Full version: algomin
niggle
Jag fick en tankeställare idag.....
Hur är det med Algomin, egentligen?
En person jag träffade idag hävdade bestämt att tillverkningen av Algomin, ställer till med skador för
korallreven. Om man nu, som jag, tänkte att all odling ska vara så miljövänlig som möjligt borde man ju inte
använda detta medel.
Någon som vet?
Piccante
jag är väldigt tveksam till om det finns korallrev i Frankrike men visst jag har hört att produktionen utarmar vikarna där de skördar alger om det blir för intensivt. Har du kollat Algomins hemsida? De bör ju ha ett åtgärdsprogram för att minimera skador och sedan är ju produkten KRAV-märkt. KRAV ställer förmodligen vissa krav på tillverkningen med.

Sen kan man fråga sig är alternativet bättre med ren mineralgödsel?
Gunilla T
Algomin är alger som skördas utanför Frankrikes kust och vad jag vet iaf finns inga korallrev där.

Det absolut största hotet mot världens korallrev idag är försurningen av haven som orsakas av våra utsläpp .bl.a. koldioxid.

Det är svårt att hitta information om Algomin, det mesta är reklam med enbart positiva omdömen.

Men jag vet att jag tidigare läst någonstans om att uttaget av alger är reglerat. För att produktionen skall vara hållbar bör uttagen av alger inte vara större än återväxten men hittar inte någon information om det.

Det mesta av mänsklig påverkan kan knappast kallas miljövänlig, ett ord som missbrukas alltför ofta idag i försäljningssyfte. Uttagen av torv från våra mossar är inte heller särskilt miljövänligt. Vi har stora tillgångar i våra mossar men det är trots allt en resurs som inte återskapas i den takt som uttagen görs.

Iaf - om du vill välja ett mer naturvänligt gödselmedel är Algomin nog att föredra framför mineralgödsel. Framställningen av mineralgödsel är inte miljövänlig. Kalium och fosfor utvinns ur gruvor och är ändliga resurser och till framställningen kräver stora mängder fossila bränslen som kol och naturgas som i sin tur orsakar försurning av sjöar och hav som förorsakar nedbrytning av korallrev... wink.gif
jaj-51
Algomin är ett Varumärke, men stod en gång för ekologisk alggödning.

Algomin fins som vanlig NPK (konstgödsel) och den ekologiska varianten av alger.
niggle
Korallrev i Frankrike är det väl ingen som har påstått!?

Ja, jag har kollat på Algomins hemsida. På den produkten som rekommenderas till köksväxtodling, har företaget satt dit ett Krav-märke. Dock utan att ange om produkten är krav-märkt.
Tveksamt.
Om man går in på Krav:s hemsida och letar på gödningmedel, finns inte Algomin med.

Vad ska man tro?

CITAT (Gunilla T @ 28-01-2013, 09:53) *
Algomin är alger som skördas utanför Frankrikes kust och vad jag vet iaf finns inga korallrev där.

Det absolut största hotet mot världens korallrev idag är försurningen av haven som orsakas av våra utsläpp .bl.a. koldioxid.

Det är svårt att hitta information om Algomin, det mesta är reklam med enbart positiva omdömen.

Men jag vet att jag tidigare läst någonstans om att uttaget av alger är reglerat. För att produktionen skall vara hållbar bör uttagen av alger inte vara större än återväxten men hittar inte någon information om det.

Det mesta av mänsklig påverkan kan knappast kallas miljövänlig, ett ord som missbrukas alltför ofta idag i försäljningssyfte. Uttagen av torv från våra mossar är inte heller särskilt miljövänligt. Vi har stora tillgångar i våra mossar men det är trots allt en resurs som inte återskapas i den takt som uttagen görs.

Iaf - om du vill välja ett mer naturvänligt gödselmedel är Algomin nog att föredra framför mineralgödsel. Framställningen av mineralgödsel är inte miljövänlig. Kalium och fosfor utvinns ur gruvor och är ändliga resurser och till framställningen kräver stora mängder fossila bränslen som kol och naturgas som i sin tur orsakar försurning av sjöar och hav som förorsakar nedbrytning av korallrev... wink.gif

Torvprodukter bojkottar jag. Den tankegången är inte särskilt komplicerad.

Min tanke var nog att jämföra Algomin med t.ex. naturgödsel.
Piccante
Algomin AB finns med i KRAVs register över företag som är certifierade.

http://www.krav.se/KRAV-produkter/
niggle
CITAT (Piccante @ 28-01-2013, 20:36) *
Algomin AB finns med i KRAVs register över företag som är certifierade.

http://www.krav.se/KRAV-produkter/

Det är den listan jag har kollat på, men jag hittar inte Algomin där.
Inte under fliken gödning mm, iallafall.
Piccante
CITAT (niggle @ 28-01-2013, 22:49) *
Det är den listan jag har kollat på, men jag hittar inte Algomin där.
Inte under fliken gödning mm, iallafall.

Under fliken företag- produktionshjälpmedel.
EKLO
Jag som odlar nära havet hämtar själv tång att kompostera - svårt om man bor långt bort, men annars utmärkt.

Särskilt på senhösten brukar kulingar och högvatten driva upp stora mängder tång på stränderna, då kan man väl strunta i algominet, det gör i alla fall jag (södra Bohuslän).

Använder tången att vintertäcka land med, komposterar sedan det som är kvar på våren, eller täckodlar med det. Bra blir det hur som helst, tillsammans med annan täckning och lite spridda komockor.
Gunilla T
CITAT (niggle @ 28-01-2013, 18:14) *
Korallrev i Frankrike är det väl ingen som har påstått!?

Ja, jag har kollat på Algomins hemsida. På den produkten som rekommenderas till köksväxtodling, har företaget satt dit ett Krav-märke. Dock utan att ange om produkten är krav-märkt.
Tveksamt.
Om man går in på Krav:s hemsida och letar på gödningmedel, finns inte Algomin med.

Vad ska man tro?
Torvprodukter bojkottar jag. Den tankegången är inte särskilt komplicerad.

Min tanke var nog att jämföra Algomin med t.ex. naturgödsel.

Ja, då kanske du bör fråga den personen som påstår att Algomin skadar korallreven och hur den kopplingen i så fall ser ut.

Hur gör du för att bojkotta torvprodukter? Vad använder du istället?
niggle
Jag använder andra krukor än torvkrukor.
Jag använder jord som inte innehåller torv.

Tja, däri består min bojkott.
Piccante
CITAT (niggle @ 29-01-2013, 19:42) *
Jag använder andra krukor än torvkrukor.
Jag använder jord som inte innehåller torv.

Tja, däri består min bojkott.

Med tanke på ur stora ingrepp torvproduktionen gör i naturen så borde man inte använda vanlig plantjord. Men jag har inte hittat så många alternativ förutom att kompostera och göra egen jord då.
Bassam
Hej
I Plantagen kan man hitta alla jord sorter.
H.Bassam
Eva i Västerås
Jag veet inte hur bra jorden blir, men barkmull tar mindre på miljön än torvmull.
Det är avfall från skogsindustrin, som endera komposteras eller bränns upp.
Det finns ju barkmull att köpa som jordförbättring, men finns det färdig jord med barkmull som bas? Någon som vet?
Notera skillnaden mellan täckbark (hel färsk bark) och barkmull (finfördelad, jordig, förmultnad)!
Gunilla T
CITAT (Piccante @ 29-01-2013, 20:44) *
Med tanke på ur stora ingrepp torvproduktionen gör i naturen så borde man inte använda vanlig plantjord. Men jag har inte hittat så många alternativ förutom att kompostera och göra egen jord då.

Ja, problemet är att all plastförpackad jord är torvbaserad, även kogödsel som det så vackert heter är ju mestadels torv indränkt i urin.

Jag köper ett billass med matjord varje år - haft turen att hitta en leverantör som kan leverera bra jord och som inte innehåller en massa ogräs. Men det finns skäl även där att vara försiktig. Alla är inte seriösa och det är en mindre katastrof om man får in t.ex. åkerfräken i trädgården.

Gödslar gör jag med naturgödsel som jag köper ett lass av varannat år av bönder. Men vill man inte använda torv bör man kontrollera att man använder halm i stället för torv vilket är vanligt som strömedel till hästar.

Jag har två stora trädgårdskomposter men det räcker ju inte långt.

Men jag använder torv eftersom jag är väldigt förtjust i surjordsväxter och det finns idag inget alternativ till torv för att få det rätta pH värdet och den porösa jord som är helt nödvändig för många surjordsväxter. Jag använder där grov torv, kompostjord, naturgödsel, grus eller kross och barkmull.

Eva, jag har aldrig sett påsjord som är baserad på barkmull.

Förövrigt behöver vi inte alls dessa olika påsjordar som man prånglar på oss. Det blir ju fler och fler varje år - balkongjord, örtjord, krukjord, planteringsjord, petuniajord, pelargonjord... sick.gif det mesta av oerhört dålig kvlitet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag köpte en gång ett lassjord men efteråt växte överallt ogräs och svampar.

Gillade hönsgödsel och hästdynga
Lokan
http://www.rolunda.se/index.php?page=bark_mull

Finns andra märken också.
Piccante
Efter att ha läst på odla att billig ko på påse egentligen är torvmull som sugit upp urin eller flytgödsel så letade jag förra sommaren efter riktig gödsel på påse. Rölunda har kogödsel som ska vara komposterad kogödsel enligt innehållet och den hade bättre struktur än andra jag har köpt innan. http://www.rolunda.se/index.php?page=kogoedsel
Så den köper jag gärna fast den innehåller 15% torv.
Däremot vet jag inte hur man ska ersätta plant o såjord om man inte vill ha torvbaserad?
jaj-51
Det fins jord som har bark som råvara, i Göteborg sålde Balast den under varunamnet humutex. Den levererades bara med lastbil eller hämta själv ...

Avlopsslamet brukar rötas med barkmull också! Men det är nog ingen odlare som vill befatta sig med den.
KRT
Vi köper plantjord m grönkompost fr Sysav på vår återvinningsstation... Vet inte om där är torv i den, m jag har iaf inte hittat några stora torvklumpar i den ännu....
Piccante
CITAT (KRT @ 02-02-2013, 14:46) *
Vi köper plantjord m grönkompost fr Sysav på vår återvinningsstation... Vet inte om där är torv i den, m jag har iaf inte hittat några stora torvklumpar i den ännu....

Vi köpte kompost från avfallsanläggningen en gång o hittade ett rostigt batteri i jorden...
KRT
CITAT (Piccante @ 02-02-2013, 15:34) *
Vi köpte kompost från avfallsanläggningen en gång o hittade ett rostigt batteri i jorden...

Oj, det var verkligen inte bra.... Jag har nog använt upp 15-20 säckar, men aldrig hittat något mer än jord i dem. Man kan ju verkligen hoppas att du hade maximal otur.
Jag gillar den jorden, den har bra struktur (blir inte stenhård när den torkar) och växterna växer på fint.
octachoron
Den "lokala" kompostjorden som säljs på återvinningen har blandats ut ganska rejält med torv. Enligt någon jag frågade om det så är det nödvändigt för att inte folk ska överdosera den ganska näringsrika kompostjorden.
Men jorden ser väldigt fin ut och har en bra struktur, jag föredrar den framför påsjord till allt. (Dock så använder jag min egen "hemtillverkade" kompost främst så länge den räcker).
KRT
CITAT (octachoron @ 03-02-2013, 01:34) *
Den "lokala" kompostjorden som säljs på återvinningen har blandats ut ganska rejält med torv. Enligt någon jag frågade om det så är det nödvändigt för att inte folk ska överdosera den ganska näringsrika kompostjorden.
Men jorden ser väldigt fin ut och har en bra struktur, jag föredrar den framför påsjord till allt. (Dock så använder jag min egen "hemtillverkade" kompost främst så länge den räcker).

Om det blandar ut den, och det är absolut möjligt, så gör de det på ett bra sätt. Inga klumpar eller större stycken torv, utan allt är finfördelat (utom någon enstaka pinne som är halvt komposterad) och homogent blandat. Det mesta jag planterat i den har växt riktigt bra, och jag har använt den till det mesta från jordförbättring vid plantering av perenner, tomater, chili och andra grönsaker till citrus och krukväxter... Det enda jag inte planterar i den är surjordsväxter som camellia.

Jag ska faktiskt maila Sysav och fråga närmare om innehållet, blev ju nyfiken nu smile.gif

Edit, behövde inte maila, de har förbättrat hemsidan; http://www.sysav.se/Templates/StdPage.aspx?id=2348
Fick också lära mig att påsjorden jag köper är kravmärkt!
jaj-51
[quote name='Eva i Västerås' date='

Det finns ju barkmull att köpa som jordförbättring, men finns det färdig jord med barkmull som bas? Någon som vet?
Notera skillnaden mellan täckbark (hel färsk bark) och barkmull (finfördelad, jordig, förmultnad)!
[/quote]

Hittade detta Barkmylla HAGA 50 l. http://www.hallarnastradgard.se/
Eva i Västerås
Jo, säckvis som jordförbättring finns det ju, men jag är ute efter rabattjord baserad på barkmylla, och typ ett lastbilslass...
Men jag får nog arbeta med lerjorden jag har och lägga på barkmull och vad godis jag hittar.
Oscar Lagerberg
CITAT (niggle @ 27-01-2013, 23:28) *
Jag fick en tankeställare idag.....
Hur är det med Algomin, egentligen?
En person jag träffade idag hävdade bestämt att tillverkningen av Algomin, ställer till med skador för
korallreven. Om man nu, som jag, tänkte att all odling ska vara så miljövänlig som möjligt borde man ju inte
använda detta medel.
Någon som vet?

Hej,

Jag tänkte klargöra lite angående Algomin och besvara frågan som inledde denna konversation. Ni får ha överinseende med att detta inlägg kan bli lite långt men det är bara för att kunna svara på alla Era frågor.

Algomin står för Alger Och Mineraler. Grunden i Algomin gödsel är Algomin Ekogödsel som till 100 % består av algkalk. Algkalken är KRAV-godkänd i Sverige och certifierad av den franska staten. Läs mer på: www.algomin.se/varfor-algomin/

Algkalk skördas från havsbotten utanför Bretagne i Frankrike. Skörden sker på tillstånd av den franska staten och efter godkännande från Greenpeace. Detta för att minimera eventuell miljöpåverkan. Algkalken kan närmast jämställas med sand och snäckskal som du finner på en vanlig sandstrand, med den stora skillnaden att algkalken är väldigt näringsrik och har ett högt pH-värde (runt 8,8). Den är alltså utmärkt som ett näringstillskott för växter.

Algkalken används, förutom till växter, i slickstenar till kor, som en ingrediens i hästmineraler och till hudkrämer.

För att ha gödselprodukter som är anpassade till specifika växter finns Algomin Gräsgödsel, som förutom algkalk innehåller tillsatser av kväve och kalium. Och Algomin Trädgårdsgödsel med tillsatser av fosfor och kalium, som passar utmärkt till allt du vill ska växa kvalitativt (inte bara en massa grönt), så som rosor, potatis och jordgubbar. Algomin Trädgårdsgödsel är i Frankrike godkänd för biologisk odling.

Utöver algkalk och mineraler innehåller alla Algomin-produkter även ett brunalgsextrakt (NutriActiv). Tanken är den samma som EKLO beskriver ovan, fast i koncentrerad form. Alla bor inte vid havet och det är inte praktiskt att lägga ut flera hundra kilo tång i trädgården. Därför erbjuder vi detta i koncentrerad form, ungefär som saft. Effekterna av brunalgerna är bevisade och väldigt positiva för växten med mer rötter, blommor och frukt som resultat. En friskare växt helt enkelt. Detta kan ni läsa mer om på: www.algomin.se/nutriactiv

Vår tanke är att erbjuda möjligheten för alla att näringsberika sin trädgården med naturprodukter från havet.

Om vi fortsätter och svarar på varför Algomin gödsel är miljövänligt så kan vi kortfattat sammanfatta det genom att Algomin:

- Ökar näringsupptagningen
- Höjer pH-värdet och motverkar försurning
- Tillför naturlig växtstimulans
- Är bra för både jorden och växten
- Ger växten samtliga mikronäringsämnen
- Mångdubblar bakterie- (mikro-) livet i jorden

Som företag är Algomin AB, sedan 13 år, miljöcertifierad enligt ISO:14001:2004. Läs mer om vår miljöpolicy på: www.algomin.se/om-algomin/algomin-miljopolicy/

Hoppas att detta svarat på Era frågor

Oscar Lagerberg, VD Algomin AB

PS. Om ni bor vid havet och vill jordförbättra med tång bör ni skölja/bada tången med sötvatten eller regnvatten för att bli av med salterna från havet, som ofta är skadliga för växtligheten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon