Millbertina
Hejsan!

Har varit runt och kollat lite p bloggar och lser d att tomater skall man stta tills frsta bladen i jorden vid omskolning, samma med paprika, stmmer det? Hur gr man med chilin? Gurka skall man inte det med har jag hrt..?

Knner mig s novis sweatingbullets.gif tur att detta forum finns.

CJ

Peztis
I stort sett alla frsdder kan planteras ned till frsta bladparet. Det skapar en stadigare och robustare planta. Tomater som rnner ivg brukar jag "ringla" ned i krukan - blad och allt! - s att bara versta bladrosetten r uppe.

Dremot br man inte gra det med alla gurkvxter (gurka, melon, pumpa, squasch osv) d dessa ltt drabbas av rothalsrta. Gurkvxterna planterar man om p samma djup som innan.
Eva 33c
Jag brukar stta ner tomaterna till frsta bladet ungefr, de har ltt att bryta nya rtter lngs stammen och fr d ett lite kraftigare rotsystem. Men egentligen r det inget mste p ngot stt. Paprika och chili planterar jag inte ner. De rnner sllan ivg och blir rangliga som tomater kan bli om balansen mellan vrme och ljus inte r s bra. Och de bryter inte lika ltt nya rtter p stammen, s dr tror jag en nerplantering kan sinka tillvxten faktiskt. Gurkor har Peztis redan kommenterat.
jaj-51
Tomatplantorna blir inte strre eller ger mer skrd fr att de planteras djupare.
Det r en skrna som mnga hller levande utan att ha prvat.

S frna lite senare om de hinner vxa fr mycket.
kerstin z5-6
med grnsaker och anueller gr det jttebra.En del perenner ogillar det men f.
Eva 33c
CITAT (jaj-51 @ 27-01-2013, 23:16) *

Nej, men de blir stadigare och snyggare om man nu inte haft optimala frkultiveringsfrhllanden smile.gif Och det r ingen skrna, fr det ser man ju med egna gon direkt flirting.gif
Piccante
CITAT (jaj-51 @ 27-01-2013, 23:16) *

Nja... kronan r ju proportionell mot rotsystemet hos vxter s strre rotmassa ger ju kraftigare planta men kanske inte strre (i vart fall inte hgre).

Chili/ paprika r inte lika bra p att bilda rtter lngs stammen som tomat s de planterar jag bara djupare om de har blivit rangliga fr att f kompaktare plantor men behvs det inte s lter jag bli eftersom det r lite strre risk fr rta.
jaj-51
Jag har provat med tv sorters tomater planter djupt och "hgt".

Citrontomat och hgvxande orange tomat var "frskskaniner"

Det blir ingen mrkbar skilnad, skiljer mer mellan "indeviderna" skrnan r och frbir en skrna.

Se och lr hr r bilder frn provet.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114858&hl=tomat
Peztis
Fast det r ju s att en ranglig tomatplanta lttare bryts av och r mer svrhanterlig n en kompaktare. S jag kommer fortstta plantera ned mina "ranglor"...

Och jag hller med om att chili sllan blir lika ranglig, den sticker inte ivg s dr som tomater gr.

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon