 00:00) *
Man ska aldrig ge upp, de kommer när man minst anar det. Om löken verkar fräsch tycker jag du ska spara den ett tag till.

tack
Så är det nog ..men nog drar det åt komposten ibland........
jag ska ha tålamod ett tag till.
Tack igen och ha en bra dag !
Jubbe063
tålamod är en dydg he he he.

kolla in min gamla tråd http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=105577&hl=

Handlar om Amaryllis (H. cybister) som vilade hela 15 månaders innan den behagade att växa. Så man ska inte ge upp så länge löken är hård grön och fin.....
Fjortispower
Övervintrade amaryllisar blommar normalt till våren (inte till jul igen alltså), så du är till och med lite tidig ute smile.gif
vanjalarsa
Tack alla ni!
Jag har insett att jag får tåla mig..........
eyeballdude
På skoj provade jag att sätta diverse kärnor och frön i torvbriketter. Stoppade ner dessa i ett drivhus av plast som jag hittade på affären. Det kom bara upp grönt ur en tredjedel av briketterna. Vattnade bara dessa och lät de andra torka ut. Sedan stoppade jag ner nya frön och kärnor i tron att första omgången misslyckades. Då det inte kom upp något nytt grönt så jag började slarva med vattningen. Ibland var briketterna snus torra, ibland var de dy blöta. Nu börjar det komma upp något grönt och jag har ingen aning om vilken sort dessa är. Det får framtiden utvisa! =)

PS. Använd inte det genomskinliga "taket" på plastdrivhuset. Möglet frodas då...Kör "ner-cabbat" i stället! DS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon