Millbertina
Hejsan!

Har varit runt och kollat lite på bloggar och läser då att tomater skall man sätta tills första bladen i jorden vid omskolning, samma med paprika, stämmer det? Hur gör man med chilin? Gurka skall man inte det med har jag hört..?

Känner mig så novis sweatingbullets.gif tur att detta forum finns.

CJ

Peztis
I stort sett alla frösådder kan planteras ned till första bladparet. Det skapar en stadigare och robustare planta. Tomater som ränner iväg brukar jag "ringla" ned i krukan - blad och allt! - så att bara översta bladrosetten är uppe.

Däremot bör man inte göra det med alla gurkväxter (gurka, melon, pumpa, squasch osv) då dessa lätt drabbas av rothalsröta. Gurkväxterna planterar man om på samma djup som innan.
Eva 33c
Jag brukar sätta ner tomaterna till första bladet ungefär, de har lätt att bryta nya rötter längs stammen och får då ett lite kraftigare rotsystem. Men egentligen är det inget måste på något sätt. Paprika och chili planterar jag inte ner. De ränner sällan iväg och blir rangliga som tomater kan bli om balansen mellan värme och ljus inte är så bra. Och de bryter inte lika lätt nya rötter på stammen, så där tror jag en nerplantering kan sinka tillväxten faktiskt. Gurkor har Peztis redan kommenterat.
jaj-51
Tomatplantorna blir inte större eller ger mer skörd för att de planteras djupare.
Det är en skröna som många håller levande utan att ha prövat.

Så fröna lite senare om de hinner växa för mycket.
kerstin z5-6
med grönsaker och anueller gör det jättebra.En del perenner ogillar det men få.
Eva 33c
CITAT (jaj-51 @ 27-01-2013, 23:16) *
Tomatplantorna blir inte större eller ger mer skörd för att de planteras djupare.

Nej, men de blir stadigare och snyggare om man nu inte haft optimala förkultiveringsförhållanden smile.gif Och det är ingen skröna, för det ser man ju med egna ögon direkt flirting.gif
Piccante
CITAT (jaj-51 @ 27-01-2013, 23:16) *

Nja... kronan är ju proportionell mot rotsystemet hos växter så större rotmassa ger ju kraftigare planta men kanske inte större (i vart fall inte högre).

Chili/ paprika är inte lika bra på att bilda rötter längs stammen som tomat så de planterar jag bara djupare om de har blivit rangliga för att få kompaktare plantor men behövs det inte så låter jag bli eftersom det är lite större risk för röta.
jaj-51
Jag har provat med två sorters tomater planter djupt och "högt".

Citrontomat och högväxande orange tomat var "försökskaniner"

Det blir ingen märkbar skilnad, skiljer mer mellan "indeviderna" skrönan är och förbir en skröna.

Se och lär här är bilder från provet.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114858&hl=tomat
Peztis
Fast det är ju så att en ranglig tomatplanta lättare bryts av och är mer svårhanterlig än en kompaktare. Så jag kommer fortsätta plantera ned mina "ranglor"...

Och jag håller med om att chili sällan blir lika ranglig, den sticker inte iväg så där som tomater gör.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon