oppio
Hej!
Jag har precis blivit med citronträd! Två frukter som jag tror är mogna och en massa blomknopp. Frågan är nu vart jag ska ställa det... Skulle ju tro att den är driven så hårt att den inte är i vintervila nu.

Uppe i huset har vi element under alla fönster, vilket gör att det blir ganska varmt. Den kan få stå i söderläge om den vill, men solen är ju ganska frånvarande här tycker jag, så jag tror det blir för mörkt ändå?

Alternativet är att den får stå under lysröret i källaren bland sådderna, där är det ca 18 på natten och 20 på dagen. Vad tror ni blir bäst?

Något annat som jag bör tänka på?
Behöver den gödslas nu när den ska till att blomma igen? Med vad i så fall?
Ska jag vänta med omplantering till våren? Citrusjord eller nåt annat?
Många frågor...
/Caroline

[attachment=74581:citron.jpg]
KRT
Svalare under extraljus - om den inte är i vila behöver den massor med ljus, mer än vad som finns naturligt vid denna tid på året. Tror inte det är några större problem för den att stå i 18-20 grader, det är ju lätt kallare än så utomhus på sommaren smile.gif

Om citronerna är mogna kan du ju plocka och äta dem smile.gif

Jag har en tendens att plantera om när andan faller på, men om man ska göra det logiskt så borde rätt tid vara på våren innan tillväxten tar fart. I ditt fall skulle jag nog vänta en månad eller två, kanske tills det blir varmare och mer vårigt ute.

Är det tänkt att plantan ska stå ute eller i växthus i sommar? I så fall skulle jag vänta tills de ska ut innan omplantering, men det är så jag skulle gjort och jag vet inte om det är det bästa smile.gif Har själv två citroner som står i växthuset i 4-6 grader. De ska planteras om, men jag tänkte vänta tills det naturliga ljuset väcker dem - förmodligen någon gång i mitten-slutet av mars...
oppio
Åh, tack för svaret! Då ska jag ta bort citronerna och flytta ner den i källaren smile.gif

Det är tänkt att den ska stå i växthus i sommar. Men växthuset är inte byggt ännu, så det tar nog några månader till innan den kan flytta dit. Men det är nog bra som du säger att vänta lite med omplanteringen tills den kan komma ut i växthuset, den ser ju inte ut att må dåligt nu.
Monaxe

Som KRT säger, svalt under extra ljus, absolut inte i närheten av element. Då torkar bladen lätt. Bli inte rädd om den börjar att fälla blad ändå, de fäller en del blad under vintern, det kommer nya under sommaren. Om Citrusarna är klara, ta av dem. De tar mycket energi från plantan nu när den är i vila.
Ska du ha den i växthus?
Jag har min utomhus under sommaren, i ett varmt söderhörne på huset.
Jag brukar väcka upp den med att sätta den i uterummet någon månad innan, i april ungefär.
Plantera om den innan utflyttning, eller vänta tills den fått stå ute ett tag innan du gör det. Citrus gillar ju sol, men efter att ha stått inne med konstgjort ljus hela vintern är det bra att skydda den med lite vit täckväv i början, annars kommer bladen att brännas.
Gödsla inte innan omplantering, vänta ett par veckor efter det.

Blommorna doftar ljuvligt och du kommer snabbt att få nya citrusar på tillväxt efter en utomhusvistelse för plantan smile.gif
oppio
Tanken var nog att ha den i växthuset, men den kanske klarar sig ute också... får fundera på det! Bor i zon 3-4. Jag har nog ingen klockren plats utomhus vad jag kan komma på just nu, men det kanske dyker upp nåt smile.gif
Tack för att ni tar er tid att svara och komma med tips å råd!

Plockade av de otroligt gott doftande citronerna förut och nu står plantan under lysrör, så får vi hoppas på det bästa!

Alexander-VG-zon3
Det är nog en Citrus × meyeri du har ? Meyeri citron (som inte är en ''vanlig citron''). Tycker denna sort har varit lite känsligare än vanlig citron. Extra ljus och 18-20grader blir perfekt ge den lite näring då den blommar. Antilagen om den inte redan har kommer den få nya skott, för den har garanterat stått i växthus innan den kom till handlaren/butiken. Och tror därför att det redan är vår.

I zon 3-4 är det inga problem att ha dom ute under sommaren, alla läge utom norr funkar men bäst är söder. Avhärda den noga så den inte bränns i vårsolen (skydda med vit fiberväv om eller sätt den i skugga första tiden). Utsätt den inte för frost verken under vår eller höst.
oppio
Ja! Kollade lite extra på lappen i krukan nu, och det är en Citrus meyeri.
För en novis citrusodlare som jag, vad är det för skillnad mot en vanlig citron? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon