stina
Läser om alla som är i full gång med sina frösådder. Jag åker bort över påsken och 18-24 april åker jag till Teneriffa och tänkte starta mina sådder efter det. Har ni alla andra redan sått klart? Är det för sent att börja i månadsskiftet april/maj? Borde jag så innan jag åker och hoppas att de överlever (min man ska inte med - men han kan absolut INTE sköta små frösådder)????

Ge mig ett råd, snälla!

Stina unsure.gif
Maria i Helsingborg
Mycket kan man väl så på friland, det är bara det att man HAR ju så bråttom när det kliar.......

Så när du kommer hem skulle mitt tips vara, och förbli glad i mannen din wub.gif

Trevlig resa!
miaadner
Jag skulle absolut inte så innan, för om mannen blir handlingsförlamad i närheten av såjord, byttor och vatten lär dina små grödor inte överleva.

Det finns väl något som kan frösås så sent, men annars får du nog nöja dig med direktsådd i år.

Ha det så skönt på semestern!
petrea
Hej!
Du behöver inte alls bli stressad!
för det mesta tar växterna igen det de missat när ljus och värme blir mer optimala.
Jag har iaf upplevt att det som jag sått "försent" inte alls blir så sent!

Ta det lugnt på semestern och tänk på att handelsträdgårdarna finns för oss sena!!
uno
Jag tycker att sålådorna klarar sig bra under ganska lång tid om de placeras i grolådor med lock. Sådant som gror snabbt kan Du ju vänta med, men de mer långsamgroende fröerna kan det vara tidsvinst att så nu.
Kicki J
Håller med övriga att det är riskit att så innan du åker, förutom sånt som är "sent" men de kanske du kan vara utan i år?! Och det stämmer som nån ovan skrev, att fröna tar igen det med ljuset och värman som är i slutet av April-början av maj. Tex jag sådde prinsplym i går vid ca 14,00 tiden, idag när jag komhem från jobbet 11,30 så hade ett par grott! Snacka om att vara snabba!! rolleyes.gif

Ha det bra på semestern och skicka en tanke till oss här på odla!

mvh Kicki
stina
Tack snälla ni för råden. Jag tror jag lutar mig tillbaka och väntar med att så tills jag kommer hem. Annars brukar jag vara den som sår alldeles för tidigt så att det blir långa smala rankor istället. Och det finns ju som sagt plantskolor också!!! rolleyes.gif

Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon