EKLO
Hej,

Jag brukar med god framgång odla störbönor varje år, har provat mig fram mellan Runåbergs olika sorter, och några impecta - men jag hittar inte den optimala bönan. Tycker Impectas alla blir lite för breda och grova på nåt vis, och impectas störbönor är så speciella - 60 cm långa bönor etc...

Jag skulle vilja ha lika smala, runda fina bönor på stör som jag kan få på de lågväxande sorterna.

Någon av er som har några bra tips på fröfirmor som skulle passa min störbönesmak?
Piccante
Många goda bönor! http://gourmetgarage.dk/
EKLO
Tack för tipset, men inte där finns smala, fina, runda störbönor. Det kanske helt enkelt inte existerar?
Piccante
CITAT (EKLO @ 27-01-2013, 16:40) *
Tack för tipset, men inte där finns smala, fina, runda störbönor. Det kanske helt enkelt inte existerar?

Denna som jag odlade förra året är ganska rund och smal störböna. http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=2143
Christa
Dom här var som låga bönor. Jag kan nog hitta namnet om du är intresserad.

[attachment=74578:H_ga_b_nor.jpg]
Eva 33c
Jag har inte hittat någon störböna som ger lika tunna baljor som man kan få på vissa låga bönor. Men Nelsons Blue Lake tycker jag har varit den finaste hittills.
Vill gärna veta namnet på den du visar Christa!
Christa
CITAT (Eva 33c @ 27-01-2013, 19:14) *
Jag har inte hittat någon störböna som ger lika tunna baljor som man kan få på vissa låga bönor. Men Nelsons Blue Lake tycker jag har varit den finaste hittills.
Vill gärna veta namnet på den du visar Christa!

Alltså jag tror jag blir fnoskig... Jag tror jag hittar alla fröer utom just den påsen. Har också ett dokument döpt "Odlingsåret 2010" och allt är uppskrivet utom bönorna...

Har bestämt för mig att jag köpte dom hos Nelson och när jag tittade så var Blu Lake som du nämner den som var mest lik. Kanske är det den fast namnet inte väcker några minnen. Det stod att den jag odlade skulle bli 2 meter och det stämmer ju på den också.

Den jag hade blev dock 3-4 meter och visade ingen tendens att sluta växa.

Bönpåsen borde dyka upp någon gång för jag brukar inte slänga tomma påsar som jag vill minnas heller men just nu verkar det kört.

Blommorna ser gula ut på mina bilder. Vet du om Blue lake har det?
Eva 33c
Jag tror inte de är gula, utan vita. Men minns inte säkert, kan skifta lite också sådant. Hoppas du hittar påsen...
Rubecula
Jag har prövat lite olika men tycker att klassikern Neckarkönigin är den bästa: långa, men smala, baljor (om man skördar i tid förstås). Vaxbönan, Neckargold, är också OK, men Neckarkönigin är slankare och trådfriare.
Christa
CITAT (Eva 33c @ 27-01-2013, 20:28) *
Jag tror inte de är gula, utan vita. Men minns inte säkert, kan skifta lite också sådant. Hoppas du hittar påsen...

Nu har jag hittat påsen och det var Blue Lake.
EKLO
CITAT (Piccante @ 27-01-2013, 18:45) *
Denna som jag odlade förra året är ganska rund och smal störböna. http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=2143

Tack, den testar jag! Verkar eg. inte finnas ngn lika bra vaxbönevariant för stör - får väl skörda Neckarkönig (eller vad de nu heter) unga o späda, har frö kvar från dem och ngn annan vaxstörböna som jag tyckte blev för plattstora... men man kan ju ta dem innan de vuxit till sin fulla längd. Tack för alla svar!
Eva 33c
CITAT (Christa @ 28-01-2013, 17:18) *
Nu har jag hittat påsen och det var Blue Lake.

Kul, då har vi samma uppfattning om den smile.gif
Sen tittade jag på bönan i Piccantes länk. Och fann att den beskrevs som en "black seeded blue lake", så det kanske man kan tolka som att den är av samma typ som Blue Lake (som vad jag minnns hade vita frön)?
Kanske ska prova den också ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon