Full version: Vad gror hos er?
strandskatan
Här har Silkesträd - Albizia julibrissin - tittat upp redan 3 dagar efter sådd.
kerstin z5-6
Inte än men nu åker jag snart och hoppas hitta många kul frö på mina bilturer runt ön( GC.)
Klint
Är det vermekulit du har överst,Strandskatan?

Kerstin Åh vad härligt du ska ha,du gör helt rätt! Hoppas du får många goda stunder i solen och fin fröskörd!!
kerstin z5-6
coolgleam.gif thanks.gif
Ja jag med och i februari blommar mandelträden i marsipan byn .. dit ska jag igen wink.gif

Ser ut som perlit ? vermiciculit är mer grå leraktiga små strössel.
Helen i Piteå Zon 5
Det har grott några Passionsfrön och ett frö av Magnolia salicifolia x kobus 'Wada´s memory'

Trevlig resa Kerstin yes.gif
strandskatan
Kerstin, jag vet inte vad GC är för en ö, men blommande mandelträd låter underbart! Ha det härligt i solen!
Visst är det perlit som ligger ovanpå jorden.
Helen, är passionsblomma lättsådd? Jag vet inte varför jag fått för mig att den skulle vara svår. Grattis till magnoliasådden, jag sådde förra året, men ingenting kom upp, när jag tömde krukan syntes inte skymten av några frön. Sorkar eller möss antar jag, eller hade de ruttnat. Fick lyckligtvis en liten planta av en som lyckats dock!
De där silkesträden vet jag verkligen inte vad jag ska göra med, inte har jag någon plats för dem ifall de skulle överleva, men är man frö- och sågalning så är man!
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (strandskatan @ 29-01-2013, 11:31) *
Kerstin, jag vet inte vad GC är för en ö, men blommande mandelträd låter underbart! Ha det härligt i solen!
Visst är det perlit som ligger ovanpå jorden.
Helen, är passionsblomma lättsådd? Jag vet inte varför jag fått för mig att den skulle vara svår. Grattis till magnoliasådden, jag sådde förra året, men ingenting kom upp, när jag tömde krukan syntes inte skymten av några frön. Sorkar eller möss antar jag, eller hade de ruttnat. Fick lyckligtvis en liten planta av en som lyckats dock!
De där silkesträden vet jag verkligen inte vad jag ska göra med, inte har jag någon plats för dem ifall de skulle överleva, men är man frö- och sågalning så är man!

jodå, det var inga svårigheter att fröså Passionsblomma.
Köpte en färsk frukt vars frön tvättades ett flertal vändor för att få bort hinnorna sen sattes fröna i s-jord och i rumsvärme. Fröna började gro efter ca. 3v.
Man kan även lägga fröna mellan två tunnare sandpapper och skrapa dom lite och sedan lägga fröna i vatten ett dygn.
strandskatan
Aha, Helen, från en frukt! Såna har jag också sått, försökte övervintra några ute, men de dog.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (strandskatan @ 29-01-2013, 16:31) *
Aha, Helen, från en frukt! Såna har jag också sått, försökte övervintra några ute, men de dog.

Det finns ju även många vackra sorter att köpa från fröfirmorna också.... såg att Weibulls hade några.
Tror man får räkna med att Passionsfrukt är en krukväxt som man kan ha ute under sommaren för att sedan ta in och övervintra svalt.
Liquido
Hos mig gror just nu bara tomat.
Chili, paprika och oregano är på gång men inget synligt ännu.

[attachment=74637:image_1_.jpeg]
5 små tomatplantor.

[attachment=74638:image.jpeg]
Den första och största rackaren.

Hur jag ska lyckas hålla de här i schack tills det är dags att plantera ut dem vet jag inte riktigt än, lite kyligare boende än köksbänken och mera ljus är på gång, ska bara fasa in temperaturen i rummet de ska till.
Vinterflickan
Jag har bara planterat paprikan av mina grönsakfröer än, och nu har alla 5 fröna jag planterade grott!
Jag planterade oxå fröer från förra årets paprikor, men eftersom dom kom från F1-hybrider är väl risken rätt liten att det tar sig... planterat massor av frön i 3 fack... får se om NÅTT av det tar sig! smile.gif
rosita
CITAT (Vinterflickan @ 18-02-2013, 21:13) *
Jag har bara planterat paprikan av mina grönsakfröer än, och nu har alla 5 fröna jag planterade grott!
Jag planterade oxå fröer från förra årets paprikor, men eftersom dom kom från F1-hybrider är väl risken rätt liten att det tar sig... planterat massor av frön i 3 fack... får se om NÅTT av det tar sig! smile.gif

De tar sig säkert, men frågan är om det blir samma frukter som den du tog fröna ifrån g.gif
rissen
Här har Törnrosas Kjortel tittat upp.
I fjol grodde inte ett endast frö och nu har 9 av 10 kommit upp.

Östh
Rissen- när sådde du Törnrosas kjortel, hur lång var groningstiden? confused.gif Här hoppas jag varje dag på att några skall börja titta upp.

Här är det Segelbusken som kommit upp först, den behövde ca 2 veckor från sådd till att de första visade sig.
Leopardcookie
Hos mig har blå bergvallmo, islandsvallmo, oreintvallmo, hjälmböna och tvillingsporre grott! Idag satte jag klockrankan med.
Jessica L
Kronärtskocka, Aubergin, Tomater, Chili, Stjälkselleri, Rucola, Vintersallad, ...
Andreas L
Vad mycket trevligt som gror runt om i landet smile.gif Här har små groddar också tittat upp yes.gif
Bland annat Mulungu (Erythrina verna), Peruviansk basilika (O.micranthum), Baybean (Canavalia rosea) och lite andra ovanligare arter.
Vinterflickan
Jag "stal" återstoden av middagens spetspaprika, inköpt på Maxi av svärmor idag - Petade ner 3 frön i varje i 6 stycken minikrukor - Nu återstår att se om det tar sig! Nån sade att dom var lite lättare att ha att göra med än vanlig paprika, men jag tycker mest det kan vara skoj att se om det blir nått smile.gif
gunsta
Det enda som gror hos mig just nu är ingefära - men det är ju lite fusk s a s, men den växer bra. Men mina klematisfröer Korean Beauty har inte kommit upp än - sådde dom den 2:a feb så än är det ingen panik s a s.
hattstugan

Här spirar Dagliljor, Dahlia, Blå Bergvallmo, Petunia, Paprika och Koriander! För att inte glömma Penseerna!
linusida
Här har chili, och tre olika paprika tittat upp. ska peta ner lite basilika och tomater.
Helen i Piteå Zon 5
2 lådor med Törnrosas kjortel, Sommarljus och Mångbladig Incarvillea.
Omskolad idag är den frösådda Pelargon 'Appelblossom Orbit'
kerstin z5-6
Har nyss sått så de har inte grott ännu
Delonix regia Flamboyant tree
[attachment=75127:images.jpg]
Pyssel-Fia
Hos mig har 5 sorters chili, 2 sorters paprika och pelargonen Horizon Blueberry Ripple grott och kommit upp en bit.
Väntar på ytterligare några sorter av chili och paprika.
Under helgen ska jag så basilika och det blir säkert en hel del annat också.
strandskatan
Oj, Kerstin, vad spännande med Flamboyant tree! Kom in på Jalapeno.nu när jag googlade, är det där du har köpt fröna? Fanns mycket spännande där, och bra priser, dessutom bra instruktioner, ska följa deras såråd för Drakblodsträd jag köpt på Impecta. Har nyligen sått Törnrosas kjortel, hoppas de gror lika bra som dina, Helen. Har sått dem ytligt, står i 22 grader med lägenergilampa, hoppas det är rätt! Jätteverbenan börjar titta upp - till min lättnad, alltid rädd att frön jag gett bort inte ska vara grobara (minns inte vem det var här som fick).
Leopardcookie
Hur gör ni när ni planterar ut era plantor till våren/sommaren i rabatt för att skydda dom från att bli uppätna av sniglar och andra djur? Kan man sätta en delad petflaska med öppningen uppåt för att skapa lite växthuseffekt till de växer till sig och rotar sig i rabatten?

rosita
CITAT (Leopardcookie @ 24-02-2013, 10:42) *
Hur gör ni när ni planterar ut era plantor till våren/sommaren i rabatt för att skydda dom från att bli uppätna av sniglar och andra djur? Kan man sätta en delad petflaska med öppningen uppåt för att skapa lite växthuseffekt till de växer till sig och rotar sig i rabatten?

Det går alldeles utmärkt! Jag gör ofta så när jag planterar småplantor. Jag använder även andra plastburkar som jag handlar frukt och grönt i, speciellt de som är lite större. För att de inte ska blåsa bort, sätter jag fast dem i marken med en pinne.
Nettan8
Echinacea, "Magnus", "Green Wizzard o "Lucky Star", blå lavendel, tomat 'Black Russian', drakblomma o trädet 'Maackia Amurensis'
Leopardcookie
CITAT (rosita @ 24-02-2013, 12:20) *
Det går alldeles utmärkt! Jag gör ofta så när jag planterar småplantor. Jag använder även andra plastburkar som jag handlar frukt och grönt i, speciellt de som är lite större. För att de inte ska blåsa bort, sätter jag fast dem i marken med en pinne.

Hur länge låter du dom stå kvar? Tänker på växter som kanske växer ur dom rätt snabbt, ska man låta dom växa ut genom hålet eller ska man ta bort flaskan innan?
rissen
CITAT (Östh @ 19-02-2013, 18:55) *
Rissen- när sådde du Törnrosas kjortel, hur lång var groningstiden? confused.gif Här hoppas jag varje dag på att några skall börja titta upp.

Här är det Segelbusken som kommit upp först, den behövde ca 2 veckor från sådd till att de första visade sig.

Östh- förlåt att jag inte svarat dig men jag såg inte frågan förrän nu.

Jag sådde i slutet på januari och de har kanske varit uppe sedan 15 februari ungefär.

Helen i Piteå Zon 5
Idag har fröna från Blekklöver - Trifolium ochroleucon tittat upp ovan jord.
gunsta
Och jag tror att ett frö av dom c a 30 Klematisfröerna av Korean Beauty som jag sådde har tittat upp - en liten 'märla'.
muhmi
Här har det grott kejsarträd , klockranka, ricin,lite chili, valnöt och kanna =) avundsjuk på silkesträdet..
Vart fick du tag i de fröna?
strandskatan
CITAT (muhmi @ 25-02-2013, 20:42) *
Här har det grott kejsarträd , klockranka, ricin,lite chili, valnöt och kanna =) avundsjuk på silkesträdet..
Vart fick du tag i de fröna?

Silkesträdsfröna kommer från Impecta. Jag är avundsjuk på dig som lyckats få valnötter att gro, har provat så nötter från mitt valnötsträd men de har aldrig grott!
muhmi
Om det är någon tröst så är de från Ungern så det finns en chans att de inte är så härdiga här xD
rosita
CITAT (Leopardcookie @ 24-02-2013, 19:42) *
Hur länge låter du dom stå kvar? Tänker på växter som kanske växer ur dom rätt snabbt, ska man låta dom växa ut genom hålet eller ska man ta bort flaskan innan?

Jag låter dem stå kvar tills plantan når toppen, sen tar jag bort dem. Det finns lite större plastburkar att använda till större plantor.
strandskatan
CITAT (muhmi @ 25-02-2013, 23:51) *
Om det är någon tröst så är de från Ungern så det finns en chans att de inte är så härdiga här xD

Muhmi, jag vill ju inte ha fler valnötsträd, men jag undrar över alla andra som sått och lyckats... vet inte vad jag gör för fel. Vad är dina planer med kejsarträden, de är väl mindre härdiga än valnöten? Har själv några frösådda kejsaträd som inte mer än hankar sig fram i zon 1, blomning får jag nog se mig om i månen efter. Och var inte avundsjuk på silkesträdsådden, i dag såg de helt eländiga ut och jag upptäckte de var fulla av bladlöss!
polecat
Bacopan var först upp hos mig. Sådde tidigt för ifjol var den sen att komma upp, så därför var den förstås snabb i år.
muhmi
CITAT (strandskatan @ 26-02-2013, 17:46) *
Muhmi, jag vill ju inte ha fler valnötsträd, men jag undrar över alla andra som sått och lyckats... vet inte vad jag gör för fel. Vad är dina planer med kejsarträden, de är väl mindre härdiga än valnöten? Har själv några frösådda kejsaträd som inte mer än hankar sig fram i zon 1, blomning får jag nog se mig om i månen efter. Och var inte avundsjuk på silkesträdsådden, i dag såg de helt eländiga ut och jag upptäckte de var fulla av bladlöss!

Ush vad hemskt:0
Nej kejsar träden är nog inte så härdiga här men jag hade tänkt manipulera med förhållandena lite med söder slänt söder vägg och väldigt väldrenerad jord smile.gif planterat jättegunnera med men de har ej grott än:( har gått en månad nu
strandskatan
CITAT (muhmi @ 26-02-2013, 20:10) *
Ush vad hemskt:0
Nej kejsar träden är nog inte så härdiga här men jag hade tänkt manipulera med förhållandena lite med söder slänt söder vägg och väldigt väldrenerad jord smile.gif planterat jättegunnera med men de har ej grott än:( har gått en månad nu

Bladutspringet är jättevackert på kejsarträden - helt midnattsblå knoppar. De utslagna bladens enda kvalitet är i mitt tycke bara att de är stora - jättestora, men ganska fula faktiskt.
Jag sådde också jättegunnera för några år sedan men inte ett enda frö grodde. Tur var väl det, egentligen. Första Månvindan vecklar ut sitt första blad idag i alla fall! Visst är det härligt att vakna så här i såtider och springa runt och inspektera vad som hänt under natten!
oliv
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-02-2013, 14:19) *
Har nyss sått så de har inte grott ännu
Delonix regia Flamboyant tree
[attachment=75127:images.jpg]

Den är verkligen "Flamboyant"! smile.gif
gunsta
CITAT (strandskatan @ 26-02-2013, 20:34) *
Visst är det härligt att vakna så här i såtider och springa runt och inspektera vad som hänt under natten!

Instämmer, fast jag har bara en låda på köksbordet.
strandskatan
CITAT (gunsta @ 26-02-2013, 21:39) *
Instämmer, fast jag har bara en låda på köksbordet.

Hihi, jag har snart annekterat hela huset!
gunsta
CITAT (strandskatan @ 26-02-2013, 22:45) *
Hihi, jag har snart annekterat hela huset!

Oj då blir det tidiga mornar om du ska hinna kolla på allt smile.gif - men det låter härligt ....
gnon49
Idag har jag sått Lobelia. Förra året vattnade jag ihjäl dessa plantor. Övrigt som är sått är tobak, lite dahlior o pelargonfrö.
Bengalow
Snödropparna står i fulla klasar, men julrosorna har inte synts ännu, och det tycker jag är väldigt sent. Kanske dom fått på f-n p.g.a. den lååånga vintern.
Kanske jag svarade i fel tråd...hos mig gäller det utomhus.
Chili Linkan
Hos mig gror just nu Tomater och några Citroner, funderar på att sätta några avocadokärnor också!
EKLO
Hos mig gror nu rotselleri, fänkål, purjo och ett par olika sorters kronärtskockor.
vinga
Hos mig gror Jordgubbar, dahlior, violer, vita pelargoner och tomater! Mitt problem nu är att dahliorna är så stora att det är dags för omskolning. Men ingen affär här har planteringsjord ännu.. Finns det något jag kan använda istället? Nån annan slags jord?
gunsta
Idag har jag sått klockviva och klätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon